Sitsproblem....

Red_Chili

Trådstartare
Jag har väldigt länge haft problem med att sitta rätt...
Lutar mej lite framåt, tittar ner, sänker händerna och ofta trampar jag inte ner hälarna ordentligt...
Fast jag lyckas ha bra balans ändå :S

Att hästarna jag rider går fint med mej tycker jag själv är konstigt...

Iaf. någon som har nåt tips på vad jag kan tänka på för att skärpa mej?
Dom ridlärare jag har ridit för brukar inte säga spec mkt...

Såhär brukar det se ut...
1.jpg

Sv: Sitsproblem....

Du ser ut att vara ganska spänd när du rider. Vinkeln mellan din över- och underarm är för stor. Om du böjer armarna mer får du en rörligare arm. Också måste du vinkla om händerna så att tummen hamnar överst. Att du inte trampar ner hälarna ordentligt ser ut att bero på att du drar upp knäna som du gör för att du spänner dig.

Jo... du har nog helt rätt i att jag spänner mej... det har jag gjort flera gånger...
Frågan är bara hur jag ska lyckas slappna av?

När jag skrittar fram på långa tyglar brukar jag faktiskt sitta ursnyggt, men sen när jag kortar tyglarna så spänner jag mej...
Förstår inte varför..

Om du kortar tyglarna mindre än vanligt så blir det lättare att hålla händerna rätt. Jag menar inte att de ska vara lösare utan att du ska hålla dina överarmar parallellt med kroppen och höja händerna. Om du gör det blir det lättare att slappna av. Om du tar lugna och djupa andetag med magen blir du också mer avslappnad.

Jag har själv haft samma problem. Tittar ner, faller fram och får inget bra stöd och tramp i stigbyglarna.
Hos mig hängde det mest på min blick. Bara man tittar upp, kommer man ner mer i sadeln, rätar på sig och får bättre tramp.
Håller med om att du ser lite spänd ut också. Men det har ni ju redan diskuterat. Tänkt på att sänka knäna, andas hela tiden och slappna av i axlarna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 800
Senast: cewe
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30