Silvergulsvart färgfråga!

fruma

Trådstartare
Min Bjór är ju silvergulsvart men fick höra nu på bedömning i Strömsholm att det finns inget som heter så! :crazy:

Nej, eftersom inte det går att se att hästen är silversvart (eftersom gulanlaget "tar ut" silveranlaget) så ska det heta gulsvart.
Fick en lång utläggning om "att på fuxar syns inte silvergenen och vi säger ju inte rödvindott" så därför säger vi heller inte silvergulsvart! :idea:

Jag tycker inte att detta är "samma sak" då det på Bjór syntes upp till minst två års ålder att han var silversvart och på en fux syns det ju aldrig om den bär silvergen.
Detta gick ej att diskutera på plats utan blev verkligen behandlad som "lilla gumman" och lade ner.

Vad har ni för åsikter??

Sv: Silvergulsvart färgfråga!

Silversvarta hästar har väl strimmiga hovar. Där borde det ju synas tycker man. :-)

Vad nu då?? I Bo Furugrens färgbok står det klart och tydlgt: Silveranlaget och andra färger sidan 77: Benämningen blir då ....... silvergulsvart.

Synd att du inte hade boken med dej och kunde visa upp det :mad:

Jag har hemskt svårt med attityden "lilla gumman" som jag ofta råkar ut för pga den jag är.

Det är bara på RÖD botten färgen inte ska anges eftersom man inte vet om den finns. Silveranlaget påverkar all svartbaserad färg och ska namnges där.

Det heter silvergulsvart och silvergulbrun, och fux/isabell/rödblack med silveranlag ifall man vet att hästen har det. Din är ju till och med gentestad :mad:

Men man blir väldigt trött på okunniga domare.

Jag försökte förklara en gång på en bedömning när domarna skrev fel färg att en känd hingst :angel: var gulsvart och inte svart men fick samma "Goddag yxskaft" till svar :smirk: trots att vederbörande fått isabellföl med fuxston :p

Nu har ju tex Svadilfari samma färg som Bjór men står helfel i pappren, det gör ju bara att det ser ut att vara fel stam på silverfölen :crazy:

Mmmm, jag berättade att han var gentestad men det fick inget gehör.:crazy: Kände att det inte var lönt med mera diskusion där. Visserligen togs tillfället i akt för att undervisa alla som hjälpte till vid mätningen om hur det ska benämnas korrekt. :D Suck!

Jodå, Svadifari nämndes också i ovan nämnda undervisning.

När vi sen kom med Fruma till mätning så fick vi ett försmädligt och den här är väl silverbrun. :eek:
För er som inte vet så är min Fruma "helt vanligt" brun!

Mmmm, jag berättade att han var gentestad men det fick inget gehör.:crazy: Kände att det inte var lönt med mera diskusion där. Visserligen togs tillfället i akt för att undervisa alla som hjälpte till vid mätningen om hur det ska benämnas korrekt. :D Suck!

Jodå, Svadifari nämndes också i ovan nämnda undervisning.

När vi sen kom med Fruma till mätning så fick vi ett försmädligt och den här är väl silverbrun. :eek:
För er som inte vet så är min Fruma "helt vanligt" brun!

En sådan attityd hos domare tycker jag skulle tas upp för diskussion på högre nivå. :mad:

Att utföra en bedömning är en sak, att ha nedlåtande attityd är en annan sak som inte har där att göra. Att utnyttja situationen och passa på att vara nedlåtande är maktmissbruk.

Senast ändrad:

Vid kommentaren om Frumas färg var det en av de som skrev eller mätte (med tillhörande fniss från de övriga) de hade ju lärt sig nu. :cool:

Jag var nog också ganska tydlig för när det överhuvud taget inte gick att diskutera, så sa jag bara "Jag lägger ner! Skriv vilken färg ni vill." :idea:

Så här såg Bjór ut som ett-åring
Ny%20bild_ung_bjor.JPG

Jag håller med Freyja. Otroligt lågt och dåligt av mätningsfolket att beté sig så nedlåtande.
Ett mail till AU?
Insändare i IH?

Jag har också stött på nedlåtande "lill gumman"-attityd.
Min häst har ett EU-hästpass på finska (stämplat av SIF vid svenskregistrering). I det står hennes färg (som föl förstås då) på finska och mannen i mätningen frågde vad det stod för färg och jag översatte och fick ett litet skratt och ett "men lilla vännen, den färgen kan hon omöjligt vara". Ja, men jag översatte bara färgen för honom. Hur många hästar står inte som fel färg pga fölpäls?
Min häst hade vita ben som föl och svarta ben nu och id-personen är utbildad endbart på hbl (känner människan).

/Malin

Attityden är trist, men jag tycker sakfrågan är ÄNNU viktigare. Det är ju värdelöst om hästar som får avkommor regas med fel färg.

Silver ska ALLTID stå som prefix på en svartbaserad färg oavsett hur lite domarna kan tycka att det SYNS. Det är den officiella nomenklaturen.

Vi har ju med skimlarnas födelsefärg fast den inte syns när de är vuxna så deras s.k. logik håller inte någonstans. Det är bara okunskap.

Här har ju hästen till och med ett gentest från SLU som bevisar färgen men domarna vet alltså bättre :smirk:

Svadilfari står säkert också som fel färg fortfarande, sist jag kollade stod det gulbrun.

Vilket är starkt vilseledande för en hingst som inte har något brunt anlag :crazy: utan istället är silvergulsvart, vilket hans avkommor bevisar.

Domarna borde förstå att det är genotypen som gäller om det ska gå att få ihop avkommornas färger :mad:

hej,

Jag har precis fått min nya häst "färgsatt" av Tim som silvergulsvart skäck.
Hans ena framhov är svartvit randig och jag tror att det endast är silverhästar som har det ?
Han har desstuom en hel del vita och ljusa partier i både svans och man...det borde väl komma från silvergenen?

för gulgenen tar väl inte total överhand?

catarina

Jag tycker också sakfrågan är det viktigaste därför jag tog upp det här. Jag tycker det är viktigt att det står rätt i registrering osv.
Attans att jag int kom på det där med skimmlar när jag stod där. :idea:

Sen är attityden tråkig och det vore bra om den blev bättre.

PÅ min Bjór syns inte mycket av det silversvarta längre. Såhär ser han ut idag, 7år gammal.

hej,

Jag har precis fått min nya häst "färgsatt" av Tim som silvergulsvart skäck.
Hans ena framhov är svartvit randig och jag tror att det endast är silverhästar som har det ?
Han har desstuom en hel del vita och ljusa partier i både svans och man...det borde väl komma från silvergenen?

för gulgenen tar väl inte total överhand?

catarina

Det du ser som randigt på foten och vitt i manen kommer BARA från skäckanlaget.

Du ser bara på FÖLBILDERNA att han har ett silveranlag. Visserligen är den speciella ljusa caffe-latte-med-gulstänk-nyansen typisk för TVÅ blekande anlag dvs både gul och silver, men en extremt ljus gulsvart kan också se ut så.

Däremot har de inte silversvart färg första året som din hade.

Gulgenen kan sudda ut det vita i man och svans och göra det smutsbrunt. Men silvergenen bidrar fortfarande till lite lattjo blekeffekter på kroppen. Ofta tar man ju en gulsvart för en vanlig svart, men det gör man inte med en silvergulsvart, den tror man garanterat är gulsvart :D

Senast ändrad:

Silversvarta hästar har väl strimmiga hovar. Där borde det ju synas tycker man. :-)

Ränderna försvinner gradvis under uppväxten.

Man måste ha tillgång till bra fölbilder om man ska färgsätta en silvergul häst korrekt vare sig den är silvergulsvart eller silvergulbrun.

Attityden är trist, men jag tycker sakfrågan är ÄNNU viktigare. Det är ju värdelöst om hästar som får avkommor regas med fel färg.

Fast jag vet en jag tror du kollat färg på (via mail genom stammen), och som av idkontrollant fick samma färg. Men det stod inte det i passet efter reg, då var det ändrat. Och med tippex på idkontrollen. Har dock inte lust att nämna hästnamnet här, eller diskutera hästen i fråga som sådan.

Svadilfari står säkert också som fel färg fortfarande, sist jag kollade stod det gulbrun.

Vilket är starkt vilseledande för en hingst som inte har något brunt anlag :crazy: utan istället är silvergulsvart, vilket hans avkommor bevisar.

Till och med "ljusgulbrun" (eller "classic champagne" - beroende på var man läser ;) :crazy:).

Ja alltså - om man tex försöker rega en silverbrun efter en brun och en silvergulsvart förälder så måste ju avelskansliet reagera och säga att det är fel IFALL SILVERFÖRÄLDERN STÅR SOM GULSVART ELLER LJUSGULBRUN.

För då FINNS ju inget silveranlag att ärva.

Det är därför det är dödsviktigt att föräldrarna har rätt färg i passet.

Just när det gäller Svadilfari har jag säkert svarat fel flera ggr på "vad kan det bli för färg på fölet" innan jag själv övertygades om hans silveranlag, jag trodde han var ljust ljust gulsvart bara.

Tills jag fick se fölbilderna på honom själv, och avkommorna.

Kom ihåg:

Våra ögon säger oss vilken färg hästen SER UT att ha.
Stamtavlan vilka färger den KAN ha.
Avkommorna vilken färg den EGENTLIGEN har.

Fast min åsikt är att nedlåtande attityder har en stark koppling till svårighet att lyssna på fakta eller problem med att föra en öppen diskussion som leder till utveckling.;)

OCH en viktig sak till. Vill man öka antalet visade hästar, procenttalet som visas av svenskfödda hästar för låg för att egentligen ge en riktig statistik, så ökar verkligen inte motivationen att ta sin häst till visning om sådana nedlåtande attityder förekommer.

Här är två hästar som är reggade som ljust gulsvarta:
Katla från Olsbacken (vars föräldrar i WF står som black pinto/brúnskjóttur och black/brún) och hennes son Hamdir från Stenshult (efter silversvarte Emil frá Vestri-Leirargördum).

Stenshult97.jpg

Vad skulle ni gissa för färger utifrån bilden?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka