Sista rakning av häst?

Jenny85

Trådstartare
När är det ok att raka hästen så här efter våren? Rakade min i höstas/vintras men skulle behöva raka han igen. Nu är det så att vissa påstår att det inte alls är bra att raka efter årsskiftet för att det stör pälssättningen efter sommaren.

Hur brukar ni göra och vad är era erfarenheter?

Sv: Sista rakning av häst?

Det är individuellt, och beroende på vad folk har haft för hästar så har de olika erfarenheter. Finns flertalet trådar om detta om du letar lite.

Min erfarenhet är att jag inte skulle våga klippa nu. Jag klippte min häst sista (tredje för säsongen) gången för drygt en månad sen, och jag tycker inte att han blev riktigt snygg i pälsen, men det är inte så farligt och jag tror det var det bästa jag kunnat få. Att han blir tråkig i pälsen nu är väl mer för att fällningen är på G (även om han inte har nån päls att fälla, så ska väl sommarpälsen börja komma snart). Förra säsongen klippte jag några veckor senare (mellan jul och nyår) och det blev inte bra. Ingen direkt störning av sommarpälsen, han fällde o blev fin i färg o så, men linjerna efter klippningen hade han kvar in i juli.
Ytterligare ett år tidigare klippte vi sista gången i februari, och det var inte heller att rekommendera. Det är väl ganska vanligt att hästarna får "svinborst" om man klipper sent, vilket åtminstone här nere brukar gälla nyår och senare, fula i pälsen och tråkig färg, sen sommarpäls, men som sagt, det beror på hästen, pälskvalitén, vädret, var man bor osv.

Men, om din häst är så långhårig att den måste klippas, så får du göra det ändå och inte bry dig om hur pälsen blir, om det däremot inte är helt nödvändigt så låt bli så får du inte problem, och försök till ett annat år klippa något tidigare. Utväxten blir ofta inte alls så stor om man klipper slutet av november/början av december, även om det också varierar lite så klart.

Klipper du så får du ett hum om hur din häst blir efter sen klippning, så vet du om du vill göra det fler gånger.

Senast ändrad:

Jag klippte mina för 2 v sedan resp 2 dagar sedan. Men visst de får "svinborst". Men vad ska man gör amed en häst som man klipper 1 ggr/månaden fram tills i dec...Nu klipper jag inte mer. Den ena är det bara 2:a gången i vinter som jag klipper.

Jag har aldrig haft några problem med att de inte sätter sommarpäls.. Och mina har inga ränder 2 v efter klippning. Men detta kan nog också bero på vilken klippmaskin man har.

Som mumin skrev så finns det andra trådar om deta så det är bara att leta!

Här är bilder på mina när de är nyrakade!
17256556.jpg

5552416.jpg

När jag läste nästa inlägg kom jag på att jag kanske var otydlig.. När jag skrev att min häst hade linjer efter klippningen långt in på sommaren så menade jag linjen mellan klippt/oklippt, inte att han hade ränder efter tänderna, dessa försvann på några dagar vid första o andra klippningen, vid sista tog det nog ca 10 dagar, men de försvann.
I år är han helklippt, förutom platta på ryggen/ben/halva huvud, och jag hoppas att de linjerna inte är lika markanta eftersom de döjs av utrsutning, óch hoppas att sommarpälsen kommer snabbt!

jag har klippt fram till april/maj utan några bekymmer alls.
Kommer klippa Flash igen så fort jag fått hem min klippmaskin.

Jag tänker klippa min i morgon innan det blir för sent. Jag vill inte klippa mitt under fällningen, hon fäller liiite redan nu och om 2 veckor börjar det säkert rasa. Hon får ju svinborst efter ett tag när man klipper i jan/februari men det klipper jag bort sen när fällningen är klar och efter det kommer fin päls.
Klipper även på sommaren nu för tiden då hon har tät päls även då och svettas i hagen (pga ålder) och det är ju inte så bekvämt för henne.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar den översta hästen :love: Vad är det för någon? Fjording eller korsning?

Bara att klippa! Att det får pälssättningen ur funktion är bara en myt!

Tack för alla svar... men det verkar vara väldigt olika vad man har för erfarenheter av detta.

Jag får klura lite de närmsta dagarna, men han blir så svettig att jag tror jag måste raka honom. Att svettas så tar så mycket energi från honom... dock är han 22 och det återstår att se om han får sin superfina glansiga sommarpäls som han brukar ha.

När hästar blir lite till åren så brukar dom få lite utav "svältpäls" Dom har lätt att sätta den men svårt att fälla den! Då är det viktigt att hjälpa dom med fällningen, vi hade en shettis som satte så mkt vinterpäls att hon inte klarade att fälla den! Hon var tvungen att rakas varje vår!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka