Simma med häst

R

Real_Life

Ska man sitta på eller glida av och hålla i manen?
Jag har liksom inte så stor baderfarenhet med hästar :p men de få gånger jag har sett har de suttit kvar på. Någon som vet vad som är bäst? Hur gör ni, om ni simmar med hästarna?

Sv: Simma med häst

Brukar inte simma med mina hästar, en är bara 4 år och den andra är livärdd för vatten. :angel: Men jag har alltid fått lära mig att man ska simma brevid hästen så att den kan använda ryggmusklerna ordentligt när den simmar, dock ska man akta sig för hästens ben så man inte blir sparkad eftersom den gör ganska storar rörelser med benen när den simmar.

Akta så hästen inte får vatten över huvudet... Alltså så den inte doppar huvudet, det kan bli farligt.
Simma brevid hästen och akta dig för benen :D

Jag har alltid suttit på. Men då har jag inte simmat någon längre stund, max någon minut. Sen är jag ganska lätt också :p (ca 45-48 kg)

Många år sen jag badade med häst men jag brukade göra lite mittemmellan, när hästen började simma la jag mej på mage och höll i manen, flöt alltså med ovanpå men inte helt bredvid..

Jag har aldrig simmat med häst. Finns liksom inget bad ställe här..

Har hört att man ska simma brevid så att hästen kan använda ryggmusklerna. Men om du bara ska simma någon meter så kan man nog sitta kvar, akta benen bara.

De få, gånger jag har simmat har jag flutit ovanpå hästen - när den sedan närmar sig land hamnar man lätt på hästryggen igen. Även min kompis som simtränar ofta gör så - men han leder i hästen, rider inte i som jag.

jag gör som UMA jag flyter ovanpå för att lätt hamna på hästryggen igen när de får fast mark under fötterna...

hahaha första och hittills ENDA gången jag simmat, var med förre lillkusen... Jag satt på och vi gick ut tills vi ej bottnade mer, hästen började simma utan förvarning och jag "flyger av" tappar greppet, och hästen fortsätter simma RAKT UT I SJÖN, utan mig!! Det var lite panikartat..så mina erfarenheter är inte så stora, men ett tips har jag, var ovanför ryggen och håll HÅRT i manen haha....

Man ska inte sitta på hästen när den väl börjar simma, finns risk att man trycker ner den under vattenytan med huvudet då. Vatten i öronen på en häst orsakar tydligen balansproblem och det är drunkningsrisk (kanske gammal skröna, men så har jag lärt mig).

När hästen börjar simma så halkar du av och tar tag i manen.
Har hästen kort man så fäst ett stigläder kring halsen så du har någonting att hålla i dig i. Akta dig för hästens ben som vevar under vattnet. Och ha kul!

*lånar*

hur gör ni för å "lära" dem att gå i?
min häst brukar gå över diken å så om jag ryter till (får fightas lite ibland, hon har alltid gått över när jag leder)... men kan man leda dem rakt ut bara?
vill testa å simma med henne!!!

Spolar ni av hästarna med kranvatten sen?

När jag simmar med min häst så brukar vi börja med att ta några små rundor ut i vattnet och bara simma några meter fram och tillbaka. Då sitter jag kvar på ryggen. När vi båda (mest jag :D ) vant oss vid det svinkalla vattnet så brukar jag hoppa av och sedan simmar jag före honom och han efter. Då simmar jag ganska långt ut och sedan vänder vi och jag får "skjuts" in mot stranden igen när jag håller i hans man. :) Vi simmar ganska mycket, jag och min häst, för vi är riktiga badfreaks båda två!

nee.. de e nog bara att sitta på och hålla i! :bump: DET ÄR JÄTTE BRA TRÄNING..
:cool:

Jag brukade, som någon sa, flyta på ytan ovanför hästens rygg och hålla i mig i manen. Blev bara korta turer (någon meter ut innan jag vände :angel: ) eftersom hon ibland kunde få för sig att hon skulle försöka stå i vattnet. Alltså, hade kvar huvudet vid ytan och släppte ner bakbenen så att hon stod upp o plötsligt ta sats och liksom hoppa upp ur vattnet.

men hur får du ens i hästen i vattnet?
vad ere för ras?

jag skulle testa å rida ner till vattnet idag å bara visa henne... (hade sadel å massa grejjer på mig själv, så det var inte ens läge å bada OM hon så hade galopperat i) ;)
hon tvärvände 10 meter innan.., haha... KAAAN ha varit den knallgula båten :D

hon ÄLSKAR å bli duschad, å man kan ha en dyngsur svamp å bara pressa mot pannan så det rinner massa... å hon e inte rädd å gå i stora vattenpölar å så... JAG VIIIILLLL!!!!!!!
tror det skulle va superbra träning för henne å simma...
så får jag väl i henne så ere simning 1-2ggr/vecka som gäller!
häst med problem i ryggen, måste ju va PERFA träning!

Messy skrev:
men hur får du ens i hästen i vattnet?
vad ere för ras?

jag skulle testa å rida ner till vattnet idag å bara visa henne... (hade sadel å massa grejjer på mig själv, så det var inte ens läge å bada OM hon så hade galopperat i) ;)
hon tvärvände 10 meter innan.., haha... KAAAN ha varit den knallgula båten :D

hon ÄLSKAR å bli duschad, å man kan ha en dyngsur svamp å bara pressa mot pannan så det rinner massa... å hon e inte rädd å gå i stora vattenpölar å så... JAG VIIIILLLL!!!!!!!
tror det skulle va superbra träning för henne å simma...
så får jag väl i henne så ere simning 1-2ggr/vecka som gäller!
häst med problem i ryggen, måste ju va PERFA träning!

Min häst var också en aning tveksam till vatten i början, men han vande sig väldigt fort och nu vill han knappt gå upp! Om jag vore som dig så skulle jag nog ta det lugnt och gå lite närmare vattenbrynet varje dag. Försök inte tvinga henne, eller bli upprörd, för då blir hon säkert bara ännu mer misstänksam mot vattnet. Du kan ju testa att hoppa av och gå fram till vattnet, eller ta med en mer erfaren häst som lockbete. Lycka till! :)

Det var massor av år sedan som jag och min kompis smög oss in på den stora allmäna badplatsen inte så långt ifrån där jag bor med hästarna....
Min ponny gick faktiskt i vattnet direkt, men jag vågade inte låta honom simma så vi höll oss på 40 -50 cm djup.
Är för feg nu så jag har inte vågat mig dit på nästan 10 år, det är ju inte direkt tillåtet att vara där med hästar.... :angel:

simmade med ardennern idag :)
Höll i manen och flöt ovanför ryggen ...skulle inte våga simma breve...
men skoj e det iallafall

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 804
Senast: Lingon
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila