Sitstråd - sitsråd - hur hantera stigbyglar??

malinsky

Trådstartare
En fundering:

vilka tips har ni att ge för en som inte kan rida med stigbyglar?

Jag kan sitta utan stigläder.. länger ut benen och verkligen sitter på rumpan.. så stoppar jag in mina fötter i stiglädren - och jag börjar på en gång att spänna mig. Nu har jag korta läder så jag får lite koll ändå, men det blir inte bra ändå.

Finns det någon vänlig själ som har tips på övningar som kan hjälpa mig?

Jag kan helt enkelt inte rida med stigbyglar... eller är det helt enkelt träning, träning och åter träning som gäller? Det känns som att det blir inte bättre :mad: Jag har ju ridit i x antal år nu och det är en STOR akilleshäl för mig :(

Sv: Sitstråd - sitsråd - hur hantera stigbyglar??

Har du provat att börja med dem långt ut på tån? Det kanske kan hjälpa. Börja rida utan dem och se till att de är precis så långa att du bara måste lyfta tån nån centimeter från lös-hängande-läget. Sen rider du precis som om du inte hade stigbyglar men har de precis under tåspetsen, så långt ut som möjligt nästan. Förhoppningsvis blir det inte lika lätt att spjärna emot då :)

Har haft samma problem som du, det är bättre nu men jag sitter fortfarande mer på rompan och mer avslappnat utan stigbyglar eller allra helst barbacka.
För mig har det blivit bättre av att öva, öva och åter öva :crazy: Min häst är ganska svår att sitta på innan han är helt lösgjord, så ibland lägger jag av mig stigbyglarna till en början och rider bara med när hästen är riktigt ledig & fin.
Min tränare brukade rida med stiglädrena fastknutna i sadeln för att få stadigare skänkel - vet ej om det kan hjälpa!?? Har inte provat själv.

På den hästen som det tog ett par år att lära sej sitta bra på så var det jättejobbigt. Det berodde på att jag spände benen som receptet är helt enkelt att slappna av i höft/lår och knän o underskänkel. Lättare sagt än gjort, men jag tycker inte det hjälper att rida utan för det går visserligen bättre men hjälper inte vidare när man sen ska ha stigbyglarna:cool:

Jag tror din häst är svår också, så det är nog viktigt att han först är rak och arbetar avspänt, innan du sätter dej, för annars är det nog väldigt svårt att kunna vara avspänd. Som jag tror i alla fall.

Jag red mkt utan stigbyglar förr, men det löste inte så mkt utan sen blev det problem igen- med att hålla kvar dem- vilket påverkade sitsen.

Jag hade nog lite för långa läder o när jag kortade dem- så att jag kunde rida lätt utan problem blev det bättre.

Om man sitter/ RIDER korrekt, så blir det lättare att bara ha benens vikt i stigbygeln. Inte att man trampar ner hårt, men att man inte spänner lår eller vad.
Knepigt det här:crazy:

Menar du rida lätt utan att stå på tå? Om jag kortar så mkt tycker jag att dom blir för korta och att jag inte kommer ner i sadeln ordentligt pga det.

Ja, jag menar att man kan rida lätt utan att det blir fel eller svårt.

Ju längre ben man har desto större variation kan man ha.
Det krävs fler håls höjning för att få större vinkel vid knä/ höftled.

Hur går det för Dig?

Det är när jag sätter mig ned i dessa tillfällen som jag efter en liten stund börjar spänna mig och då spänner hästen ryggen så då är vi i missmatch igen... :o DÄREMOT så utan stigbyglar så går det bra mycket bättre :crazy:

Det krävs fler håls höjning för att få större vinkel vid knä/ höftled.

Du menar väl mindre vinkel dvs spetsigare?

Större vinkel med längre läder, :idea:( i alla fall knä, tycker inte det gör skillnad i höftvinkeln med de variationerna, det kommer först i tex hoppläder)

Det är när jag sätter mig ned i dessa tillfällen som jag efter en liten stund börjar spänna mig och då spänner hästen ryggen så då är vi i missmatch igen... :o DÄREMOT så utan stigbyglar så går det bra mycket bättre :crazy:

Jamen, det är för att man måste anpassa då, annars studsar man av:rofl: Men benen är kanske lika spända ändå, tills hästen slappnar av? (Så var det för mej i alla fall)

Jag brukade rida lätt tills hästen var avspänd och arbetade bra, då gick jag ner i skritt och därifrån sitta in i traven och klarade längre och längre stunder då, tills det plötsligt fungerade utan att jag spände mej. Sakta av eller rid lätt när du börjar spänna, på vissa hästar är det jättesvårt att fixa till när man börjat spänna benen och dra upp knäna:crazy:
Tror din tjusiga pålle är sån...

Japp, det är då det funkar bäst, att smyga igång från skritt där jag får med mig hästen. Men så ska han ju röra sig framåt också.. å då börjar :bump::bump::bump::bump::bump::bump:

:angel:

Ja, inte är det lätt inte..

Har ju ridit lätt i snart 2 år.. känner mig helt nollställd när det gäller nedsittning. Fick ju "läxa" att sitta ned av Mats, för att kunna börja påverka hästen med sitsen, jo tjena... :cool:

Det tror jag inte hjälper, i så fall ska jag knyta fast fötterna i stigbyglarna :rofl: Men tack för tips, vi verkar brottas med samma problem.. iaf HAR brottas med samma

Det tror jag inte hjälper, i så fall ska jag knyta fast fötterna i stigbyglarna :rofl: Men tack för tips, vi verkar brottas med samma problem.. iaf HAR brottas med samma

Kanske ett par riktigt rejäla tyngder skulle kunna göra susen...

Om jag känner att jag spänner mig i tex överskänklarna, så hjälper det mig att fokusera på att bli avspänd i knäna.
Min tränare säger ibland att jag ska andas ned i knäna.

Andas ned i knäna.. hmm.. värt ett försök :D

Vilken bra tråd!

Har precis samma problem själv, kan verkligen inte trampa ner i stigbyglarna, inte ens när jag rider lätt fungerar det så bra -fast det har iaf blivit bättre sedan jag köpte ett par stövlar.

Men mitt problem sitter även i sätet, att jag spänner mig i ländryggen och inte kan komma ner i sadeln.
Och så blir allt en ond cirkel, hästen spänner sig och vill inte släppa ner mig i sadeln och då blir jag ännu mer spänd...:crazy:

Senaste gången jag lyckades sitta ner och klara av att trampa ner i stigbyglarna var för ett tag sen när hästen gick riktigt lösgjord och i stadig form, då var det plötsligt jättelätt att sitta helt rätt :)

Men eftersom man spänner sig kommer man ju inte så ofta till det där stadiet att hästen verkligen går riktigt super vi hamnar ofta i den där onda cirkeln långt innan dess :devil:

Så tips mottages tacksamt från mig också!

Men just det.
Jag kan inte rida seriöst utan riktiga ridstövlar:angel:

Har sett att Malinsky gärna rider i dojor o shortchaps, så där har vi felet- sätt på stövlarna o du sitter som Isabelle:)

Håller buke på att krascha igen??

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 442
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?