Sitsen som pajar ryggen

Verdandi

Trådstartare
Ja vad gör man? Efter kritik mot min svankande rygg, så försöker jag rätta sitsen till det bättre efter tränarens instruktioner. Det bästa är att det faktiskt märks en positiv skillnad på hästarna, det ser bättre ut i spegeln och det känns bättre ridmässigt. Det sämsta är att det känns som om ryggraden ska gå av... :crazy: Särskilt efteråt.
Grundsitsen i övrigt är utan större anmärkningar, så jag sätter bara lite mer vikt på sittbenen och jag tycker inte skillnaden egentligen är så markant, men ryggen håller inte med.

Det är ju så roligt att rida när det funkar, men vad göra när kroppen inte gör det? Vad kan jag göra åt ryggeländet?

/V
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Svankar du i vanliga fall också eller det är bara till häst? Om du alltid svankar är det ju inte så konstigt om muskulaturen blir ansträngd när du ska räta upp dig.

Om du inte svankar annars tycker jag att du ska börja med att korta stiglädren ett hål eller två och se om det hjälper, annars byta sadel. Det är lika viktigt att sadeln passar ryttaren som hästen (men det brukar de flesta inte bry sig om).
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Oj! Jag har lösningen åt dig - men jag vet inte om jag kan beskriva utan att visa! Problemet är att de med svankrygg (naturligt) inte kan förbättra sin sin sits med de vanliga instruktionerna.. En svankryggad ryttare hamnar ofta lite framåtlutad och får därför tillsägelsen "sträck på dig" , "luta dig bakåt" eller liknande. Detta resulterar oftast i att svanken blir ännu större!!! Därför får du ont eftersom ryggraden tar stryk. Dessutom gör det att du spänner dig och sitsen blir onaturlig (men ser snygg ut från marken). Majoriteten av ryttarna är ju tvärtom - dvs ska sträcka på sig och få lite svank - och därför rättar man alla lika...

Med risk för att du inte begriper alls vad jag menar eller tror jag är tokig ska jag försöka ge dig några råd!

1) Rätta till skänkelläget först. Sitt i sadeln (i halt) utan stigbyglar och lyft ut benet - dra det bakåt - och vrid om i höften så att den tjocka delen av lårmuskeln hamnar "bakom" benet. För sedan tillbaka benet litegrann. Knäet ska i denna rörelse vridas lite inåt. Nu känns det för de flesta som om benen är för långt bak, men behåll lårets placering, slappna av helt. Böj nu en aning på knäet och så är underskänkeln i rätt läge! (Obs i en dressyrsadel blir det rätt - i en allround eller hoppsadel kan det hända att skänkeln tom är bakom sadeln... Därför behövs en dr.sadel för optimal sits)
Detta räcker för den "normalryggade" ryttaren - ur detta ska man slappna av och sträcka på sig, så är den lodräta sitsen klar!
För den med svank blir det ett steg till:
2) Nu är du förmodligen ÄNNU mera framåtlutad än normalt! Då kommer hemligheten ;) Nu ska du "sjunka ihop", dvs slappna av i ryggen, "släppa ned" dig. Det känns som du sitter som en hösäck, men var inte orolig, du ska det! I detta ska du nu "bara" luta dig bakåt (be någon att tala om hur mycket). Du ska alltså absolut inte sträcka på dig eller försöka dra tillbaka axlarna - utan just sitta lite som "en hösäck" med ryggen. Hitta ett läge där du kan vara avslappnad, där det inte gör ont i ryggkotorna. En del blir hjälpta av att faktiskt "kura ihop" axlarna lite (det vi andra kallar riktigt dålig hållning..)
Du kan testa att göra detta på en vanlig stol för att känna i vilket läge just din rygg och kropp är som mest avslappnad. Den svankryggade har nämligen en fördel gentemot oss andra - de behöver aldrig använda muskler för att bli "raka" i ryggen, utan blir det genom att slappna av!

Att sen kunna behålla skänkelläget under rörelse är en annan historia - men den träningen är precis densamma för oss alla, oavsett rygg!!!!
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Svankar alltid, men det blir nog mer tydligt till häst. I dressyrsadeln så blir det oftast lite bättre, precis som du skriver om en bra sadel. Tyvärr ser jag nog också ganska spänd ut trots att jag är (känner mig) avslappnad.

/V
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Stärk magmusklerna och stretcha framsida lår! Gör underverk för sitsen, och ryggen håller mycket längre varesig du rider eller inte.
Förmodligen beror ditt sitsproblem på en ojämnlikhet i musklerna och då finns det bara ett sätt därifrån. Träna! ;)
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Tack för tipset, jag tror du satte pricken över i! Det ska jag definitivt pröva! Det kan säkert vara så att jag har missuppfattat min ena tränare som nog försökt säga det du skriver. Bra formulerat, jag (tror) jag förstår vad du menar! Har tyvärr förmågan att utestänga "tränarpratet" när jag blir för fokuserad under ridning.. Känner igen orden, men har inte kopplat hela vägen.
Näst sista meningen stämmer verkligen "de behöver aldrig använda muskler för att bli "raka" i ryggen". Jag brukar vara det det stående exemplet på att vara "rakryggad" (trots svank).

/V
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Jag är också extremt svankryggig. Det bästa du kan göra är att köpa en sadel som tvingar dig att sitta rätt - då måste du använda de muskler som
du i vanliga fall inte använder. Det gör skitont i början, träningsvärken är mördande, men det ger resultat!
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Gymmet nästa får det bli! :D Helt rätt i att även musklerna behöver tränas. Försöker hitta de mindre musklerna, bålmusklerna och träna balans på gymmet, vilket blivit alldeles för sällan den senaste tiden.

/V
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Stretcha! Gömt inte att stretcha! ;)
Det är ett typiskt ryttarsyndrom med skitstarka, men oviga lår. Dom stora lårmusklerna är fästa i överkanten på ditt bäcken och kommer dra det framåt-neråt, och då blir det svankigt!

Lycka till!
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Jag som är svankryggig och kutryggig tycker jag har rätt stor nytta av att träna ryggmusklerna också, genom att liggande på mage lyfta överkropp/huvud från golvet. Brukar variera fästpunkt för blicken men inte för långt fram för då blir det nacken som tar största böjen. Jag har dock, precis ovanför svanken, en skarp böj åt andra hållet i ryggraden, det är som en ryggkota som putar ut bakåt i ryggen så att bröstryggen lutar framåt och jag får "gamnacke". Med träningen ovan får jag liksom in den där ryggkotan litegrann. Jogging är också bra för mig pga den roterande rörelsen längs ryggkotpelaren.
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

En svankryggad ryttare hamnar ofta lite framåtlutad och får därför tillsägelsen "sträck på dig" , "luta dig bakåt" eller liknande.
Det kanske gäller vissa, men inte alla. Jag har svankrygg och den har förstås en tendens att komma fram även när jag rider. Jag får, för att rätta till detta göra tvärtom mot vad du beskriver. Jag får sträcka på mig mindre. Tänka lite framåt med axlar/överliv för att komma rätt. Svanken gör att när jag sträcker mig för mycket blir jag som en banan (överdrivet beskrivet nu), men tänker jag något framt med axlar och överliv hittar jag den lodräta sitsen. "Tänk att du är en potatissäck" får jag höra ibland. Det underlättar. Framåt har jag aldrig hamnat på grund av svanken. Tvärtom.
Jag menar inte att alla är som mig. Absolut inte, men att det är individuellt och inte alls säkert att en svankryggig ryttare blir framåtlutad. (har träffat fler elever som hamnar för långt bakåt med överlivet)
Det handlar mycket om styrka och hur tränad man är. Min svankrygg kommer alltid fram efter perioder av mindre ridning, tex när hästen varit på bete. Då är min muskelkorsett i bålen mera otränad och då kommer detta fram. Man får träna.

Till TS
Det är väldigt viktigt att stretcha när du gör en förändring av hur du använder kroppen. Muskler, muskelfästen och senor är vana att du använder kroppen på ett visst sätt och anpassade efter det. Det känns i kroppen att göra förändringar och det måste få ta tid. Kroppen anpassar sig efter hand. Träna utan häst är också bra komplement.
 
Senast ändrad:
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Jag har länge haft problem med min kropp och har/haft svank, även snedhet och vridet som jag arbetat med i nu väldigt aktivt i, två år? Jag upplever att ju mer jag förstår mig på ryggraden och hur höfterna sitter ihop med den, vilka muskler som gör vad etc, så har jag fått ganska stor koll på min rygg och kan nu mera utföra ganska precisa "kiropraktiska ingrepp" på mig själv bara med muskelstyrka i bålen och benen samt med avslappning.

Knepet är att träna rätt, visst sittups och stretcha framsida lår ÄR bra, men något som är bättre är att medan man gör det, verkligen fokuserat tänka på exakt vilken effekt jag vill ha av träningen/stretchingen och utföra den precist efter det. Min bästa tanke är att träna så att ryggraden sträcks ut, och blir rak, som ett pärlband. Kota för kota får jag 'trycka' ryggen rak med bålmuskler, samma gång stretchas antagonisterna. Med hjälp av lite olika typer av övningar har jag lärt mig hur jag kan tänja ryggmusklerna när jag tränar magmusklerna så att ryppkotpelaren blir uträtad på ett harmoniskt sätt. Detta sker med maximal avslappning i alla andra muskler, så att blodet och fokus hamnar precis där det ska. Låter kanske flummigt, men det är verkligen effektivt. Det gäller ju bara att veta vad man vill med sin kropp, fokusera inåt på uppgiften. Har jag haft ett bra pass på kvällen så kan jag vakna på morgonen, räta ut ryggen och knak säger det i höften eller i bröstryggen eller var det nu kan vara jag haft låsning och den är tillrättad. kroppen lixom släpper på spänningar själv om den får lära sig hur.

Jag har fått hjälp av en kiropraktor/idrottsterapeut som är kiropraktor för alla extremiteter, men mycket har jag även själv fått upptäcka och klura ut. Det är ett intressant jobb, och ännu häftigare, det syns så mycket på hästen. Han berättar för mig om jag är påväg att bli sned eller sitter fast, fixar jag inte det själv då inom en viss tid så har det hänt att snedheten förs över till honom och så får han åka till et, och jag får söka hjälp.

Lycka till!
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Det stämmer nog att jag har använt andra muskler än vad jag är van vid. Jag brukar inte ha ryggproblem i vanliga fall, men nu när jag ändrade sitsen så orkade inte de "nya" musklerna med hela passet så ryggkotorna fick säkert ta en del mer stryk på slutet.
Jag har testat att slappna av mer (säcka ihop) och mer sjunka tillbaka bakåt i sadeln, men vill inte kuta för mycket med ryggen för då gör det lite ont. Tycker dock att jag nu börjar komma närmare en ny balans i sadeln som känns mer rätt. Har tyvärr en intränad rak hållning från barnsben, så jag behöver nog träna på att "säcka lite" till vardags också. :)

/V
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Det där är ju jag och min sits perfekt beskrivet!

Jag försöker luta mig bakåt eftersom jag är framåtlutad och svankande, men oftast så hjälper det inte alls förutom att det ser mindre fult ut. Du fick mig dessutom att tänka på när jag red lektion i England. Där blev jag tillsagd att ta FRAM axlarna - för första och enda gången i mitt liv. Jag blev förvirrad men gjorde så eftersom deras hästar inte funkade riktigt som hemma alltid och litade på ridläraren och visst blev det lättare på den hästen. Jag har aldrig kopplat att det kanske inte är något england-tänk utan helt enkelt ett sätt att få mig rak. Här hemma, för flera olika ridlärare med mer eller mindre utbildning, så ska jag räta upp mig, luta mig bakåt. Och visst blir jag överdrivet framåtlutad ibland, men lutar jag mig bakåt nog mycket för att se helt rak ut så sitter jag oftast med rumpan kvar i samma vinkel och större svank, och vanligtvis ännu svårare för att sitta och följa hästen.
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Är du bra på att spänna magmusklerna när du rider (eller annan träning också för den delen)? Tänk "sug in naveln" och spänn till.

Mycket har nog just att göra med att träna upp mag- och ryggmuskulatur, även de små musklerna. Ryggproblem beror ofta också på att magmusklerna inte avlastar.
 
Sv: Sitsen som pajar ryggen

Var noga med att stretcha höftböjaren och framsida lår när du ridit och att träna magmusklerna mellan ridningen. Det gör underverk på onda ländryggar och svankighet. När höftböjaren är kort roterar den bäckenet och då får man svankigheten som ett brev på posten och tydligen är ridning verkligen en motionsform som gör höftböjaren kort. En bra sjukgymnast kan definitivt hjälpa och många av dem kan man ringa och boka tid hos utan remiss och få ett träningsprogram som man kan göra hemma. Ju tidigare man tar tag i problemet desto lättare är det att lösa! Känner du dig balanserad i sadeln? Om inte kan det ju vara lite av boven.
Lycka till
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp