Sitsproblem!

Sv: Sitsproblem!

Tja, det är ett åttaårigt halvblod, inte mycket att säga om den. Välstammad, men väldigt inkorrekt i benen, vilket gör det svårt för henne att vara rak i kroppen.

Och, som jag har sagt många gånger i tråden - om jag inte ska inverka går det bra att sitta väl, för då kan jag koncentrera mig helt på sitsen. Problemen kommer när jag ska inverka på hästen samtidigt. Jag är inte kapabel att samtidigt ägna 100% av min uppmärksamhet på hästen, och 100% av min uppmärksamhet på sitsen.
 
Sv: Sitsproblem!

Jag hakar på det Susanne sa med ett förenklande tips.

För att du lättare ska kunna lägga benen rätt
- gör stretchövningar innan du sitter upp.
Sparka högt (du får rykta dig varm eller jogga på stället först), Plocka äpplen stående på tå, gör vridövningar på bålen, stretcha främre lårmuskeln genom att hålla foten bakåt - ja du vet säkert fler övningar.
När du sen kommit upp på hästen gör du några balansövningar medans du skrittar fram, inget avancerat - plocka äpplen, vrid på bålen, nudda tån.

Det här gör jättemycket för min sits.

Jag har även låtit elever göra detta när jag haft lektioner och det syntes skillnad även på dom.
 
Sv: Sitsproblem!

Tja, det är ett åttaårigt halvblod, inte mycket att säga om den. Välstammad, men väldigt inkorrekt i benen, vilket gör det svårt för henne att vara rak i kroppen.

Och, som jag har sagt många gånger i tråden - om jag inte ska inverka går det bra att sitta väl, för då kan jag koncentrera mig helt på sitsen. Problemen kommer när jag ska inverka på hästen samtidigt. Jag är inte kapabel att samtidigt ägna 100% av min uppmärksamhet på hästen, och 100% av min uppmärksamhet på sitsen.

Det är därför det är bra att bli longerad med hästen inspänd då och då. Då kan du enbart ägna dej åt sitsen.

Sitsen handlar mycket om att vara i balans. Det är otroligt svårt att sitta och försöka sitta rätt. Jag föreslår att du allvarligt funderar på annan sadel också. I vissa sadlar är det nästan omöjligt att sitta rätt.
 
Sv: Sitsproblem!

Det är ju en ridskolehäst, hon har den sadeln hon har, och så är det bra med det. Och det är ju inte så att det är omöjligt att sitta rätt, bara svårt.

Som jag har sagt kanske fem gånger i den här tråden:
a) Att sitta rätt utan att inverka är inte så svårt, det är inte det som är det kniviga
b) Jag har inga möjligheter att bli longerad.
 
Sv: Sitsproblem!

Vet inte om svaret till assi var invändningar mot mitt svar också..så jag utvecklar utifall att.

Om du är avslappnad när du börjar ridpasset och dina muskler varma är det lättare att bli kvar i den stadiga sitsen och inverka rätt.
Stretchövningarna hjälper dig alltså med just det du vill åstadkomma.

Jag har testat det på fler än mig själv och har också fått en ridlärare på Strömsholm att erkänna effekten då jag hade en lektion för klasskompisar varav några hade sitsproblem.
 
Sv: Sitsproblem!

Jag har haft samma problem och det som förändrade det för mig var att jag helt enkelt satt för långt bak i sadeln så att skänklarna därmed for fram. Så jag vet inte om det är samma sak för dig men du kan ju alltid prova! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: bfpb
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 291
Träning Min medishäst ska få en ny dressyrsadel och idag var vi till ridhuset och provred den, både jag och hästens ägare. Jag red med den nya...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 725
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp