Sidoförflyttningar?

G

GemRock

Hej!!

Är det någon som har tips på hur jag får hästen att flytta sig i sidled (sidepass) utan att vidröra hästen??

Likaså fram och bakdel...

Har jobbat på det och han går gärna när jag trycker på sidan, men med ganska mkt övertalning:(

Han är aktiv men är inte så alert i huvudet...jag är bara sååå tydlig.

Frågar alla Er som är duktiga nu på Buke..:bow:

Sv: Sidoförflyttningar?

Antar att du menar att flytta hästen när du står på backen?

Det finns en del tekniker man kan låna från NH & western där man använder rep/grimskaft. De vidrör dock inte hästen, utan får den bara att tänka lite själv...

Tänk dig att du står vid hästens huvud och för att få den att flytta sig åt höger så snurrar du helt enkelt grimskaftet/repet bredvid den på vänster sida. Själva snurrandet ska inte vara frenetiskt och inte heller så att det skrämmer hästen, utan det ska förmå hästen att vilja flytta sig bort från det.
Jättesvårt att förklara i text...
Men det är alltså inte alls meningen att skrämma den i motsatt riktning, utan snarare att få igång tankeverksamheten hos hästen.

Det ska finnas en del böcker på just repträning, kommer inte ihåg vad någon heter, men kolla upp det om du är intresserad.
Eller ännu bättre, kontakta någon som tränar med just såna tekniker!

Det har funkat på mina unghästar, både i själva konkreta handlingen att få dem att flytta på sig men också att få dem att respektera när jag BER dem att flytta på sig...

Good luck!

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 568
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar