Sv: Sista rakning av häst?
Det är individuellt, och beroende på vad folk har haft för hästar så har de olika erfarenheter. Finns flertalet trådar om detta om du letar lite.
Min erfarenhet är att jag inte skulle våga klippa nu. Jag klippte min häst sista (tredje för säsongen) gången för drygt en månad sen, och jag tycker inte att han blev riktigt snygg i pälsen, men det är inte så farligt och jag tror det var det bästa jag kunnat få. Att han blir tråkig i pälsen nu är väl mer för att fällningen är på G (även om han inte har nån päls att fälla, så ska väl sommarpälsen börja komma snart). Förra säsongen klippte jag några veckor senare (mellan jul och nyår) och det blev inte bra. Ingen direkt störning av sommarpälsen, han fällde o blev fin i färg o så, men linjerna efter klippningen hade han kvar in i juli.
Ytterligare ett år tidigare klippte vi sista gången i februari, och det var inte heller att rekommendera. Det är väl ganska vanligt att hästarna får "svinborst" om man klipper sent, vilket åtminstone här nere brukar gälla nyår och senare, fula i pälsen och tråkig färg, sen sommarpäls, men som sagt, det beror på hästen, pälskvalitén, vädret, var man bor osv.
Men, om din häst är så långhårig att den måste klippas, så får du göra det ändå och inte bry dig om hur pälsen blir, om det däremot inte är helt nödvändigt så låt bli så får du inte problem, och försök till ett annat år klippa något tidigare. Utväxten blir ofta inte alls så stor om man klipper slutet av november/början av december, även om det också varierar lite så klart.
Klipper du så får du ett hum om hur din häst blir efter sen klippning, så vet du om du vill göra det fler gånger.