SiZo

Trådstartare
Snabb fråga, får man tävla hoppning i sidepull?

Svaret finns säkert här inne nånstans, men jag tycker nya sökfunktionen är svår att hitta rätt med.

Just nu, 2014, är endast hackamore (träns med stålskänklar). Men till nästa år 2015 kommer TR att ändras väldigt mycket, kan tänka mig att det då kommer tillåtas då jag som många andra påpekat att det ska tillåtas! :)

Just nu, 2014, är endast hackamore (träns med stålskänklar). Men till nästa år 2015 kommer TR att ändras väldigt mycket, kan tänka mig att det då kommer tillåtas då jag som många andra påpekat att det ska tillåtas! :)

Det kommer alltså vara tillåtet om några dagar??

Jag har en dam som går bäst på sidepull nämligen, och hon har väldigt liten mun så det känns onödigt att knöla in ett bett om man inte måste. Framförallt när hon fungerar så pass bra på sidepull :)

Det är ju en rätt luddig beskrivning i nya TR måste jag säga...

På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett. Ett huvudlag är sammansatt av nackstycke, sidostycken, käkrem och pannband. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.

Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.

P: För ryttare som rider ponny vid ponnytävlingar gäller dock speciella bettregler, se moment 307.

På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett. Ett huvudlag är sammansatt av nackstycke, sidostycken, käkrem och pannband. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.

Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.

P: För ryttare som rider ponny vid ponnytävlingar gäller dock speciella bettregler, se moment 307.
Det där var jävligt luddigt...

Och tydligen så får jag byta huvudlag när jag sitter på hästen, men måste ha bett när jag leder... Ehm... Logik? Nä va?

Jag brukar alltid kontaka TR's kanslie och fråga det jag undrar över, dom har mail adresser på hemsidan. Kontakta dom och fråga, meddela gärna om du får svar då jag också har en häst som din, hon går också bäst bettlöst!

Nu har vi ju inte sett de slutgiltiga TR:en än, men jag tycker att det där är ganska tydligt? Du måste ha en metallbit (eller motsvarande) i hästens mun när du leder den, men inte när du rider den. På ponny är det annorlunda, där måste man välja något av betten som står angivna i TR.

/Lady_S

Nu har vi ju inte sett de slutgiltiga TR:en än, men jag tycker att det där är ganska tydligt? Du måste ha en metallbit (eller motsvarande) i hästens mun när du leder den, men inte när du rider den. På ponny är det annorlunda, där måste man välja något av betten som står angivna i TR.

/Lady_S

Det visar ju att det är total bullshit att det skulle vara av säkerhetsskäl. För nu ska man tydligen byta träns medans man sitter på hästen... Alltså, min häst lär inte ha några problem med det, men...

Det visar ju att det är total bullshit att det skulle vara av säkerhetsskäl. För nu ska man tydligen byta träns medans man sitter på hästen... Alltså, min häst lär inte ha några problem med det, men...
Jag hade trätt bett-huvudlaget utanpå det bettlösa?

/Lady_S

Det kan man inte ha på alla bettlösa.

Och det står heller inte att man ska ha den lösningen någonstans.
Att du ska leda med bett men får rida i bettlöst betyder inte att du får ha hästen utan något huvudlag alls medan du byter. Det betyder att ryttaren får välja; antingen så byter den huvudlag på ett säkert sätt eller så får den välja ett annat huvudlag.

Att byta huvudlag på ett säkert sätt kan vara att ta av betthuvudlaget och ha det bettlösa under, men det kan också vara att byta i transporten eller i en uppstallningsbox. Att hästen står på stallbacken utan någon huvudlag alls är inte säkert och inte tillåtet.

Man kan alltid välja att söka problem eller att söka lösningar, jag föredrar det senare...

/Lady_S

Att du ska leda med bett men får rida i bettlöst betyder inte att du får ha hästen utan något huvudlag alls medan du byter. Det betyder att ryttaren får välja; antingen så byter den huvudlag på ett säkert sätt eller så får den välja ett annat huvudlag.

Att byta huvudlag på ett säkert sätt kan vara att ta av betthuvudlaget och ha det bettlösa under, men det kan också vara att byta i transporten eller i en uppstallningsbox. Att hästen står på stallbacken utan någon huvudlag alls är inte säkert och inte tillåtet.

Man kan alltid välja att söka problem eller att söka lösningar, jag föredrar det senare...

/Lady_S

Det står o andra sidan ingenstans hur man ska byta. Så man får rent tekniskt göra precis hur man vill.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 092
Senast: KesoNeso
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info