Silverbrun eller....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annele
  • Startdatum Startdatum
A

annele

Hjälp mig nu alla duktiga färgmänniskor. Jag har ett sto som ser ut som följer:
fux? med vit man och svans, mycket appelkastad, svart hovskägg.
Är hon silver brun eller vad sjutton har hon för färg??

Sv: Silverbrun eller....

det är en shettis
shoebox.msnw

så här ser hon ut samt hennes ben :)

Hon ÄR fux... På henne ser jag INGET som skulle få mig att tro något annat... (har svarat på "andra stället" också)
Det är ganska vanligt att fuxar ser ut så här.
Ska se om jag hittar mina foton på ponnyer som ser betydligt mer märkliga ut i färgen, men som ÄNDÅ är vanliga fuxar...

Det finns några bilder på nämnda ponner HÄR , ponnyerna ifråga är mor och dotter och har betydligt svartare ben än din.. Även en svart kant på örat på mamman.

Sen kan jag tillägga att man har testat flera shettisar (i sverige) angående silveranlag och hittills har INGEN av dem varit silverfärgad, trots att de sett väldigt silvriga ut...

Senast ändrad:

Jag skulle säga fux...
Jag har dock bild på en silver fux, ska se om jag får hittar den, det är en kompis ardenner hingstm som har fått färgen silverfux i protokollet...

Det FINNS INGEN färg som heter silverfux!!!

Silveranlaget påverkar enbart svarta och bruna hästar.
(fuxar kan bära på anlaget men det syns INTE på dem)

Däremot har man inom ardennerkretsar sedan länge använt benämningen "läderfux", vilket är synonymt med silversvart.
Man har veta att läderfuxarna inte är som vanliga fuxar (kan t.ex lämna brun eller svart avkomma tillsammans med fux - två "riktiga" fuxar kan inte ge annat än fux), men inte kopplat samman dem med islänningarnas silversvarta förrän på senare år.

Varför fick han det i protokollet då? Ardennern alltså?

Va det domarens färgseende å syn på ras som spökade eller?
Han kanske trodde det va en islänning...
Dock väldigt stor isis, på dryga 1000kg

För att domare inte alltid är proffs heller. :crazy:
OM det verkligen STÅR silverfux i protokollet så är det ett bevis på okunskap, helt enkelt. Det kan mkt väl vara en silverfärgad häst, men med fel färgbenämning.

Vad heter det då?
Läderfux med silver passpoal, eller va heter det? :rofl:

Cronis skrev:
Vad heter det då?
Läderfux med silver passpoal, eller va heter det? :rofl:
som jag skrev ovan, det heter SILVERSVART... Det är inga fuxar, men ser lite ut som fuxar, därför har man kallat dem så i ardennerkretsar..

Men han e defenitivt inte svart...
jag sak fixa bild till morgon dagen så ska du få se.
Nu ska jag nanna...

Det som av okunskap benämns silverfux brukar väl vara den silverbruna färgen, det är ju den som liknar fuxfärgen. Silversvart är väl för "grå" för att kunna gå under benämning fux???

att jag blir så konfenderad är för att man alltid har hört och läst att fux INTE har genen för svart. Då undrar jag var sjutton det svarta kommer i från. Då står det fel i alla böcker och så :mad:

jaja mig spelar det ingen roll om hon är fux,silver eller tom grön för hon ska inte ha föl i alla fall :rofl:

Jag skulle tro att både silversvart och silverbrun har kallats läderfux i ardennerkretsar. Svart är ingen vanlig färg inom ardennern så den vanligaste silverfärgen torde vara silverbrun. Det finns en godkänd hingst, Verong, som mycket riktigt står som silverbrun.

Atle skrev:
Det finns en godkänd hingst, Verong, som mycket riktigt står som silverbrun.
Han står som läderfux på hingsthållarens sida men jag vill minnas han står som silverbrun i Blå boken. Verong har två avkommor som ska visas på Grevagården den 13 mars och jag hoppas åtminstone någon är silverbrun.

Senast ändrad:

Cronis skrev:
Varför fick han det i protokollet då? Ardennern alltså?

Va det domarens färgseende å syn på ras som spökade eller?
Han kanske trodde det va en islänning...
Dock väldigt stor isis, på dryga 1000kg

Så vitt jag vet så finns det inget som heter silverfux hos islänningarna heller.

Anneli

Atle skrev:
Jag skulle tro att både silversvart och silverbrun har kallats läderfux i ardennerkretsar. Svart är ingen vanlig färg inom ardennern så den vanligaste silverfärgen torde vara silverbrun. Det finns en godkänd hingst, Verong, som mycket riktigt står som silverbrun.
I Furugrens bok "Hästens färger" finns foto på både sivlersvart och silverbrun ardenner. Och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att båda dessa förväxlas med fuxar
Men jag mindes fel, det är den silverbruna som främst benämns som läderfux enligt beskrivningen i boken :p. Fast frågan är då vad de kallat den silversvarta? Jo, det är nog ändå båda som kallats så, skulle jag tro.

Silverfux finns inte som färg bland islänningarna, hästar med silverfärg tex silverbrun heter jarpvindottur där står jarp för brunt och vindottur talar om att det är silver. ;)

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 901
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025