H

HallonDoft

Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående sitsen och att styra med min sits.
Än så länge tycker jag det är svårt och lite luddigt. Kanske ni kan räta ut begreppen! :)

Sv: Sitsen

Sisten har ju en stor del av ridning att göra, jag brukar styra med sitsen ibland och min ponny är jätteduktig på det :) så jag tycker att det är bra :P

Du styr inte med sitsen. Däremot kan du sitta emot, för samling och övergång, om det är det du menar.
varför skulle man inte kunna styra med sitsen? :confused:

jag försöker att alltid rida hästen mellan skänklarna, så att jag vänder/styr hästen på ett spår med hjälp av inner- och ytterskänkeln. när man var liten fick man (eller iallafall jag) ju lära sig att vända med ledande tygeltag etc, men de gånger jag behöver använda tyglarna för att svänga/vända kan nog sägas vara väldigt få.

TS:
när jag styr med sitsen börjar jag med att se ut var jag vill vända.
därefter planerar jag i god tid genom att en bit innan jag vill vända, vrida på huvud och överkropp och se vart jag vill styra. att jag tittar dit jag ska gör ju (såvida jag inte viker mig i sidan) att vikten automatiskt hamnar rätt för att tala om för hästen vart jag vill.
därefter drar jag bak min ytterskänkel en liten bit, strax bakom sadelgjorden. i vändningen (där blick och vikt fortfarande talar om vart jag vill) trycker jag med vad och lår, samt vrider mina sittben i den riktning jag vill att hästen ska gå. beroende på hur "tvärt" jag vill vända fångar jag upp tempo med yttertygel och genom att "stanna upp" med sitsen.
innerskänkeln ligger kvar vid sadelgjorden och ser till att hästen rundar sig i vändningen, och att den inte vänder för tvärt.

Ja, tygeln svänger ju inte utan den visar bara lätt vägen sen är det skänkeln och sätet som styr ;)

Jag försöker hålla mina axlar som jag vill ha hästens bogar och sitta med mitt bäcken som jag vill ha hästens bäcken. Och så ser jag på linjen hela tiden. Dvs jag ritar upp en linje en bra bit framför mig som jag vill ha hästen mitt på.
Vill jag ha hästen böjd på linjen så sitter jag med mina axlar lite in och mina höfter lite med ytter skänkel och sittben längre bak än inner. Vill jag ha den rak sitter jag rak. Vill jag ha någon del innanför eller utanför spåret så sätter jag mig så med kroppen, axlar in = bogen innanför och mitt bäcken vridet åt något håll gör att bakdelen vrids på samma sätt.

Att styra med sitsen är väl vad alla strävar efter.

Jag försöker hålla mina axlar som jag vill ha hästens bogar och sitta med mitt bäcken som jag vill ha hästens bäcken. Och så ser jag på linjen hela tiden. Dvs jag ritar upp en linje en bra bit framför mig som jag vill ha hästen mitt på.

jag tror att du just satte bättre ord på vad jag lite taffligt försökte beskriva ovan, så jag kände mig tvungen att tacka ;) :D

Min häst går inte att styra på annat sätt. Här sätter du ord på vad jag aldrig skulle ha lyckats förklara att jag försöker åstadkomma när jag rider. Jag ska kopiera din utmärkta förklaring, jag tror att den kommer att hjälpa mig jättemycket att förbättra och förstå vad jag gör. :bow:

Du styr inte med sitsen. Däremot kan du sitta emot, för samling och övergång, om det är det du menar.

Blir lite förvånad över svaret:confused: Vad "styr" du med?

Styr är ett begrepp man kanske ska definiera, styra hästen öht, dvs ändra takt tempo och riktning eller enbart ändra riktning:confused:

Den allra största delen av inverkan sker ju med sätet, så även att byta riktning, om det avses här. Inte minst vikthjälperna är ju med här. Strävan är ju att handen endast har en lätt kontakt och inverkar vid behov med små signaler, i övrigt kommunicerar vi med sätet, dvs som tuaphua skriver men även med vikt och skänkel (över och under).

När jag säger att jag inte styr med sitsen så menar jag att jag inte sitter och vrider baken i sadeln dit jag ska. Min ambition är alltid att sitta så avslappnat som möjligt och följa med i hästens rörelser.

Skulle jag sitta och vrida röven åt höger eller vänster så skulle det i alla fall påverka min sits negativt. Jag styr med skänklar och tyglar. Fast det kan ju vara en definitionsfråga vad man menar med sits.

När jag säger att jag inte styr med sitsen så menar jag att jag inte sitter och vrider baken i sadeln dit jag ska. Min ambition är alltid att sitta så avslappnat som möjligt och följa med i hästens rörelser.

Skulle jag sitta och vrida röven åt höger eller vänster så skulle det i alla fall påverka min sits negativt. Jag styr med skänklar och tyglar. Fast det kan ju vara en definitionsfråga vad man menar med sits.

Men det skrev du inte, så det gjorde ju svaret märkligt i mina ögon. Vem har f ö pratat om att vrida baken i sadeln:confused: Du ska ju sitta rakt över hästen, helt enkelt.

Min ambition är inte att sitta så avslappnat som möjligt och bara följa med utan att även inverka, vilket är det svåra, och där bålen, vikten, skänkeln är mkt viktiga. Att vara följsam men även inverka ställer stora krav på att ha kontroll över sin egen kropp, därför att den egna kroppen inverkar på hästen, vare sig man vet det eller inte.

Tack för alla kloka svar! Detta är supersvårt enligt mig! :D Men det kommer kanske! Får pröva mig fram lite.
Men det ska egentligen alltså räcka med att titta åt det håll man ska, då flyttar man tyngden naturligt å hästen svänger. Hmm... Har jag fattat detta rätt? Men kan man göra en bra halt utan att krama tyglar exempelvis.

Ja, jag undrar vad styr man med om inte sitsen?
Sitsen är ju inte bara det som sitter i sadeln, det är ju hela ryttaren från topp till tå (tänker jag), självklart styr vi hästen med sitsen takt, tempo, samling, längning, tvärning, ställning.
Tuaphua kom men den absolut klockrenaste beskrivningen :bow:

Du kan göra halt med hästen utan att krama tyglarna, iaf jag :) jag fångar upp min med bäckenet, vilket iofs förutsätter att du har hästen med på alla hjälper, det är kräver dock lite övning och kan ta en stund innan hästen förstår (iaf min nordis, hon är inte riktigt lika känsliga som andra, men med övning så går det) jag kan inte förklara bättre faktiskt, jag är jättedålig på förklaring..

Läs Sally Swifts bok om centrerad ridning, där får man lära sig kroppskontroll och byggstener hur kroppen hänger ihop och gud vet allt :D

Min ambition är inte att sitta så avslappnat som möjligt och bara följa med utan att även inverka, vilket är det svåra, och där bålen, vikten, skänkeln är mkt viktiga. Att vara följsam men även inverka ställer stora krav på att ha kontroll över sin egen kropp, därför att den egna kroppen inverkar på hästen, vare sig man vet det eller inte.

Ja, för mig känns det som att det svåra är att separera kroppsdelarna, vara avspänd där det behövs, men ändå kunna ha hög muskeltonus på rätt ställe i kroppen.
Tidigare var jag helt fokuserad på att vara så avslappnad som möjligt, men nu upplever jag att vi som ekipage funkar mycket bättre då jag försöker vara stadig tex i överkroppen. Det är väldigt intressant hur litet det kan behövas för att påverka hästen. Hur lite det ibland behövs för att sabba nåt som vart åtminstone på väg att vara bra...:crazy:

Det har jag också svårt med, spänna/slappna av på rätt ställen så sitsen fortfarande är bra men så att man inte sitter som en hösäck.

Jag förstår din tanke där, men ibland när man rider, har du då någon gång omedvetet spänt dig, alltså du tror att du är jätteavslappnad har en bra sits, men sen tänker man till och slappnar och man märker VERKLIGEN skillnad? :)

Det här kan låta lite konstigt kanske, men min tränare gör såhär när hon undervisar, hon ber en sträcka på sig så man sitter "korrekt" men, när man blir tillsagd att rätta upp sig gör man ju det kroppsmedvetet, det hon gör sedan är kanske att säga något lustigt så att man flinar till eller skrattar, vilket gör att man omedvetet fortfarande sitter ändamålsenligt, men nu avslappnat :)

Förstår du min poäng?
Jag frågade henne faktiskt varför hon gör så man skrattar när man tränar, och då gav hon mig just det svaret, för att vi slappnar av i kroppen men nu i rätt position.
Jag är fruktansvärt dålig på att förklara, så ni kanske inte alls förstår vad jag menar, men det får jag ta :p

Det är väldigt intressant hur litet det kan behövas för att påverka hästen. Hur lite det ibland behövs för att sabba nåt som vart åtminstone på väg att vara bra...:crazy:

Jo, tack! Som lycklig ägare av egenuppfödd superduperkänslig unghäst (skryt skryt :o) och då min egen ridning legat i dvala några år pga studier mm så är jag väl medveten om detta. Man vänder t.ex halv igenom, hästen känns stadig o stabil, vändningen blir aningens yvig o man nuddar hästen mycket mycket mycket lätt med vaden, och Swoschh :eek: så far vi iväg i ett oanat tempo... Eller, hästen ligger helt rätt mellan hjälperna i vänster varv, matte är lite slapp i sitsen o trillar över en aning åt höger :crazy: och så Vips! :eek: så blir det fel galopp.

*KL*
Skämt åsido, visst styr man med sitsen. Målet är ju att använda händerna så lite som möjligt. När man rider unghäst så blir man t.ex. väldigt medveten om hur hästen följer sittbenen. Lite tyngre sittben till vänster så svänger hästen till vänster osv. Räta upp överlivet så saktar hästen av, lägg till överskänktel o fixera sätet så väntar hästen, lätta i överskänkteln o mjukna i sätet så skjuter hästen på framåt igen osv.

Målet är ju att använda händerna så lite som möjligt. När man rider unghäst så blir man t.ex. väldigt medveten om hur hästen följer sittbenen. Lite tyngre sittben till vänster så svänger hästen till vänster osv. Räta upp överlivet så saktar hästen av, lägg till överskänktel o fixera sätet så väntar hästen, lätta i överskänkteln o mjukna i sätet så skjuter hästen på framåt igen osv.

så som du beskriver, det är så jag vill rida. detär mitt mål.:D tyvärr så är min ponny fd ridskoleponny (ja, det är en ursäkt, men tänk efter hon är ju mer förstörd än en privathäst i samma ålder) däremot borde det gå att ändra, det är bara jag som inte har kunskapen och förmågan att få henne känslig. Jag önskar att ohn var som din unghäst, då vet man när man gör fel iaf;) jättebra förklaring förresten!

jag måste bara säga att jag blir helt snurrig av alla olika sätt att rida. visst kan jag hålla med om att man inte ska vrida runt röven i sadeln, och att för kraftiga hjälper med sitsen (bål, sittben, tyngdpunkt) inte kan vara speciellt skönt för hästen. anledningen till att hästen följer ryttarens vikthjälper är ju att när ryttaren förändrar tyngdpunken tappar hästen lite av sin balans, och följer ryttaren för att återfå balansen. om man då inte är jätteduktig på det här kan det ju inte vara speciellt trevligt för hästen. sen måse det ju ändå vara bättre än dra tygeln dit och på med skänkeln där osv.
sorry för snurrigt inlägg, hade en liten tanke om detta.. ;)

Förresten - när man positionerar sig för tex en öppna; vrider man inte runt röven en aning då?
Jag menar att det beror ju på hur man definierar just det. Att sitta med höfterna i samma vinkel framåt/bakåt borde väl inte vara så eftersträvansvärt?

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
832
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt