Sinar mjölken om man rider sto med föl vid sidan?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lina4ever
  • Startdatum Startdatum
L

Lina4ever

...eller hur vet man hur mycket man vågar rida?
Man får ju tävla ett sto vars föl är 4 månader. Hur ska man då träna henne innan för att hon ska klara sin uppgift? Om mjölken sinar lätt vågar man ju inte rida alls. Alla säger olika. Snälla, nån som vet. :confused:
//Lina

Sv: Sinar mjölken om man rider sto med föl vid sidan?

Du kan nog börja rida lite försiktigt, vet många som rider ston med föl utan problem...

Ingen fara med mjölken bara för att du rider stoet. Däremot så kan du behöva tillskottsfodra henne vid ridning. Mina ston rids innan 4emånaden och har haft mjölk ända fram till den månaden vi särat dem vilket kan vara ända fram till månad 10 ;)

Hos däggdjur (människa, häst, hund osv) stryrs mjölkproduktionen av hur mycket mjölk som går åt, dvs hur mycket och ofta fölet (barnet, valpen....osv) äter. Motion gör INTE att mjölkproduktionen minskar, däremot ökar ju näringsbehovet, så det är viktigt att stoet får tillräckligt att äta och dricka.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka