Silverfärg..

D

Dragonora

Mitt sto är silversvartskäck, dräktig med svart hingst.
Är det 50/50 procent chans för silversvart/skäck/svart, eller dominerar någon av färgerna/anlagen?
Är det möjligt att hon skulle kunna få enfärgat silversvart?
Finns det silversvarta hästar med vita tecken?? Har aldrig sett någon sådan...:bump:

Sv: Silverfärg..

Det är 50% chans att fölet får silveranlaget, och 50% chans att det får skäckanlaget (helt oberoende av varandra). Detta förutsatt att stoet är heterozygot för båda anlagen, dvs har ETT silveranlag och ETT skäckanlag. Skulle hon vara homozygot för något av anlagen ökar chansen till 100% för den färgen.

Vad gäller grundfärgen, så beror chanserna även här på om stoet och hingsten är homo- eller heterozygota för den svarta färgen. Är båda heterozygota, så är chansen för svart grundfärg 75%, och chansen för röd grundfärg (fux) 25% (och skulle grundfärgen bli fux, så syns inte silveranlaget på den, även om det skulle finnas där). Är någon av dem homozygot för svart, så ökar även här chansen till 100%, dvs alla deras gemensamma avkommor får svart grundfärg.

Jag har en liten hingst som är silversvart med snopp (på mulen dårå:rofl: )

9360649.jpg

9360643.jpg

Mitt sto är silversvartskäck, dräktig med svart hingst.
Är det 50/50 procent chans för silversvart/skäck/svart, eller dominerar någon av färgerna/anlagen?
Är det möjligt att hon skulle kunna få enfärgat silversvart?
Finns det silversvarta hästar med vita tecken?? Har aldrig sett någon sådan...:bump:

Kolla mitt avatar, en bild på min älskade Silfur-Reynir (e Silfurmáni som hade stjärn och snopp). Silfur-Reynir var riktigt, riktigt mörkt silversvart med strimbläs och hans son är lika mörk med lagom bred bläs, sonsonen är också lika mörk och har stjärn och snopp och sondottern som bara är 1 och inte utfärgad ännu, har strimbläs. Så det finns en del silverhästar med tecken.

Senast ändrad av en moderator:

Faktiskt inte :)

Hans pappa står på island, vad Jag vet. Skrúður frá Berjanesi heter han... silversvartskäck med bläs, och mamma är brun med snopp... :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 461
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar