S

Soul

Jag har fått en helt galen idé att rida in min häst i sidepull...
Finns det någon som har gjort det här innan?
Hur har det gått för er?

Det finns ju olika varianter, vilken ska man köpa egentligen och vart?
Vad ska man tänka på när man ska passa in ett sidepull så att det sitter korrekt?

Sv: Sidepull?

Varför är den idén så galen? Min häst har haft bett i munnen en gång sedan februari 2004. Vi tränar både på vägarna (distanshäst) och på banan utan problem. Jag har stött på en tränare som velat stoppa bett i munnen på henne men h*n kunde inte förklara varför. H*n försökte men hamnade bara på nivån att alla hästar ska gå att rida på bett. De flesta konstaterar att hästen fungerar bra på det huvudlag jag valt men är inte alltid så imponerade av inpassningen. Mitt är helt fel inpassat men det är så hästen trivs bäst med det.
Den modell jag (hästen) valt är ett med en bred läderrem över nosryggen.

Jag har aldrigt ridit det innan och jag tycker det känns som om man får mindre kontroll över hästen, men efter att ha läst en del så verkar det snarare bättre...
Vissa här tycker att är galet att rida in en häst utan bett ;)

Jag har i alla fall haft lika bra kontroll med sidepull som med bett både på mitt fullblod och på den nuvarande hästen. Visserligen så varken styr eller bromsar jag särskilt mycket med händerna.

Testa :)

Jag rider min häst på bettlöst då och då för han är ganska rädd och försiktig av sig vad gäller bett och hand, minsta lilla fel jag gör så kan han panika (det har även hänt på töm, han lixom stannar upp och drar sig själv i munnen, kollad av tandläkare och vi åker oftare än många andra, var 7-8e månad och kollar), jag vet att det är jag själv som fått problemet att uppstå p.g.a. för orolig hand, men nu när vi kör varvat på bett, hack och sidepull är han mycket stabilare - för jag har blivit mycket bättre, när det är bettlöst tvingar jag mig själv (låter ju lite skumt men kan inte förklara det på något annat vis) eller snarare blir tvungen att rida med en stilla, lugn hand vilket jag tagit med mig över på bettet och nu är det helt enkelt en positiv cirkel. man har ju inte en rörlig hand på samma sätt som på bett. det är lättare att få fram en bra framåtbjudning och han är mer tillfreds.
anledningen till att jag får byta "ofta" eller hur man ska säga är att jag har antagligen en av världens känsligaste fuxar, han får skav av i stort sett ingenting oavsett ludd o div andra lösningar, så ett par dagar på sidepull eller hack sedan återgår jag till mitt tredelade bett och remontnosgrimma.
så jag är för att prova att rida bettlöst, det har hjälpt mig massor och jag föredrar faktiskt sidepull framför hack, växlar mellan de två enbart p.g.a. herr känsligs nosrygg, det är ju inte vackert med massa skavsår + att han lyckas slå sig i skallen i boxen mest hela tiden...

Tack för era svar, jag lär köpa in ett =)
Men jag har sett att det finns lite olika varianter...
Exempelvis på hö*ks så finns det ju en sidpull där det är som ett rep över nosryggen och där man sätter tyglarna i ringarna och sedan finns det ett sidepull där tyglarna typ går under i kors (finns bilder på sidan) som gör att det skonar nosryggen och mulen...

Jag vet inte riktigt vilket jag ska välja, kanske finns det t.o.m ännu fler varianter...

Sedan undrar jag också hur det ska sitta när det sitter korrekt?

Jag har aldrigt ridit det innan och jag tycker det känns som om man får mindre kontroll över hästen, men efter att ha läst en del så verkar det snarare bättre...
Vissa här tycker att är galet att rida in en häst utan bett ;)

Jag har ridit min häst på det 2 gånger (fick låna av en stallkompis och prova)
Jag kan säga att jag fick mer kontroll på hästen :p
När hästen försökte dra iväg en bockserie a´la flygtur så blev hon jätte paff när jag håll på tappa balansen och hon kände trycket mot nosryggen. hon stannade på en gång och jag behövde inte ramla av ;)

Så fort hästen blir frisk och jag får lite pengar över ska jag köpa ett :)

Den andra varianten du beskriver är ett bitless bride och inget sidepull.

Det finns en mängd olika bettlösa träns. Just sidepull finns med ett eller två rep över nosen och en variant med en läderrem. Man får prova sig fram vad som funkar bäst, men smartast är väl att prova med en läderrem först. Vill du inte köpa ett direkt så kan du prova att rida med en remontgrimma eller en vanlig grimma.

Okej, va konstigt att det hette sidepull hos dem då.
Men jag ska kika i affären nästa gång jag är där =)

Jag rekommenderar sidepull med en extra käkrem. Någon som vet vad jag menar och vet vad den remmen kallas egentligen? Samma rem kan finnas på kapson och kallas ibland hackamoresidstycke.

Var på tömkörningsträning för en mycket välkänd hästprofil och han rekommenderade varmt sidepull både till yngre och äldre hästar.

:bow:

Helt klart bra ide att rida in på sidepull eller annat bettlöst !
Det kommer även jag göra ,fast kommer ändå lära hästen på bett i och med tävlingar. Men annars rider jag hellre bettlöst :D

Jag rekommenderar sidepull med en extra käkrem. Någon som vet vad jag menar och vet vad den remmen kallas egentligen? Samma rem kan finnas på kapson och kallas ibland hackamoresidstycke.
Jag köpte sidepullen från H**ks. Fick sätta på en egen extra rem i ringarna på sidostyckena som du beskriver för att den skulle sitta bättre, annars hamnade de onödigt nära ögonen.
Repet över nosen fick min häst skav av efter bara en ridtur, har därför klätt den med fårskinn.
Nu fungerar den bra!

Jag har ridit med sidepull på tre olika hästar under åren och på alla tre har det fungerat bättre med det än vad det har gjort med bett.

De har lyssnat bättre, sen har jag vant mig att rida med det och känner mig tryggare med sidepull vilket nog gör så att hästarna trivs bättre i det, det märks nog tydligt för dem att jag inte trivs med att rida med bett !:):)

Jag har för mig att man får tävla häst (men inte ponny) med sidepull, stämmer det eller är jag helt ute och cyklar? :angel:

Du får tävla distans på sidepull (fri betsling) men ingen annan gren mig veterligen.

Jo hoppning får man tävla på sidepull, i alla fall stor häst tror jag. Även fälttävlans terräng och hopp moment har jag sett en häst starta med sidepull.

Där hackamore är tillåtet borde ju sidepull vara tillåtet det är ju ett snarlikt huvudlag fast hackamore är skarpare

Nja inte riktigt. Likheterna mellan sidepull och hackamore är ungefär de samma som likheterna mellan tränsbett och stångbett.

Nja inte riktigt. Likheterna mellan sidepull och hackamore är ungefär de samma som likheterna mellan tränsbett och stångbett.

Jo det är klart det vet jag också men det var inte riktigt så jag tänkte. Mina tankebanor gick ungefär så här: I hoppning får du tävla på både tränsbett och de flesta stångbett alltså borde du få tävla på både sidepull och hackamore.

Jag menade att både sidepull och hackamore är bettlösa alternativ dock olika skarpa. Precis som ett tränsbett och ett pelham är bett dock olika skarpa

Till skillnad från dressyr där betslingen ska vara de alternativ som finns i TR.

Förstår du hur jag tänkte nu?

Man får tävla på både hack och sidpull i hoppning på både häst och ponny dock får ej ponny under 7år ridas på hack elr sidpull!

Antar att du menar A E :) Har också kursart hos honom :D

TS:
Tärnsjös sidepull (som han varit med att utveckla) har den där extra remmen nedanför ganachen. Superfint och bra men kostar en del.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Shixle
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30