Sits hjälp!

J

JeanineHammer

Jag har märkt på senaste tiden att jag sitter som en kratta på häst ryggen! Och skulle behöva eran hjälp! Jag vinklar ut tårna en aning för mycket. Jag står på tå när jag rider lätt. och jag sitter alldeles för långt bak i sadeln. OCH jag klarar inte av att sitta ner i traven längre. Jag har Frieser hästar med mycket stort steg så det har alltid vart en utmaning att sitta ner haha men inte såhär. DET går värkligen inte :O Så ge mig tips och knep för att förbättra detta så skulle jag bli tacksam !:banana:

Sv: Sits hjälp!

Jag stod gärna på tå även jag när jag red lätt, kortade jag lädren kändes det konstigt och jag kom alldeles för högt över hästen så jag sänkte ned igen men nu efter att jag bytt sadel var jag tvungen att köpa nya stigläder oxå. Började med lika långa läder som på andra sadeln men tänkte nej så här kan det inte behöva va. Kortade då dessa nya stigläder ett hål och allt föll på plats. Jämförde sedan hur långt det var mellan hålen; på de gamla skiljde det 1,5 hål på de nya. Så kolla dina stigläder. Det kan löna sig att göra ett hål mittemellan.

Att du sitter långt bak i sadeln; kan den kanske vara nedsutten bak? eller har du en för stor sadel?

Parellis "Fluidity riding" is the way...... Miss You at PNH!

Jag har märkt på senaste tiden att jag sitter som en kratta på häst ryggen! Och skulle behöva eran hjälp! Jag vinklar ut tårna en aning för mycket. Jag står på tå när jag rider lätt. och jag sitter alldeles för långt bak i sadeln. OCH jag klarar inte av att sitta ner i traven längre. Jag har Frieser hästar med mycket stort steg så det har alltid vart en utmaning att sitta ner haha men inte såhär. DET går värkligen inte :O Så ge mig tips och knep för att förbättra detta så skulle jag bli tacksam !:banana:

När jag har svårt för att sitta ner i trav (vilket jag har i vissa perioder) så börjar jag rida mer barbacka. Det är så jag tränar upp min balans i allafall.

Rid på lina. Det bästa som finns för att träna sitsen. Du kan helt koncentrera dig på din följsamhet och balans. Linföraren tar hand om tempo och styrning.
Om du står på tå i lättridningen så har du troligen stigbyglarna för långt fram på foten. Sätt dem under främre trampdynan. Då kan du inte stå på tå. (har samma problem själv. Stigbygeln smyger sig fram hela tiden, men man får jobba på det)

Alla de dar problemen som du beskriver relaterar jag direkt till hofterna. Problemet med tar som pekar ut sitter inte direkt i tarna, utan i omvridningen laret. Det racker inte med att forsoka vrida in tan, omvridningen behover komma anda uppifran hoften. Jag har jobbat jattemycket med min omvridning, speciellt i hoger hoft och lar, och jag brukade halla ut benet, anda uppifran hoften och samtidigt forsoka vrida om, halla kvar i det laget i ungefar 10 sek och sen slappa och slutligen gora rullande rorelser med tarna for att slappna av i hoften. Sa smaningom racker det att bara rora lite pa stortan, men vagen dit ar lang:)

Rida i lina ar jattebra som nagon sa, da kan du fokusera pa sana saker.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Träning Hej! Nu kommer ett till undrande inlägg med en "dum" fråga från mig. Men ni är så kloka på buke så jag kan inte hjälpa mig själv. Ska...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 194
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka