Sitsproblem

caroline_lu

Trådstartare
Har under alla mina år som dressyr ryttare fokuserat mig mycket på min sits för en så bra inverkan på hästen som möjligt. Men jag har aklltid haft ett problem..

Mina ben kan inte "sitta" stilla, hur mycket jag än försöker. det går INTE!
Har tränat i flera år nu.
Vad görjag som är fel? :confused:

Har alltid fått ett plus för mina händer. Att dom är hur stilla som hellst, hur skumpig hästen än är. Dem är det inget problem med..

Sedan kan jag sitta som klistrad i sadeln på en jätteskumpig häst.
Och överlivet sitter precis som det ska.

Men fortfarade flaxar benen som nå jag vet inte vad! Och hur mycket störs då inte hästen?

Har nu fått veta att det kan vara någon låsning i ryggen. Vad menas med det då? Och hur fixar jag det? Några tips på hur jag kan få till mina flaxande ben?

Tacksam för svar och tips..

Sv: Sitsproblem

Hade Precis samma problem! ;) Jag vet egentligen inte Varför det var så, men jag fick iaf korta mina läder ca. 2,5 hål, då vreds skänkeln om lite och efter några gånger var den hur stilla som helst och mina sitspoäng klättrade genast upp från 5-6 till en 7:a :D Inte så mkt skillnad, men glad ändå :p

Beauty_Boss skrev:
Hade Precis samma problem! ;) Jag vet egentligen inte Varför det var så, men jag fick iaf korta mina läder ca. 2,5 hål, då vreds skänkeln om lite och efter några gånger var den hur stilla som helst och mina sitspoäng klättrade genast upp från 5-6 till en 7:a :D Inte så mkt skillnad, men glad ändå :p

7a är ett bra framsteg. Jag får nästan bara 6or. Har fått 7or några gånger men inte ofta!
Har försökt det där med korta läder länge nu. Men det hjälper inte.

Jag har haft exakt samma problem!
Men ju mer jag tränat på resten av sitsen och att slappna
av och börjat rida mer med säte, så har min underskänkel nästan
slutat att flaxa :D Jag tror att det även beror på att min häst har
börjat bära sig själv och att jag inte har lika mycket i handen längre.
Så nu har jag gått från 6:a på sitsen till en 8:a :)

Rid mycket utan stigbyglar! Det hjälper jättebra :)

caroline_lu skrev:
Ja, typ! Jag drar upp knäna och då börjar underskänkeln flaxa!

Drar du upp knäna brukar det vara ett tecken på förlånga läder...
Tänk på att inte spänna benen men inte vara lealös heller, men med rätt längd på stig lädrena brukar flaxandet försvinna :idea:

Sen har vi ju en sak som snarare handlar om vana, jag kan t.ex. inte rida i en sadel utan gigantiska vulster, då svajar hela jag och benen flaxar med målet på Mars:o ..

Ja, ska tänka på det med för långa läder.. Men oavsett långa eller korta så flaxar det bara lite mindre, men fortfarande så flaxar det.

Rida utan stigbyglar har jag fått tips av många nu och ska verkligen plåga mig själv utan en längre tid nu ;)

Men sen kanske det är någon med fler bra tips/övningar?

jag har oxå det problemet och det har jag grämt mig mycket över. Häromdagen läste jag en artikel där det stod att det berodde på (eller kunde bero på) att man var spänd i knäna. Först tycke jag det lät jättekonstigt men så tänkte jag efter o visst kan de vara så. Idag red jag igen och jag försökte bara slappna av i benen och inte tänka på dem och det gick hur bra som helst. Ingen aning om vad jag gjort för detta har jag strävat med i flera år. Försök bara släppa ner hälen och slappna av men ändå inte spaghetti ben. lycka till!

Vad säger din tränare att du skall göra då eftersom du har tränat i flera år?

lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fått ett tips om att vrida om benet från låret så att knät pekar framåt. "Jag rullar på låret". Det handlar även om en styrkesak, att jag är svag i magen och då kan jag inte hålla låret på plats. Det är verkligen svårt att hålla benet kvar i den positionen men har nu börjat stretcha på ett speciellt sätt samt börjat träna ännu hårdare då jag inte rider =)

Jag undrar detsamma :confused:.

Till trådskaparen.
Har du provat att blunda när du rider?
Om inte så prova det för du får en helt annan avslappning och kan känna efter hur din kropp inverkar på ett helt annat sätt. Ofta är det omgivningen som "stör" . Kroppen blir helt annorlunda, så prova det och känn skillnaden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 742
Senast: Ajda
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 898
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar