Grålly

Trådstartare
Min kallblodstravare får ont i munnen av bett, och jag har därför slutat med det och börjat rida med grimma. Vill dock börja ta tag i träningen ordentligt igen, och jag vill göra det nu. Letar alltså efter ett bettlöst alternativ, som funkar ungefär som bett. Om det finns något sådant? Är sidepull det som gäller då, eller?

Jag har försökt få hit den enda duktiga, på hästmunnar, inom rimligt avstånd, men inte lyckats. Vi väntar och väntar på att vägarna ska bli bara och säkra att åka på, sen bär det av till henne, så munnen och tänderna ska kollas ordentligt.

Sv: Sidepull?

jag har använt mig av sidepull och dt har funkat bra på de jag använt det på.
det jag gillar med det istället för tex hack är att man kan ge ledande tygeltag mm

den hästen jag använde sidepullet på red jag även i grimma dock tyckte jag att sidepullet funkade lite bättre då det var lite tydligare.
altså jag hade inga problem o rida ut i grimma mm i alla gångarter men vid dressyr mm gällde bett eller sidepull.

Saken med grimma är att det blir otydligt, jag vet inte riktigt hur jag ska rida med den, om jag ska vara ärlig :o Vill ha något linknande bett, men alltså inte ett bett.

Jag tycker att sidepull är det närmaste man kan komma ett vanligt tränsbett utan att ha bett i munnen på hästen. Då menar jag hur det känns att rida med det, du kan ta samma typ av tygeltag som du kan med tränsbettet.

Jag rider ofta och gärna med Sidepull. Mycke bra erfarenheter av det.
Sidepullet är ganska skarpt så man måste veta vad man pysslar med för att rida med det. Annars flår man stackars hästens nosrygg.
:eek:

Jag har ett sidepull med ett råhuds rep. Så det är nog av det skarpare slaget. Men det får stopp på ett skenande tåg och är ändå snällt som en grimma att rida med.

Ja, jag förstår att det är skarpt. Dock rider jag mest på långa tyglar och tar sällan tag i tyglarna, så det ska nog inte vara någon fara.

Jag vill ha nos i läder, har hittat ett par som verkar intressanta.

Tack så mycket för din hjälp!

jag rider offta min häst på sidpull.. henne kan jag rida i grimma också men man behöver inte visa så tygligt med sidpull tränset som i grimman. jag tycker det är duper. jag brukar försöka växla mellan sidpull å vanligt.. har även börjar rida min unghäst med det (3 år) så hon e van redan nu =)

Jag har ett med enkel repnos (ganska skarpt) Men har dels klätt det med läder och använder nosludd.

Ja, jag förstår att det är skarpt. Dock rider jag mest på långa tyglar och tar sällan tag i tyglarna, så det ska nog inte vara någon fara.

Jag vill ha nos i läder, har hittat ett par som verkar intressanta.

Tack så mycket för din hjälp!

Jag har ett med enkel repnos (ganska skarpt) Men har dels klätt det med läder och använder nosludd.

Jag har råhud för att det ÄR skarpt. (men snällt i snäll hand) I vanliga fall rider jag i grimma, med ett rep runt halsen eller naken. Men när hon är på hugget behöver jag en rejäl nödbroms. Och då är sidepullet det bästa jag någonsin testat.

I dressyrabete fungerar det hur bra som helst. Men bara om det sitter väldigt bra.
Sitter det lite halvfel kasar det bara upp på sidan och tygeltagen blir ganska konstiga.

Jag brukar också rida med halsring på bana, men inte när jag rider ut, vi har definitivt inte kommit så långt ännu.

Min häst blir det väldigt fart på på hemvägen, men aldrig så att jag behöver ta i ordentligt, visst måste jag använda grimman men bara lätt. Jag försöker få henne att sluta hetsa genom att vända åt andra hållet istället för att stanna henne eller ständigt behöver be henne om att sakta ned.

Jag känner att hon, hästen alltså, fungerar bättre på grimma och halsring än på bett. Hon lyssnar bättre och broms fungerar bättre. Tror därför att jag kommer fortsätta använda bettlöst när jag rider i framtiden, varför jag känner att jag kan lägga ned lite extra pengar på det.

Ska ev. be om att få designa ett eget. Har funderat på rundsydd nosdel i läder, vad tror ni? Blir det dåligt? Har sett ett sådant, och tyckte det var både fint och såg rätt skönt ut. Såg inte ut att skava på samma sätt som rep, och jag vill inte använda nosludd.

Jag känner att jag hellre köper ett med nosdel i läder, istället för att behöva klä det i diverse grejer. Ska ev. be om att få designa mitt eget, så får jag ju precis det jag vill.

Hur tycker du sidepullet fungerar vid "seriös" träningsridning? Vissa säger ju att de bara använder den vid uteritt, men jag vill använda den i min riktiga träning, så att säga.

Vilken typ av bett har du använt när han fick ont i munnen?

Jag har provat tvådelat med lösa ringar, tredelat eggbett och rakt eggbett. Hon gillar inte alls att ha något i munnen just nu, verkar det som, varför jag inte tänkte använda bett förrän munnen är kollad ordentligt av någon som är duktig. Kan ju självklart ta första bästa och få det gjort inom ett par dagar, men jag väntar hellre och tar den bästa.

Prova först med ett "vanligt" hackamore, typ Börjes, för mindre än en hundring, det brukar funka bra.

Men det går ju inte att ta ledande tygeltag med, och jag vill har något "smidigare" så att säga. Det är ju så jäkla stelt. Och om det är sidepull jag är intresserad av - varför ska jag prova hackamore? Eller menar du att det är bättre med ett hackamore än sidepull, och att jag inte ska använda sidepull alls?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka