Sitsträningstips?

cili

Trådstartare
Har precis börjat ta upp ridningen igen efter ett långt ofrivilligt uppehåll p.g.a. knäoperationer och har nu hittat en mycket trevlig medryttarhäst som jag kommer ha möjlighet att rida några gånger i veckan.

I och med uppehållet känner jag att jag tappat en hel del av balansen och sitter därför inte så bra som jag kunde önska. Samt några irriterande sitsfel som jag inte kan minnas att jag haft förut (med undantag för nedtittandet).
Har ni några bra tips/övningar för att återfå balans och en okej grundsits? Både till häst och sånt jag kan göra hemma mellan ridpassen. Bommar finns ej och barbacka är inte att tänka på just nu.
Givetvis är planen att jag ska rida för tränare sen, men nu i början vill jag mest lära känna hästen på egen hand och samtidigt bli lite mer säker i sadeln.

Har tyvärr inga bra bilder rakt från sidan, men när jag kollat igenom bildserier ser jag att jag tittar gärna ner i backen och blir därmed lite framåtlutad. Drar upp knäna då och då. Kommer inte riktigt ner med rumpan i sadeln (dock bättring när stigbyglarna togs bort). Viker mig i vänstersidan ibland.
Och så lite stolsits, vilket med största sannolikhet beror på att sadeln inte riktigt är rätt för mig som ryttare.

Och för att skämma ut mig fullständigt kan jag ju bidra med några bildlänkar för att visa mina brister lite tydligare. Vid detta passet var jag mest nöjd över att sitta i sadeln utan att ha någon som ledde hästen - för första gången sen oktober förra året :D
Länk 1
Länk 2
Länk 3
 
Sv: Sitsträningstips?

Åh, jag kämpar med samma problem som du.
Känner igen mig på bilderna - jag förmodar att du skjuter fram underlivet för att komma ner bättre med rumpan och för att kunna sitta ner bättre i traven? Precis som du själv säger blir ju problemet då att skänkelläget också följer med fram, och det blir svårare att inverka på hästen.

Det jag har gjort själv hittills är att vrida om låret och knät så att det känns som att jag sitter på "heligheten". Travar 3-4 steg bara, börjar jag skumpa så saktar jag hellre av till skritt än "fuskar" och rider i stolsits igen, målet är ju att snart kunna trava fler steg och längre sträckor med den sitsen utan att det skumpar för förfärligt :p

Red du på ridskola som barn? Vet inte om du minns alla balansövningar man fick göra då, som man har glömt nu som vuxen. Förutsätter ju att hästen är cool med att du beter dig lite konstigt där uppe.. ;)
Några jag minns:
Sträcka upp armarna och kolla upp i himlen - utan att ramla bakåt
Jorden runt: först damsadel, sen så att du sitter med ansiktet mot rumpan, och så vidare tills du sitter normalt igen
Kaptensomvändning: sätt dig i damsadel, sen ska du korsa armarna och ta tag i fram - och bakvalv och liksom snurra på dig så att du hamnar på mage i sadeln (fast håll dig uppe med armarna) och sen lägga över benet.
Släpp benen från sidorna rakt ut och försök rida med enbart sittbenen

Vet inte om jag var till någon hjälp, jag har själv problem med detta.. Men det går långsamt framåt!
 
Sv: Sitsträningstips?

Har haft samma problem!

En gammal ridlärare tipsade mig om att tänka att man ska skjuta in en byrålåda med magen, funkar bra för att få bättre hållning.

Hamnade även själv i stolsits efter att ha ridit utan tränare ett tag. Tänk en triangel mellan sitsben och blygdben, där du ska ha tyngden mitt emellan. För att få in det kan man nästan tänka mer tyngd på blygdbenet, eftersom man redan har så mycket tyngd på sitsbenen. Känns jättekonstigt och ostadigt i början och man får rätta till sig själv ofta, men efter ett tag lär man sig känna vad som är rätt.

För att göra som hier skriver att vrida låren, ta handen om låret bakifrån och dra handen bakåt och utåt, så låret hamnar bakåt och knät vrids framåt.

För att slippa knän som åker upp är det jättebra att rida utan stigbyglar! Jag insåg även för egen del att jag red med stigläder som var ett hål för korta och när jag längde dem blev det mycket lättare att få ut benen och inte dra upp knäna.

Lycka till! :)
 
Sv: Sitsträningstips?

Vet inte riktigt hur jag gör. Har inte hunnit tänka efter så mycket, mest varit inne i att känna efter om hästen och jag funkar ihop och att försöka koordinera mig själv för att få med henne på min tänkta väg. En bra sak är att hon reagerar på mina omedvetna hjälper genom att försöka tyda vad jag vill, så jag märker ju när jag sitter snett för då går vi plötsligt på sned istället för rakt fram.

Hästen är helt underbart cool, känns som om jag dragit en riktig vinstlott!
Men däremot sätter knäna stopp för en del akrobatiska övningar, vill heller inte sitta bak och fram utan att någon håller i hästen ifall något skulle hända.
Att hålla ut ben och sånt går däremot alldeles utmärkt! Blir ju lite extra gratisträning av benen samtidigt.

Sittbenen verkar jag ha lyckats lokalisera utan att tänka på det, för jäklar vad ont jag har där nu haha. Men det beror nog mest på att det var ett tag sen dom befann sig i en sadel och att jag red en del i nedsutten trav utan stigbyglar.

Till nästa gång ska jag även ha letat upp mina egna stigbyglar, ska bli intressant om det kan ge någon skillnad. Nu går hon med helgjutna och jag har ett par sprenger bow balance för att få svikt och en bredare fotplatta - det blir bekvämare för knäna då, så kanske hjälper det lite grann mot mitt knäuppdragande.
 
Sv: Sitsträningstips?

Skulle ge dig tipset att träna magmuskler. Det ser ut lite som att du kniper med benen. Med starkare mage kommer du att våga släppa i knäna och följa med sätet istället.

Rid lätt tills du är starkare i magen, så skall du se att bet blir stor skillnad.

Sitsträning är bannemij underskattat!
 
Sv: Sitsträningstips?

Skulle ge dig tipset att träna magmuskler. Det ser ut lite som att du kniper med benen. Med starkare mage kommer du att våga släppa i knäna och följa med sätet istället.

Rid lätt tills du är starkare i magen, så skall du se att bet blir stor skillnad.

Sitsträning är bannemij underskattat!

Magmuskler ska absolut tränas! Där har jag tappat massor och det känns fort i ridningen.
Att rida lätt hela pass kan jag däremot inte p.g.a. mina knän. Måste variera lite för att inte få ont.

Har googlat runt lite efter övningar för att komma ner mer i sadeln och släppa ner benen. Ska bli spännande att testa senare idag när det är dags för nästa pass :)
 
Sv: Sitsträningstips?

Jag tycker att du ska införskaffa en perfect sit båge som man har vid ridning. Med den får man korrekt hållning och man blir mycket stadigare i sitsen :)
 
Sv: Sitsträningstips?

Hej,

Jag har två tips på böcker som har hjälpt mig massor.

1. Ryttare är idrottare av Ulf Johansson - styrketräning med övingar som är bra för oss ryttare som kanske tänker mer på hur vi gymnastiserar hästen än oss själva. Du behöver inte gå till gymmet för att göra dessa övningar, utan de flesta kan göras med enkla hjälpmedel (gummiband, boll etc.)

2. Spänst och harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius. Jättebra saker att tänka på när du sitter till häst och olika övningar att göra till häst.

Lycka till!
 
Sv: Sitsträningstips?

På dagens bilder kan jag se hur jag sitter och trycker in hakan så jag får dubbelhaka på typ alla bilder (fotografen kan inget om ridning så han kunde ju inte påpeka mina fel under tiden jag satt i sadeln dessvärre). Blir inte riktigt klok på mig själv. Får ta och börja leta tränare tidigare än jag tänkt...
 
Sv: Sitsträningstips?

Jag är för trött för att svara utförligt nu, men det ser ut som om du sitter lite som ett S - som t.ex. din högra axel
vill åt vänster och din vänstra höft/sittben vill åt höger eller vice versa. Alltså att du inte sitter riktigt rak. Det kan
orsaka att man fladdrar med de andra kroppsdelarna, för att kompensera att man sitter skevt.

Om jag vore dig så skulle jag ta på mig en tajt svart tröja, tejpa med vit tejp längs din ryggrad och sedan tvärs över
axlarna och tvärs över höften. Be någon filma - då ser du om du sitter snett eller skevt.
 
Sv: Sitsträningstips?

kan ha med sadeln att göra också, en sadel ska passa hästen men den ska även passa ryttaren. och även om en sadel passar en ryttare på en häst, läggar man sadeln på en annan häst så kan det blir helt fel och den passar inte alls ryttaren med den hästen. så man måste hitta en som passar både ryttare och häst.

det är medryttare häst så du kan inte göra något åt sadeln då antar jag.

jag hade en sån Aha upplevelse när jag red en häst för några månader sedan. jag hatar min sits och tycker alltid att jag sitter fel. jag har blivit tillsagd att jag är för gammalmodig i min sists, att mina tår pekar för mycket fram och att mina hälar är för nertryckta. så jag tänkte så att jag skulle liksom vända låren utåt mera, prova nu när du sitter på stolen, liksom att ha knäna utåt i stället för framåt (som jag blivit lärd) när jag gjorde detta på hästen så blev det som ett mirakel. plötsligt lyssnade hästen och det känndes verkligen som att vi var ett. jag kom ner djupt i sadeln och satt med rak rygg och jag behövde endast använda mig av sitsen och kunde nästan släppa tyglarna. det var helt underbart! så prova det och se om det hjälper!!
 
Sv: Sitsträningstips?

Om jag vore dig så skulle jag ta på mig en tajt svart tröja, tejpa med vit tejp längs din ryggrad och sedan tvärs över
axlarna och tvärs över höften. Be någon filma - då ser du om du sitter snett eller skevt.

Vad himla smart grej! :bow: Ska provas! :D

Jag har jobbat mycket med bland annat det, så nu är ju felet inte lika tydligt men fortfarande där. Kanon att blotta det lite extra vilka lägen reflexerna sitter kvar! ;)
 
Sv: Sitsträningstips?

Jag är för trött för att svara utförligt nu, men det ser ut som om du sitter lite som ett S - som t.ex. din högra axel
vill åt vänster och din vänstra höft/sittben vill åt höger eller vice versa. Alltså att du inte sitter riktigt rak. Det kan
orsaka att man fladdrar med de andra kroppsdelarna, för att kompensera att man sitter skevt.

Det är ungefär så jag upplever det också. Som att jag vrider hela kroppen åt alla håll så fort jag ska försöka rida på böjda spår. Funderar på om det kan bero på muskelbrist?
Hästen är välutbildad och snäll, så hon försöker ju förstå vad jag menar och jag känner mig allmänt kass som kommer där och ger flera besked samtidigt eftersom jag har för dålig koll på min kropp.
Igår funkade inte vänster galopp alls. Hon är lite svårare i vänster varv och det är även mitt svåra varv. Även fast jag fattar från skritt så var det svårt att vara tydlig nog och att hålla igång galoppen var det inte tal om. Stackars häst blev väl helt förvirrad när jag försökte hålla igång galoppen med benen samtidigt som övriga kroppen sa något helt annat.

När nästa lön kommer ska jag nog allt söka upp någon kiropraktor/liknande som kan kolla hur pass rak jag själv är egentligen. Och så hitta en tränare så klart, för på bilderna från igår ser det inte så vackert ut (kan ladda upp några och visa imorgon). Hästägaren har även en till sadel som jag hoppas kan passa mig bättre, för i den här sitter jag som sagt ganska illa.
Beställde även hem Spänst och harmoni i ryttarens sits igår, så förhoppningsvis dyker den upp i veckan och kan ge lite nya saker att fundera på.
 
Sv: Sitsträningstips?

Tror nog oftast det har mer reflexer att göra, sitter i skallen (omedvetet). Själv har jag försökt identifiera lägena genom att titta på bilder (stillbilder hinner man lättare med att se detaljerna i än film, men gäller att man får många från samma pass) och försökt förbereda mig mentalt i förväg på "rätt" istället, hur jag skulle vilja reagera. Sen vävt in det i en övning där man råkar ut för den triggande situationen.
Det är nog på sikt lättast att försöka kombinera fokus på "rätt" - då kan man t ex jämföra sina egna axlar jämfört med hur man vill ha hästens bogar, sin egen ryggrad rak och att bålen bär sig själv, osv, med att stundvis bara sitta och känna in hur det känns, låta kroppen rätta till sig själv. Då är det mindre risk att fastna i samma hjulspår, större chans att man lär sig känslan och inte bara instruktionerna - med tanke på att instruktionerna kan luras i takt med att man utvecklas och lätt trigga till andra fel på köpet.

Sen tror jag absolut att ju lydigare och mer välskolad häst man sitter på, desto lättare kommer det bli för en själv att sitta bra och inverka bra också. Ofta är det nog när hästen inte svarar som man vill som man lägger till med att försöka kompensera för hästen! :P Med det menar jag att jag tror på att försöka träna hästen samtidigt som man tränar sig själv. Hur lätt är det att sitta rakt om hästen går med ojämn teknik eller knuffar över ryttaren till starka sidan? Hur lätt är det att sitta bra om hästen inte går fram och man känner att man vill driva på den hela tiden? :angel:

Provade för övrigt ett tag med mantrat att "hitta hästen" igen om det kändes som att mina eller hästens kroppsdelar flöt iväg hit och dit. Att om hästen inte tog styrningen t ex eller förböjde sig, så lät jag den gå så och försökte känna in min egen kropp utifrån hästens. Om hästen la mycket vikt på ytterbogen t ex så förde jag också bak ytteraxeln och tänkte att jag la vikt på den. Även om det kändes som att hästen gick helt fel.
Lustigt nog så behövde inte hästen korrigeras då, alls i princip, så snart jag "hittat hästen" kunde jag börja glida in aningens på hur jag själv vill ha den och den hade lättare att följa när man själv satt mer i synk med den.
Lite intressant experiment! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sitsträningstips?

Jag tror att det är svårt att rätta till problemet på något annat sätt än att rida, rida, rida och rida lite till.

Men, det är viktigt att ha någon på backen som kan säga åt dig när du sitter snett. Du måste göra rätt runt en sissådär 1000 gånger
innan du kan bryta ett felaktigt beteende hos dig själv och många gånger är vi inte ens medvetna om att vi gör lite konstiga
saker. Jag tror att det handlar om bristande kroppskontroll och att du inte riktigt vet vad du ska göra med kroppen när du sitter
till häst för att det ska bli rätt?
 
Sv: Sitsträningstips?

Sen tror jag absolut att ju lydigare och mer välskolad häst man sitter på, desto lättare kommer det bli för en själv att sitta bra och inverka bra också. Ofta är det nog när hästen inte svarar som man vill som man lägger till med att försöka kompensera för hästen! :P

Alla borde komma och träna galoppfattningar på min ponny. :D

Hon fattar bara galopp om man gör exakt rätt med hela kroppen.

Jag har haft en landslagsryttare som inte kunnat fatta galopp på henne. :o
 
Sv: Sitsträningstips?

Vad himla smart grej! :bow: Ska provas! :D

Jag har jobbat mycket med bland annat det, så nu är ju felet inte lika tydligt men fortfarande där. Kanon att blotta det lite extra vilka lägen reflexerna sitter kvar! ;)

Det fungerar jättebra. Jag satt själv som ett S förr, men jag har en extremt bra tränare som är mycket petig med sitsen hos sina elever.

Ofta så ber hon bara om att man t.ex. ska flytta höften någon cm, och så PANG så går hästen hur bra som helst. :d
 
Sv: Sitsträningstips?

Alla borde komma och träna galoppfattningar på min ponny. :D

Hon fattar bara galopp om man gör exakt rätt med hela kroppen.

Jag har haft en landslagsryttare som inte kunnat fatta galopp på henne. :o

Haha, jag tror dig! Jättebra läromästare mao! ;)
Det var inte riktigt så jag menade, att man skulle få sitsen gratis om man har en skolad häst, kanske formulerade mig klantigt!
Tänker dels att när man försöker rida med sitsen på en häst som tar signalerna dåligt är det lätt att man triggas till att göra för mycket och/eller felkompensera. Men om man tränar hästen till att ta signalerna bättre, gå mer rakriktat osv så får man bättre förutsättningar för sitt eget sitsjobb, och att känslan man nöter in blir bra.

Sen är jag själv sån att om jag skärper till mig i ridningen och verkligen RIDER, (rider bra tänkte jag säga men sånt är ju så relativt,) då blir sitsen per automatik bättre. Jämfört med om man mer har inställningen att man såsar runt. Som det blir när man skärper till sig för att man ska göra lite mer krävande övningar/rörelser. Så är jag noga med hästen blir jag mer noggrann med mig själv per automatik.
Vet inte om alla fungerar så men det var en lite kul upptäckt! ;)

Angående tränaren: det är kul när man verkligen märker resultat av dom små detaljerna! :) Så man får kvitto på att det ÄR viktigt. Himla bra att det finns såna tränare!
 
Sv: Sitsträningstips?

Jag tror att det handlar om bristande kroppskontroll och att du inte riktigt vet vad du ska göra med kroppen när du sitter till häst för att det ska bli rätt?

Ungefär så ja. Har tappat otroligt mycket av både koordination och balans när jag varit ifrån ridningen (och träning i övrigt också för den delen). Jag vet ju hur det ska vara när det är rätt, men inte hur jag ska komma dit nu när min kropp är mycket svagare än vad jag är van vid.

Förut har jag ju ridit aktivt hela tiden. Då har ju styrkan, muskelminnet för vad som är rätt, koordinationen och balansen funnits där vilket gjort att det mesta av sitsen har varit bra eller åtminstone okej och tränare har kunnat peka på enskilda saker att rätta till åt gången. Nu känns det som om hela sitsen är ett enda stort fel, så jag vet inte riktigt var jag ska börja - och nu när jag försöker göra allt på en gång känns det som om det mest blir pannkaka (det känns bättre, men ser fortfarande illa ut på bild).

Imorgon är planen att jag ska rida ut. Då tänkte jag bara försöka slappna av och "åka med" för att hitta rytmen i gångarterna, känna efter hur hon rör sig och var mina egna kroppsdelar tar vägen.



Fick hem boken Spänst och harmoni i ryttarens sits igår också, så den tänkte jag börja läsa för att se om jag hittar några bra tips.
Det dök även upp en idé om att köpa mig en enkel dressyrsadel för att träna med utan häst hemma, men den idén gillar nog inte min sambo :angel:
 
Sv: Sitsträningstips?

Håller på att ladda upp bilderna från förra passet nu och upptäckte ett fel som går igenom på nästan varenda jäkla bild.
Handlederna är alltid använda på fel sätt. Antingen är jag ute och cyklar, viker in dom, välter o.s.v. Får allt ta och skaffa mig en pinne att hålla mellan tummarna...

IDA_8848.jpg


Analysera gärna efter övriga fel och hur jag kan få ordning på dom. Fler bilder kommer snart.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 442
Senast: Liten
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp