SidfÖrande! HjÄlp Mig!!

H

hästsko

Hej , jag ska lära <--denna gosse sidförande skänkel i höst han kan mkt inom hopp.. men dressyren är han helt outbildad .. suck! han kan galoppombyten de är de enda inom dressyren .. ja vill lära han sidförande hjälper .. :) kan någon hjälpa mig / ge råd tack ?:D skulle vara väldigt tacksamm!
Kramar / Miriam

Sv: SidfÖrande! HjÄlp Mig!!

Tror knappast att han är välutbildad i hoppningen om han inte ens kan sidförande skänkel. Sidförande hjälper är ju i princip samma sak som hjälpen du ger när du böjer.

Så här gör jag om jag ska flytta en häst till höger i skänkelvikning:

Jag rider in på linjen jag ska flytta hästen på ( tex diagonalen). Tittar på målet (dit jag vill komma) Sedan skjuter jag tillbaka min vänstra höft så mina höfter kommer i den position jag vill att min hästs höfter skall vara. Redan här är jag normalt sätt på god väg men ofta kan man behöva lite skänkel också. Då flyttar jag tillbaka min vänstra skänkel max en centimeter och ger EN lätt hjälp. Håller imot med magen så hästen inte bara gå frammåt, vid behov tar jag en förhållning. Behövs det ger jag ytterligare en hjälp med skänkeln men så fort hästen flyttar sig åt sidan slutar jag.

Det bästa sättet att lära hästen sidförande tycker jag är för hand. Gå jämte hästen och mota den med en motivationspinne. :D Sedan kan du be någon göra likadant i början när du sitter på så går det lättare!

Sidförande är ju helt naturligt för hästen så de lär sig det väldigt fort. (oftast)

Lycka Till!

Lär honom först att flytta sej åt sidan med baken från marken. Sätt sen ryttare på honom, ge skänkelhjälpen och 2 sek. senare ber markpersonen honom flytta baken. Ca 20 upprepningar och han kan skänkelhjälpen.

hejj! :Dhan har hoppat 110 bana med sin ägare , ! så lita kan han väl inom hoppningen ! ja menar han är en hoppponny ja menade inte elit ponny utan hopp allround ponny :rofl: eheh.. ja tack ¨å mkt för hjälpen !:D<3

Hej!
Tycker det absolut viktigaste är att man sitter rätt och använder den diagonala hjälpgivningen. Från iner skänkel till ytter tygel. Viktigt är också att man direkt ger efter med skänkeln så snart hästen går åt sidan (behag och obehag) Många ryttare sitter kvar med skänkeln = varför ska hästen gå åt sidan om skänkeln ändå fortsätter "tjata"? Hästen blir då långsam. Ta hjälp av en träanre som kan visa dig hur man flyttar hästen "mittunder" sig, de flesta hästarna finns under ryttarens yttre sittben....

Lycka till!
Jenny

I början kan d va bra att rida in på diagonalen-några steg åt sidan-rakrikta rid rakt fram några steg-några steg åt sidan osv.. Då orkar hästen mer och är lättare att behålla framåtbjudningen.

Tänk på att din kropp i skänkelvikningen ska vara paralell med kortsidan.

Ryttarens kropp ska ju vara paralell mot kortsidan, hästens kropp paralell mot långsidan.

Jaha, nu fattar jag hur du menar, hoppas jag. :idea: Du menar lixom att höfterna ska vara parallela med kortsidan?

Jenny_K skrev:
Hej!
Tycker det absolut viktigaste är att man sitter rätt och använder den diagonala hjälpgivningen. Från iner skänkel till ytter tygel.
Kan du utveckla det där lite? Det vanliga är väl annars att du, i alla fall i början, rider med samsidiga hjälper, sidförande inner skänkel och vid behov understödjande inner tygel. Visst kan man även leda med ytter (om vi pratar skänkelvikning) men det verkar inte vara det du menar.

Rumpnissen skrev:
Jaha, nu fattar jag hur du menar, hoppas jag. :idea: Du menar lixom att höfterna ska vara parallela med kortsidan?

Precis :idea:
Å resten av kroppen oxå annars blir ju kroppen skruvad, men flyttar man höfterna hänger ju resten oftast med av sig själv..

Hej!
Jo jag har oxå alltid ridit på samsidiga hjälper tidigare och fått upp till 8 på tävling. Men sedan bytte jag tränare och fick helt lära om. Oftast rids hästarna så att de hamnar snett under ryttarna när de istället ska hamna mitt under. Hästen skall flytta sig från den inre skänkeln till den yttre tygeln. Då blir de inte förböjda och gymnastiserar sina bogar på rätt sätt. När man väl fått denna känsla så förstår man verkligen vilken bra övning skänkelvikning är. Och rider man på detta sätt får man "aldrig" problem att rida skolor. Det är bäst att kunna visa... men jag hopppas du fick en uppfattning om hur jag menar. Säger inte att detta är gud och amen för alla, men det blev en total skillnad för mig och de hästar jag utbildar/utbildade.

MVH Jenny

Oftast rids hästarna så att de hamnar snett under ryttarna när de istället ska hamna mitt under. Hästen skall flytta sig från den inre skänkeln till den yttre tygeln. Då blir de inte förböjda och gymnastiserar sina bogar på rätt sätt. När man väl fått denna känsla så förstår man verkligen vilken bra övning skänkelvikning är.

Men det är ju ryttaren som ska placera sig över hästen, inte tvärt om. Vi visar ju hästen vart vi vill ha den med hjälp av sitsen och sedan följer med den.
Förstår inte varför hästen skulle bli förböjd på grund utav att du rider med samsidiga hjälper. Hästen böjs ju inte av handen. Används handen är det ju för att få en hävstångseffekt och inte för att böja den.
Skulle snarare vilja säja tvärt om mot dig, det är när jag vill ha böjning jag rider till ytterhanden och när jag vill ha hästen rak som jag rider till innerhanden. :confused:

Vill poängtera att det optimala är att inte rida till någon tygel alls men det är ju en ganska lång väg dit. :D

Vill börja med att säga att jag tror att det finns flera bra system att komma till bra ridning. Bara man är konsekvent med sitt system och använder "en röd tråd".

Som jag skrev placerar RYTTAREN hästen vid sidan av sig. Kanske var luddig i min formulering. Ett av de absolut vanligaste felen är ju att ryttaren får bogarna för långt ut åt rörelse riktningen, vilket resulterar i att hästen slipper den viktigta "framför-och-förbi-rörelsen". Bakdelen blir släpande. I en skänkelvikning ska ju som vi alla vet, hästen vara ställd från rörelseriktningen och rak i bålen. Detta blir oerhört enkelt om man rider på den diagonala hjälpen. Som sagt: jag har själv ridit skänkelvikning på det sättet ni beskriver tidigare och tyckte det gick toppen, men jag får nu en helt annan känsla!! Häste arbetar med HELA kroppen.

Denna tränare har varit landslagstränare osv. Säger som sagt inte att detta är det perfekta för alla, men för mig var det verkligen att ta rörelsen flera snäpp vidare!

MVH Jenny

Om man ska lära en häst skänkelvikning så tycker jag att det är jättbra att börja med att rida dessa på hörnlinjen. (Vänd rätt upp och gör sedan skänkelvikning ut till E/B, beroende på vilket varv du rider i och varifrån du vänder upp)

Det är då naturligt för hästen själv att sträva ut mot väggen och spåret igen!

Jag har oxå lärt mig att rida skänkelvikningar från innerskänkel till yttertygel. Hur gör man om man ska rida från innerskänkel till innertygel???? :confused:

Att det är en rörelse för samsidiga hjälper är att du flyttar med samma skänkel på sidan som du ställer mot. Reglerande yttertygel har ingenting med om det är samsidiga eller diagonala hjälper.

Diagonala hjälper har du t.ex i sluta, du böjer åt ett håll och flyttar med andra sidans skänkel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 422
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Regntäcke
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka