Blueberry

Trådstartare
Jag är gravid och orkar inte riktigt träna hundarna som de är vana, så jag kikar på nya alternativ. Hundsim är ett av dem.

Mina hundar är inte direkt några sjöodjur och badar inte på eget initiativ i vanliga fall, men jag skulle nog våga tro att de borde kunna gilla det.

Vi behöver inte rehabba något, utan det är enbart för träning och stimulans liksom. För att de ska få bli lite trötta och jobba med kroppen, helt enkelt.

Vi har två hundsim i närheten.
Hur ofta är det rimligt att göra det? Är det mycket "runt omkring" eller är det så smidigt som det verkar?

Min erfarenhet är att det är asdyrt, och på den korta tiden man får i bassängen hinner en normaltränad hund inte ens värma upp.

Kan dock ha haft otur.

Skulle jag ha simträningen som huvudsaklig rörelseträning så skulle jag göra det minst fyra dagar i veckan.

Jag har simmat min hund under förra vintersäsongen. Dock som rehab, men det är rätt likvärdigt ändå.

Jag tycker det är busenkelt nu när min hund kommit in i rutinerna. Hunden ska duschas av innan, ta på en flytväst och sen ner i simmet. Efteråt är det duschning, torkning och hemfärd.

Min hund är helt galen i vatten och flög omkring i lokalen innan hon kom ner i vattnet. Jag avundas dom som kan gå in i simmet och släppa hunden lös där medan de förbereder sig. Själv bär jag in allt jag behöver och byter om innan jag ens tänker tanken på att hämta in hunden... Hon försöker hoppa i poolen över den 120 cm höga kanten, hon kastar sig ut från badkaret och galopperar upp för rampen till poolen. Jag har både halsband och flytväst för att kunna styra ner henne i poolen och förhindra att hon trillar ner från rampen...

Behöver jag säga att regnställ i galon och gummistövlar är ett måste om man inte vill bli heller. ..

Nu är min hund lite större än dina, så du kanske inte har de här problemen...

Just ja, vi simmar en gång i veckan och det är rätt lagom.

Jag har simmat min hund under förra vintersäsongen. Dock som rehab, men det är rätt likvärdigt ändå.

Jag tycker det är busenkelt nu när min hund kommit in i rutinerna. Hunden ska duschas av innan, ta på en flytväst och sen ner i simmet. Efteråt är det duschning, torkning och hemfärd.

Min hund är helt galen i vatten och flög omkring i lokalen innan hon kom ner i vattnet. Jag avundas dom som kan gå in i simmet och släppa hunden lös där medan de förbereder sig. Själv bär jag in allt jag behöver och byter om innan jag ens tänker tanken på att hämta in hunden... Hon försöker hoppa i poolen över den 120 cm höga kanten, hon kastar sig ut från badkaret och galopperar upp för rampen till poolen. Jag har både halsband och flytväst för att kunna styra ner henne i poolen och förhindra att hon trillar ner från rampen...

Behöver jag säga att regnställ i galon och gummistövlar är ett måste om man inte vill bli heller. ..

Nu är min hund lite större än dina, så du kanske inte har de här problemen...

Just ja, vi simmar en gång i veckan och det är rätt lagom.
Vi simmar också en gång i veckan, 20-25 minuter och jag tycker också att det är busenkelt. Hunden kan rutinerna. Jag har sele på hunden för att kunna styra i-och uppgång.
Regnställ och gummistövlar har jag inte, men däremot ett galonförkläde.

Jag kan säga att min dp simmade men var inte så överförtjust i det, detta är ju dock olika från individ till individ men rasen i sig är ju inte så badglad.

Jag har däremot provat gåband till min gamling som en kul grej. Detta tycker han däremot är roligt.
Han stimulerar både hjärnan och kropp.
Planerar att införskaffa ett själv just till vinterhalvåret då mina HATAR att vara ute i snö och kyla och jag själv blir mindre rörlig vintertid pga halkan.

Personligen skulle jag rekommendera gåband istället för hundsim. Tycker inte hundsimmet gav min hund någonting, snarare min plånbok (skämt och sido). ;) Min hund älskade gåbandet och vi har ett hemma idag som vi tränar. Sedan kan jag även tipsa dig om en kastleksak (såg att ni hade köpt hus = tomt). Det är en lång pinne som är formad på ena änden för att kunna placera en tennisboll. Bollarna kommer låååångt och hundarna får springa. :D Köpte den enbart för att kunna kasta längre då mina bollar inte kommer längre än 10 meter = boring.

Mina dp gillar att bada och simma i havet sommartid så jag gissar att de även hade uppskattat simning i bassäng.

Men med så små hundar är det ju busenkelt att köra simning i badkaret hemma eller köpa en barnpool och köra där.

Jag rekommenderar vattenlöpband, det är utmärkt träning.

Jag är gravid och orkar inte riktigt träna hundarna som de är vana, så jag kikar på nya alternativ. Hundsim är ett av dem.

Mina hundar är inte direkt några sjöodjur och badar inte på eget initiativ i vanliga fall, men jag skulle nog våga tro att de borde kunna gilla det.

Vi behöver inte rehabba något, utan det är enbart för träning och stimulans liksom. För att de ska få bli lite trötta och jobba med kroppen, helt enkelt.

Hur ofta är det rimligt att göra det? Är det mycket "runt omkring" eller är det så smidigt som det verkar?

Har du provat att cykla med hundarna istället för att gå? Det gjorde jag en hel del när jag var gravid. Funkade jättebra.

Har du provat att cykla med hundarna istället för att gå? Det gjorde jag en hel del när jag var gravid. Funkade jättebra.

Ja, ena hunden älskar cykeln!
(Andra älskar soffan...)

Det dumma är att det är november, och vi bor på landet = kolsvart redan när jag kommer hem från jobbet. :(

Ja, ena hunden älskar cykeln!
(Andra älskar soffan...)

Det dumma är att det är november, och vi bor på landet = kolsvart redan när jag kommer hem från jobbet. :(

Ok. Det är såklart helt upp till dig hur du vill göra men om man cyklar sakta så är det inte svårare att cykla i mörker än att gå.

Tänkte också på liten hund = barnpool. Lär bli ganska väldigt mycket billigare!
I övrigt om bollkastande är stressande eller inte beror väldigt mycket på hund skulle jag säga. Kombinerar man det dessutom med lugnare aktiviteter så brukar det funka bra enligt min erfarenhet :)

Jag prövade hundsim med min lilla hund som älskar vatten ( när det inte kommer från duschen). Min uppfattning:
- inte tillräckligt lång tid för träning
- dyrt

Min hund trivdes dessutom inte i bassängen så vi har inte simmat fler gånger.

En vältränad hund behöver en del simning för att blir trött. Jag tränade ett pass running contacts innan jag simmade utan problem. Tror han blev mer trött av running träningen för då fick han springa och tänka samtidigt.

Du har inte funderat på att träna självständighet i agility? Med en mannersminder/treatntrain kan man träna upp självständighet utan att behöva röra sig så mycket själv och det har du stor nytta av sen när du kan röra dig igen :)

Kör på @Ainon s variant: köp en badbalja till barn (du lär ju ändå behöva en ;) ) och träna simma hemma i badrummet. Billigt och enkelt. Sen hur mycket kondition det blir av det hela... bättre än vinterdvala iaf :)

Finns gott om hundar som inte blir det minsta lilla stressade av att apportera bollar.
Tror det mest gäller vallisar. Med Fähunden körde jag disk dog, dvs fånga fresbee i luften. Det fick vi sluta med efter ryggproblem som berodde på spondylos.
Simma gjorde vi i rehabsyfte i bassäng på vintern o i sjöar på sommaren.

För aktivering o smidighet kan man prova flirt pole

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 271
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 472
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
4 033
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka