Sidförande/framåtdrivande skänkelhjälper

Hallonsoda

Trådstartare
Hej alla dressyrryttare!

Hur skiljer sig era sidförande/framåtdrivande skänkelhjälper från varandra?
Är det andra hjälper som visar hästen vad det är för skillnad? Eller finns det en skillnad när ni lägger till skänkeln?

:D

//Sofia

Sv: Sidförande/framåtdrivande skänkelhjälper

Min sidförande skänkel går i riktning mot bogen på andra sidan. Sedan är den ju bara en del i en större hjälpgivning där säte, överliv, blick och händer också ingår. Framåtdrivande skänkel använder jag inte så mycket, ger impulser med sätet men om det måste förstärkas gör jag mer korta och koncisa dubbelsidiga hjälper i takt med hästens steg tills jag är nöjd, då försöker jag vara passiv medföljande.

Titta du hade ju en tanke bakom det där...
Det är nog en del som inte tänker på skillnaden. Men vi får se!
Vill gärna höra fler.
I riktning mot bogen.. Du gör ungefär som en galoppfattning alltså? Lägger skänkeln lite fram. De flesta (inkl ´jag) brukar ju dra bak skänkeln lite..

Jag gör skänkelvikning med ytter hjälpen, och halvhalter, som reglerar tvärningen, och sätet åt riktningen, med lätt ställning.

Framåtdrivande sker med säte och båda skänklar, som ett "pickande" understödjande, eller helt enkelt rider rakt fram om hästen skulle "bromsa".
Viktigt som alltid att inte klämma med skänklarna, då blir hjälperna jämntjocka och rörelsen därefter.

Rörigt?

alla skänklar är ju dom samma, men skulle du rida en skänkelvikning undan vänster skänkel, är ju den sidförande samtidigt som den är framårdrivande, ytterskänkeln blir ju en mothållande skänkel samt en frammåt drivande skänkel, jag brukar tänka som så, att tillsammans är mina skänklar framåtdrivande, sen beror det ju på vilket moment du gör, men du måste ju ha en frammåtdrivande skänkel för att kunna få bjudning av hästen!!/mia

Där håller jag inte med dig..
Hästen bör bjuda fram utan övertalning=skänkel.

Hallonsoda skrev:
I riktning mot bogen.. Du gör ungefär som en galoppfattning alltså? Lägger skänkeln lite fram. De flesta (inkl ´jag) brukar ju dra bak skänkeln lite..

Lägger bak skänkeln men "föser" i riktning mot yttre bogen. Lägger oftast inte så långt bak eftersom framdelen ska leda. Jfrelsevis lägger jag ytterkänkeln längre bak vid galoppfattning och sluta än vad jag lägger innerskänkeln vid skänkelvikning.

Ska rumpan flyttas åt sidan flyttar jag bak skänkeln jämfört med hur den andra ligger. Tar jag bak båda skänklarna kan det bli ryggning, seriebyten eller tramp t.ex. I galoppfattningen tar jag bak en skänkel också men det är inte sidförande eftersom övriga hjälper signalerar galoppfattning.
Så frågan är för min del lite konstigt ställd för det är hela "kitet" av hjälper, hand, vikt och båda skänklarna som samverkar så att man ger sidförande eller/och framåtdrivande hjälper.

Jo så är det för som flesta.
Tänkte om det var olika.. Vissa kanske gör så att en skänkelhjälp bara signalerar sidan och en annan framåt.. vad vet jag?
Jajja kul att höra iaf!

Esketeske skrev:
Så frågan är för min del lite konstigt ställd för det är hela "kitet" av hjälper, hand, vikt och båda skänklarna som samverkar så att man ger sidförande eller/och framåtdrivande hjälper.

Fast egentligen inte! tycker jag, som funderat mycket på det här.

Just att en skänkel (läge) kan betyda så olika saker beroende på övriga hjälper, är det inte förvirrande för hästen? Det verkar ju fungera, men är det verkligen helt logiskt att vi ber hästen flytta bogen/fatta galopp/böja sig/gå framåt/flytta bakdelen/flytta hela kroppen i sidled etc med skänkeln, som man väl egentligen bara använder i tre lägen?

Jag vet att skänkeln verkar tillsammans med andra hjälper och jag tycker att det är fantastiskt att det fungerar. Men ändå. Det stör mig att lägga till skänkeln och att det inte finns EN klar betydelse. Jag gillar inte inkonsekvens... :crazy:

Om hästen ska röra sig från tryck, varföär då gå framåt av skänkeln :confused:

*kvällsfilosof*

Det var sånt jag ville få fram!
Fast jag orkade inte. Tyckte det bara var att acceptera.

Tygeltag till exempel. Hästen ger ju efter för tryck när man gör halt. Det lär den ju sig. Om den ger efter på fel sätt går den bara in bakom lodplan. Så egentligen ger den bara efter för ett inlärt tryck, samma sak med skänkelhjälpen framåt.
Alla tryck lär man ju hästen. Det enda tryck som är naturligt för den är ju viktens tryck. Resten måste läras in.

Hela hjälpgivningssystemet bygger ju på inlärning. Hästen måste veta vad den ska göra när den får en hjälp.

Frågan är egentligen vilka hjälper som är tydligast för hästen. Hur gör man det lättast för den att förstå?
Jag tror att man måste kontrollera den genom sitsen. Det blir finast hjälper så.

Yossarian skrev:
Om hästen ska röra sig från tryck, varföär då gå framåt av skänkeln :confused:

Det har jag funderat mycket på. Det är ju en av de få saker man måste LÄRA hästen, det mesta ska ju bara förstås, men detta måste man ju öva in. Det är alltså inte en naturligt signal på något sätt. Egentligen borde man ju hitta något annat, just för att det borde vara förvirrande för hästen.

Är ett tryck från tygeln mer naturligt?
Ledande tygletag?
Även det där måste man lära hästen..

Allt handlar ju om inlärning....

Men att ge en sidförande skänkel, dvs ngt tillbakadragen, fungerar ju inte om resten av ryttarens kropp lutar sig tex åt fel håll. För det är ju vikten som hästen lyssnar på egentligen men för att förtydliga att man vill att den ska gå åt sidan så ger man även skänkelhjälpen.

Att hästen går framåt vid tryck handlar däremot enbart om inlärning (och lite om flyktinstinkt nämligen att springa ifrån obehag vilket i det här fallet är ett skänkeltryck)

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 331
Senast: BornAgain
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
872
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 364
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31