Sitsträning

S

sillmacka

Hej!

Har ett par problem med sisten när jag rider som jag skulle vilja ha tips på hur man kan träna. Problemen jag vill rätta till är att jag oftast inte rätar på axlarna så mycket som jag borde, vilket ger ett säckigt uttryck. Jag har även problem med mina händer och armbågar. Det händer att armbågarna "flaxar" lite väl mycket ibland, och händerna hamnar oftast lågt och isär, istället för lite högre och ihop.

Har ni tips och idéer på hur man kan träna upp detta, så bara säg till! Behöver självklart inte enbart vara tips till detta, utan sitsen över lag (skadar ju aldrig). Vill verkligen få rätt på detta.

Tack! :)

Sv: Sitsträning

Sitt och tänk på det hela tiden, ta kort och se vad du kan förbättra. Rid mot en spegel som det kan finnas i vissa ridhus. Låt en kompis eller intruktör stå när du rider och påpeka när du säckar xD Då tröttnar man och slutar säcka. När det gäller sists med balans och sådant, skaffa en sån här stor blå boll och sitt på den, stå på knä och håll balansen. Det ska nog färndra din sits tror jag. ;)

Om du har möjlighet att bli longerad utan stigbyglar av någon är det toppen!

Ofta sitter sitsproblemens rot i ens egen "mellandel". Börja i skritt, och känn att du sitter rakt över hästen, med lika mycket vikt på båda sittbenen. Slappna av och låt benen bli låååånga, och låt magmusklerna hålla upp dig, och tänk att någon drar dig i huvudet uppåt hela tiden så att ryggen blir rak. Sen ska armbågarna försiktigt intill kroppen och kom ihåg att ha mjuka avslappnade axlar.

Som PheeHee skriver, tänk på sitsen hela tiden, och var beredd att ha en "nötar-period". Under denna period kommer kanske din övriga ridning kännas sämre, men när du får ordning på sitsen kommer det bli bättre än innan.

Försök att bli longerad 15 minuter 2 ggr i veckan av någon som vet vad du vill öva på, ta bilder och försök minnas hur det kändes när sitsen såg ut si eller så. Jag har själv fått träna massor på detta, och i början kändes det helt onaturlig och konstigt och som att jag lutade mig krampaktigt bakåt hela tiden. Men när man sen såg bilder så blev det en aha-upplevelse. Det som kändes konstigt SÅG bra ut, och det var ju så jag ville sitta. Efter mycket slit blev den "nya" sitsen naturlig. När man kommer rakt över hästen, lodrät sits och med ett bäcken som fångar upp rörelsen - då går det att få armar och händer avslappnade, inte innan dess.

Man faller lätt tillbaka, och jag tänker alltid på att räta upp mig och ha lika långa tyglar, varje ridpass.

Så, sammanfattning av mina tips: öva mycket, ta foton, var beredd att ridningen kommer gå sämre ett tag och ge inte upp! :)

Rid barbacka! Känner du dig osäker på det så arbeta bara i skritt. När man rider utan sadel så tvingas man nästan att sitta rätt för att kunna rida ordentligt.
Nu menar jag inte bara skritt på lång tygel utan gör volter, serpentiner, skänkelvikningar mm.
Nu är det viktigt att du inte spänner rumpan och klämmer åt med knäna utan slappnar av och kommer ner ordentligt.
Var själv osäker i början men nu när jag har hittat balansen tycker jag att det är en härlig känsla att verkligen känna hästens rörelser!

Sen är det nyttigt att rida utan stigbyglar också. Bäst är att ta bort dem + stigläderna helt från sadeln.
Detta har jag slarvat med på senaste tiden... Mitt mål är att rida så eller barbacka minst en gång i veckan.

Lycka till!

Det kan även vara bra att ha ngn med som kan tillrättavisa en så man får känna den rätta känslan. Att armar o händer flaxar beror nog på instabil sits.

Tycker precis vad de andra har skrivit.
Ta ut bröstet och bak med axlarna så sitter du inte säckigt som du beskrev. Ta annars ett dressyrspö bakom ryggen så det sitter i armvecket. Funkade för mig!
Hoppas det funkar!!:)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 951
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: Wingates
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka