Sista klippningen?

G

Graendal

Ni med klippta hästar - när gör ni sista klippningen på säsongen?

Min ponny har varit halvklippt under vintern men nu funderar jag på att helklippa. Är det för sent, kommer det störa sommarpälssättningen eller så tror ni?

Sv: Sista klippningen?

klipp du, jag har klippt mkt senare än såhär o det har aldrig stört. En kompis ska klippa sin för femte gången denna veckan.

Tror inte heller det är några problem att klippa nu. Klippte förra ponnyn i mitten på mars utan några som helst problem med sommarpäls sedan.

Jag helklippte för fjärde o sista gången dne här säsongen strax innan jul, förra säsongen blev det bra men den här gången verkade det bli lite för sent, han fryser inte men han är inte direkt vacker o har inte börjat fälla än.

Jag har klippt en gång i februari och han hade linjer o var ful i pälsen långt in på sommaren så det gör jag inte om. En kompis klippte i januari och hennes häst föll ur nåt otroligt, frös extremt och var ful i pälsen till hösten och vinterpälsen kom igen och det vågar vi inte riskera. Alltså klipper jag inte senare än halva december egentligen, men olika hästar reagerar olika och alla har olika erfarenheter så det är väl till att prova och se.
De år jag har klippt i december har det aldrig funnits behov av att klippa senare, för efter den klippningen har inte mer päls satts.

Tror att detta är väldigt individuellt från häst till häst också hur dem sätter och fäller päls. Jag klippte min häst för första gången i december och frågade då när det är "för sent" och det ligger väl runt nyåret/januari fick jag höra, men det beror ju som sagt på häst till häst skulle jag vilja tro.

jag klipper alltid sista strax innan fällningen sätter igång, vilket va i slutet av januari. Att delklippa tror jag inte gör så mycket om man klipper under fällningen just för att man låter bli dom känsligaste partierna och över ryggen, OM nu hästen är känslig då man kan rubba sommarpälsen.

det är från och till med hästar, vilka som reagerar på det eller inte
min är vädligt käsnlig av sig ang. pälsen så jag vågar aldrig chansa

Jag klipper aldrig efter nyår... första gången brukar bli början av oktober och andra gången mitten av december...

Så här klippte jag min pålle i april förra året...
puudel.jpg

Lämnade på ryggen mest för att han går med exemtäcke o om det regnar så blir det nog kyligt om korset. Men jag klipper väl extremt sent, men det är för pålles pälsfällning är rubbad, ullen tappar han först i juli/augusti. Så han svettas av att "bara vara" under vår/försommar. Syntes inget på hans sommarpäls!

Kan tilläggas att jag bara hade gjort en halsklippning innan detta, och det i september. Dvs pålle var fullt påpälsad innan. Vet inte hur det är när man redan kapat pälsen ett par gånger under vintern?

Min enda erfarenhet av sen klippning slutade i smärre katastrof. Klippte king, ponnyn alltså, i slutet av december/början av januari ett år och han frös något fruktansvärt och kom inte igen innan sommaren. Men han är en fusen liten själ.

Ha jättekoll om du bestämmer dig för att klippa, för man ökar definitivt på risken för nedkylning, och i värsta fall avmagring. Om man klipper tidigare på säsongen kommer pälsen rätt snabbt bli längre än klippmaskinens 2 mm-stubb. När sommarpälsen nalkas ofta återväxten inte alls lika god.

Fast som sagt, det varierar från häst till häst. Se dock till att hullet verkligen håller sig (jag skulle stödfodrat med mer hö) om du klipper.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Tsaren
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
1 323
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar