E

elinaa

Hejhej!:D

Brukar ni simma med era hästar?
Är det bra träning ,för vad?
Hur länge är ni i vattnet ?
Gärna bilder när ni simmar eller badar!

Sv: Simma?

Hej!
Eftersom ingen annan svarar så gör jag det :D har nämligen en häst som älskar att bada :love:
Fast vi brukar inte simma men bada ^^

Att simma ska vara bra muskelträning tror jag, men det sliter inte på leder och så, alltså det är väl ungefär som simning för människor. Simning som konkret träningsmetod tror jag man framförallt använder på hästar som ska komma igång efter en skada, eftersom det bygger upp muskler utan att belasta :)
Men jag skulle inte ge mig på att simträna utan nån instruktör som vet hur man ska gå tillväga etc.

En sak som är bra träning har jag hört är att rida i vattnet, det är ju som att själv springa i vattnet, tungt, så det är bra muskelträning. Men man ska inte hålla på för länge så hästen blir för trött, då blir det ju varken kul eller få bra resultat. Samma gäller ju för simning också såklart.

Jag själv brukar bara rida ner och bada min häst, han plaskar och plaskar och plaskar, tycker det är jättekul och skönt i värmen :D
Men han brukar inte vilja simma..
Jag brukar låta honom gå upp när han vill, för badandet är bara för kul och då tycker jag han ska få göra lite som han vill :)

Skulle gärna rida lite i vattnet på en strand, men finns tyvärr ingen längre strand här omkring :cool:

Nu får nån annan säga emot mig om de vill, jag kanske är helt ute och cyklar :angel:

jag och min kompis har kört ner med häst och vagn till en sjö och badat med ett par av shettisarna i stallet vi jobbar. En av dem älskar verkligen vatten, första gången vi var där stod han faktiskt och gnäggade och gick runt i stället för att äta (superglupsk häst annars, och gräset var grönt och fint) när vi badade utan honom, och han lugnade sig inte förrän han fick gå i också (nej, han var inte törstig, han hade fått dricka innan vi badade). Vi brukar bada tills vi eller hästen börar tröttna.

antagligen kör vi till sjön någon gång i sommar också :D.
IMG_0686.jpg

bad.jpg

(jag vet att jag visat de här bilderna många gånger :p)

åh, vad söta bilder :)

simning är bra träning. men det är ingen träningsmetod på det sättet för hästar.
om man simmar så simmar man en liten stund bara, eftersom de är ansträngande osv.
man brukar märka på hästarna när dom "tröttnar" på att va i vattnet.

Jag brukar inte simma med mina, kan dock bero på att jag numera hobbykör trav och bara lullar runt i skogen på mina pållar, lite svårt att simma med vagn ^^
sen är jag feg, är rädd att jag ska bli hängades i tygeln på hästen om den börjar simma, för sen av osv. Dock att springa lite längs vattenkannten är riktigt härligt! :)

/DS

Simma i sig är ingen jättebra träning för hästar då det är väldigt onaturligt, eller vad man ska säga, används väl mest i rehabsyfte då de inte kan träna som de ska med fyra ben i marken... däremot att gå i vatten, ca upp till knäet, helst inte över då det blir för höga knälyft men upp till knäet så blir det lagom motstånd för att träna hela hästen. Som med snö, blir det för djupt sliter det, lagom är bäst.

Men en simtur på sommaren för den lyckliga som har en häst som gör det skadar det ingen. Då är det bara mysigt!!!

KL

Jag tycker att det är ett bra komplement som träningsmetod även för oskadade hästar och innebär muskelträning utan att belasta senor etc.
Det gäller dock att ta det lugnt i början och öka successivt - det hela kommer att bli en form av intervallträning: simning - paus - simning - paus - simning osv. Om man nu ska göra det ur träningssynpunkt.

Länkar en annan tråd i samma ämne:

http:///www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1052594

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 305
Senast: Badger
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka