Sv: Sitsen som pajar ryggen
Oj! Jag har lösningen åt dig - men jag vet inte om jag kan beskriva utan att visa! Problemet är att de med svankrygg (naturligt) inte kan förbättra sin sin sits med de vanliga instruktionerna.. En svankryggad ryttare hamnar ofta lite framåtlutad och får därför tillsägelsen "sträck på dig" , "luta dig bakåt" eller liknande. Detta resulterar oftast i att svanken blir ännu större!!! Därför får du ont eftersom ryggraden tar stryk. Dessutom gör det att du spänner dig och sitsen blir onaturlig (men ser snygg ut från marken). Majoriteten av ryttarna är ju tvärtom - dvs ska sträcka på sig och få lite svank - och därför rättar man alla lika...
Med risk för att du inte begriper alls vad jag menar eller tror jag är tokig ska jag försöka ge dig några råd!
1) Rätta till skänkelläget först. Sitt i sadeln (i halt) utan stigbyglar och lyft ut benet - dra det bakåt - och vrid om i höften så att den tjocka delen av lårmuskeln hamnar "bakom" benet. För sedan tillbaka benet litegrann. Knäet ska i denna rörelse vridas lite inåt. Nu känns det för de flesta som om benen är för långt bak, men behåll lårets placering, slappna av helt. Böj nu en aning på knäet och så är underskänkeln i rätt läge! (Obs i en dressyrsadel blir det rätt - i en allround eller hoppsadel kan det hända att skänkeln tom är bakom sadeln... Därför behövs en dr.sadel för optimal sits)
Detta räcker för den "normalryggade" ryttaren - ur detta ska man slappna av och sträcka på sig, så är den lodräta sitsen klar!
För den med svank blir det ett steg till:
2) Nu är du förmodligen ÄNNU mera framåtlutad än normalt! Då kommer hemligheten
Nu ska du "sjunka ihop", dvs slappna av i ryggen, "släppa ned" dig. Det känns som du sitter som en hösäck, men var inte orolig, du ska det! I detta ska du nu "bara" luta dig bakåt (be någon att tala om hur mycket). Du ska alltså absolut inte sträcka på dig eller försöka dra tillbaka axlarna - utan just sitta lite som "en hösäck" med ryggen. Hitta ett läge där du kan vara avslappnad, där det inte gör ont i ryggkotorna. En del blir hjälpta av att faktiskt "kura ihop" axlarna lite (det vi andra kallar riktigt dålig hållning..)
Du kan testa att göra detta på en vanlig stol för att känna i vilket läge just din rygg och kropp är som mest avslappnad. Den svankryggade har nämligen en fördel gentemot oss andra - de behöver aldrig använda muskler för att bli "raka" i ryggen, utan blir det genom att slappna av!
Att sen kunna behålla skänkelläget under rörelse är en annan historia - men den träningen är precis densamma för oss alla, oavsett rygg!!!!