Magiana
Trådstartare
Jag tycker även Kyra Kyrklund förklarar vart man egentligen ska sitta i sadeln väldigt bra, det har iallafall funkar riktigt bra för mig. Hon menar att man ska sitta på "trekanten" som hon kallar det, det är den form som bildas av de två sittbenen och skrevet, vikten ska då vara mitt över denna trekant för att få den optimala balansen och följsamheten Boken Dressyr med Kyra är också en riktigt bra bok även om den inte är helt inriktad på sitsen
Sen tror jag att det finns vissa individuella skillnader i den optimala sitsen beroende på kropp/person, alla är inte stöpta i exakt samma form även om man inte kan skylla alla svagheter i sitsen på "att man är född sån" hela tiden vilket många jag träffat har en viss tendens till att göra. Jag personligen tycker efter egna erfarenheter att en stolsits är bättre än en hängsits även om inget av de är särskilt bra då
Det är precis det här jag har försökt göra, d.v.s. sitta på trekanten. Men det kanske inte är bra för mig? Eller så har jag inte förstått innebörden.
När jag under de senaste dagarna varit ute och skrittat med "min" pensionärsponny, har jag suttit och vickat sätet/bäckenet fram och tillbaka för att känna efter hur jag sitter och om det finns ett bättre sätt att sitta. Vinkeln jag suttit i som standard har känts rätt. Däremot har jag hittat en muskelspänning som inte borde var där.
Senast ändrad: