Simpla ridfrågor.

H

Horserider

Har gjort uppehåll med ridningen ett par år, och saker som har varit så självklara känns supersvårt.
Är det någon som kan besvara ett par frågor vore det snällt.

* Om man möts två stycken i ridhuset - då ska man rida på sin högra sida? Rätt?

* När man rider vänd rätt upp eller vänd genom medellinjen ska man byta varv efteråt, då?

*När man kollar på bilder på ridvägen: "vänd genom volten" ska man göra värsta filuren. Räcker det inte med att bara rida rakt fram i den och sedan byta varv, för visst ska man göra det?

Jag känner mig verkligen som en nybörjare. :smirk:

Sv: Simpla ridfrågor.

Ja, man möts på höger sida.

* När man rider vänd rätt upp eller vänd genom medellinjen ska man byta varv efteråt, då?

Vänder man rätt upp behöver man inte byta varv. Vad menar du med "vänd genom medellinjen"? Vänd över ridbanan? För isf så brukar man byta varv.

*När man kollar på bilder på ridvägen: "vänd genom volten" ska man göra värsta filuren. Räcker det inte med att bara rida rakt fram i den och sedan byta varv, för visst ska man göra det?
Man ska rida som ett bakvänt "s", vet inte varför riktigt.

Tack tack.

Jag menade vänd rätt igenom. Alltså att man rider igenom på bredden.

1.har du fått svar på
2 ja för det mästa ska man byta varv.
3. man rider som ett s då man ställer om och gör halvhalt på mitten. vet inte hur man skulle kunna göra det annorluna?

Fick förklarat för mig att "vänd igenom volten" ska se ut som en tennisboll ovan ifrån... :D

Har gjort uppehåll med ridningen ett par år, och saker som har varit så självklara känns supersvårt.
Är det någon som kan besvara ett par frågor vore det snällt.

* Du ska hålla till höger vid möte. Den som rider i höger varv ska alltså rida innanför spåret. (Du får mötande ryttare på din vänstra sida.) Tänk högertrafik.
När man rider vänd rätt upp eller vänd genom medellinjen ska man byta varv efteråt, då?
Det beror på vad instruktören säger. Säger h*n bara .vänd rätt upp så går man ut i samma varv. annars säger instruktören -vänd rätt upp och byt varv.
Du börjar tex vändningen mitt på öppna delen. då går du mer och mer innanför och på mitten av volten böjer du om hästen och gör en mjuk sväng ut i andra varvet. Det blir som ett stort S.

Jag känner mig verkligen som en nybörjare. :smirk:[/QUOTE
] Gör inte det. Det är lätt att glömma. Det är ju bara bra att du frågar och vill veta, eller hur?
lycka till med ridningen igen.

* vilken sida man möts på beror på gångart. Snabbaste gångarten har ALLTID företräde till spåret. Om man möts i samma gångart håller man till höger. Den som går på volt (eller rider annan övning) går innanför spåret oavsett gångart.
* varvbyte vid vänd rätt upp instrueras av den som givit "ordern". Om inget annat sägs fortsätter man i samma varv som tidigare.
* vänd igenom volten var tidigare som ett S i volten. Sedan bytte man till att bara vända rakt igenom volten och byta varv.

Jag hoppas att det är ok att jag lånar din tråd lite.. :D

Jag undrar vem det är som har företräde om en rider på volt och en rider på medellinjen/snett igenom/kvartslinjen?

När man vänder igenom volten gör man ju precis som det låter, vänder igenom och byter varv, men istället för att svänga tvärt så det blir ett hörn där man svänger ställer man hästen höger i en mjuk sväng, rakställer och ställer om åt andra hållet i en mjuk sväng ut på voltspåret. Då blir det automatiskt ett sånt där s.

Det blir samma effekt om du tänker dig att du gör en volt tillbaka som är lika stor som halva volten du rider på.

Jag skulle nog tro att den som rider på volten har företräde, men jag har faktiskt ingen aning, när vi va flera i ridhuset brukade folk bara rida snett igenom och grejer när det va fritt i mitten.

Hoppas du iaf får bättre svar!

Till TS, bra att du frågar. Tänker dock inte svara på dina frågor igen då alla har gett dig rätt svar redan = )
Lycka till !

Jag skulle se det som att någon som arbetar på en volt håller sig på sitt spår, och ska ryttaren på fyrkantspåret avvika från sitt spår längs väggarna och korsa hästens väg som går på volten måste nog denna väja för den som håller till på volten.

Men generellt sett, håll alltid till höger så brukar det funka bra. Och ska du hålla på och krumelura dig med en massa ridvägar får du se upp så du inte rider på någon. Ser man att någon arbetar på en tydlig volt är det lite ohövligt att rida rakt in där, bättre att hålla sig på spåret och andra halvan av ridhuset.

tycker du har fått flera bra svar :) så jag skriver inte allt igen :p

Den som redan befinner sig i en rörelse/ridväg kan ju inte förutspå vad den som påbörjar en ridväg ska göra, denne nye ridvägsridare måste alltså lämna företräde åt de som redan befinner sig i en rörelse/ridväg.

Eftersom man aldrig kan veta i förväg vilka vägar de andra ekipagen i ett ridhus ska ta så finns ju högerregeln. Det kan ju vara två ryttare som båda är mitt i en av ridbanans vägar. På endel anläggningar har man egna regler. tex att man ska lämna företräde för ryttare på spåret på de stora volterna eller liknande. Det finns oftast anslaget vid/i manegen vilka reglar som gäller just där, men i allmänhet är det ju högerregeln som gäller.
Om man söker ögonkontakt med andra ryttare går det oftast bra att undvika missförstånd eller att man kommer ivägan för varandra.

Har stor respekt för just många i ridhuset, då jag sett ett fall där hästen dog vid kollision med annat ekipage, bägge i galopp. Mycket tragiskt. Och mycket onödigt.

Det var ju en fruktansvärd händelse. Om alla följde ridhusreglerna skulle inga olyckor ske, men att en så tragisk händelse inträffar är verkligen hemskt.

Har för mig att det var omskrivet i Ridsport också. Fruktansvärt. Och oerhörd tur att ingen människa kom till allvarlig skada.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 404
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 612
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar