Sv: Sidepull?

Jag red och tömkörde min unghäst i en någorlunda tight grimma de första gångerna, sedan blev det sidepull.
24851726.jpg

Efter ett tag blev det kombinerat rakt mjukt gummibett (novabett) med en hemagjord mjuk kapson så att jag kunde växla mellan bettlöst och bett efter behov under ridturen.
9266660.jpg

(Har ingen bild på "kapsonen" på unghästen, här är den på min gamla häst. Och jag använder inte stångbettet på unghästen, är det bäst att tillägga)

Har ibland den "riktiga" kapsonen på.
27871621.jpg

Nu när hon vant sig vid bettet kan jag rida med bara bett.

Så rid du på sidepull, det är inget fel med det!

Jag har inte ridit in någon häst på sidepull, däremot har jag ridit min galenpanna till häst det under 2 års tid pga tandproblem :crazy: :D
Jag köpte ett från en "riktigt" westerbutik via nätet och valde då ett med 2 rep då det tydligen ska vara mildare, desa rep var ändock mycket hårda så jag hade fårskinnspadd på. Vad jag tycker är knixigt med just sidepull är att jag inte vill/kan spänna rätt det så det sitter stabilt utan att det sitter för hårt

Efter ett tag blev det kombinerat rakt mjukt gummibett (novabett) med en hemagjord mjuk kapson så att jag kunde växla mellan bettlöst och bett efter behov under ridturen.

Vad spännande! Hade du två tyglar då eller kopplade du om?
Jag rider min ena vuxna arab i side pull, det fungerar utmärkt, hon vill absolut inte ha bett, ( rider min andra arab med bett utan problem, så jag tror inte det är mina händer det är fel på).
Men har också en unghäst som det snart är dags att börja rida, och har då tänkt rida in henne bettlöst, men vill gärna att hon ska fungera med bett också, då låter din lösning som en bra idé att prova:)

Jag har inte ridit in någon häst på sidepull, däremot har jag ridit min galenpanna till häst det under 2 års tid pga tandproblem :crazy: :D
Jag köpte ett från en "riktigt" westerbutik via nätet och valde då ett med 2 rep då det tydligen ska vara mildare, desa rep var ändock mycket hårda så jag hade fårskinnspadd på. Vad jag tycker är knixigt med just sidepull är att jag inte vill/kan spänna rätt det så det sitter stabilt utan att det sitter för hårt
Nosgrimman på en side pull ska inte sitta åt, utan ha glapp i neutralläge!

Jag påbörjade inridning och tömkörning bettlöst på min häst pga vargtänder. Jag använde en Duallygrimma, använder den fortfarande en hel del. Funkar alldeles utmärkt:)

Menade bara hoppning, men skrev inte det såg jag (a) tävlar bara hoppning så för mig är det som självklart att man menar hoppning när man säger tävla.:D

Vad smart att rida på det viset =) Då kan man ju som sagt variera lite =)

Jag vet inte om man får skriva ut det här, annars kanske någon kan pm:a mig?
Men vart kan jag få tag i en bra sidepull?
Tärnsjös sidepull va det någon som nämde, vart finns denna? Den lät ju väldigt bra om den extra remmen fanns med...

Önskvärt är ett ljust sidepull :)

Senast ändrad av en moderator:

Hittade precis Tärnsjös sidepull för 2300 kr :S
Jag hade inte tänkt köpa in ett sådant dyrt träns i början, finns det likvärdiga i samma stil men kanske billigare märke?

Jag har fått en helt galen idé att rida in min häst i sidepull...
Finns det någon som har gjort det här innan?
Hur har det gått för er?

Det finns ju olika varianter, vilken ska man köpa egentligen och vart?
Vad ska man tänka på när man ska passa in ett sidepull så att det sitter korrekt?

Jodå, det finns massor av människor här i Sverige som rider sina hästar i side-pull, både en, två och sexton mil åt gången. Med andra ord, vanligt inom distans där det är viktigt att hästen kan äta och dricka.

Jag har ridit tolv mil som mest i side-pull. En sak som dock är svårare i side-pull är att rida dressyr tycker jag. Visst går det, men känsligheten som för bettet är inte riktigt detsamma. Blir inte samma finlir.

Side-pullen skall sitta väl uppe på nosen, liksom hackamoren. Den får inte hindra luftvägarna. Längre ner på nosen blir benet också mer skört, så var försiktig och sätt den väl uppe på nosen. Den skall alltså inte sitta som en Hannoveransknosgrimma, utan nästan lika långt upp som den övre delen av en Aachennosgrimma.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Shixle
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
378
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar