Sv: Sidepull?
Jag rider min häst på bettlöst då och då för han är ganska rädd och försiktig av sig vad gäller bett och hand, minsta lilla fel jag gör så kan han panika (det har även hänt på töm, han lixom stannar upp och drar sig själv i munnen, kollad av tandläkare och vi åker oftare än många andra, var 7-8e månad och kollar), jag vet att det är jag själv som fått problemet att uppstå p.g.a. för orolig hand, men nu när vi kör varvat på bett, hack och sidepull är han mycket stabilare - för jag har blivit mycket bättre, när det är bettlöst tvingar jag mig själv (låter ju lite skumt men kan inte förklara det på något annat vis) eller snarare blir tvungen att rida med en stilla, lugn hand vilket jag tagit med mig över på bettet och nu är det helt enkelt en positiv cirkel. man har ju inte en rörlig hand på samma sätt som på bett. det är lättare att få fram en bra framåtbjudning och han är mer tillfreds.
anledningen till att jag får byta "ofta" eller hur man ska säga är att jag har antagligen en av världens känsligaste fuxar, han får skav av i stort sett ingenting oavsett ludd o div andra lösningar, så ett par dagar på sidepull eller hack sedan återgår jag till mitt tredelade bett och remontnosgrimma.
så jag är för att prova att rida bettlöst, det har hjälpt mig massor och jag föredrar faktiskt sidepull framför hack, växlar mellan de två enbart p.g.a. herr känsligs nosrygg, det är ju inte vackert med massa skavsår + att han lyckas slå sig i skallen i boxen mest hela tiden...