Sicken liten katt

Fraggel_Tess

Trådstartare
Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon vaknade mamma av att det satt en spräcklig katt i fönstret och kikade. Katten stack när hon såg mamma röra sig.

Det är rätt vanligt att det kommer katter från ingenstans och stannar här. Några har blivit dumpade här. I alla fall så finnes en väldigt skygg katt som matas i ladugården. En kväll när mamma var nere med mat så kom denna spräckliga katt fram och var jättekelig.

Mamma tar in katten i huset och det syns ju helt klart att katten är van att vara inne. De ringer runt till de närmsta grannarna men ingen hade en sådan här honkatt. Det går någon vecka och mamma pratar med en som bor en halv mil bort och som säger att sin granne saknar en katt.

Kvinnan ringer och visst är det hennes katt så i onsdags hämtade hon sin Tussan som är 11 år gammal som hade försvunnit när dom var utomlands och grannen skulle sköta maten och skötseln av Tussan.

Igår morgon satt Tussan åter utanför min mammas fönster. Hon har alltså traskat ca 5 kilometer IGEN. Det är väl inte så vanligt att honkatter går några längre sträckor som är så pass gamla. Jag konstaterade att hon tyckte väl maten som serveras hos mamma är godare...;)
 
Sv: Sicken liten katt

haha! ja det sägs ju att katter väljer sina hem!

När jag var liten gjorde en katt likadant hos oss, han dök upp hos oss, vi fick tag på ägaren som bodde 3-4 (?) km bort, hon hämtade katten. Samma sak hände 3 ggr. Det visade sig att där ägaren bodde var barnen på gården jätteelaka emot katten :(

Om denna tösen fortsätter komma får väl antingen din mamma adoptera henne, eller får ägarna hålla henne inne/i rastgård.

De är roliga, katter! :D
 
Sv: Sicken liten katt

Får väl se vad ägaren har sagt. Tycker dock det är lustigt att en så pass gammal katt går hemifrån.

Min katt Missan är ju också en katt som gått hemifrån men det är ju bara någon kilometer. Satt bara en dag på vår trapp och undrade om det fanns husrum och kost ungefär *S* Visade sig sen vara en grannes ladugårdskatt men Missan hade anpassat sig så bra att vara både inne och utekatt här så vi fick behålla henne.
 
Sv: Sicken liten katt

Ägarn var hos mamma och hämtade katten igen. 3:e gången nu. Hon har nog bestämt sig att bo här.
 
Sv: Sicken liten katt

Haha, det är bara att tacka och ta emot för din mamma...Stackars förra ägaren bara, snyft om min gamla Måssekatt skulle flytta från mig!

Jag tror katten är sur för att de åkte utomlands. Och nu tänker hon att de här nya de är då alltid kvar när jag kommer till dem!
 
Sv: Sicken liten katt

Ja risken att mina föräldrar åker utomlands är minimal. Kommer katten tebax ska mamma prata med ägarn om inte den får stanna istället. Det är ju en bit att gå varje gång!
 
Sv: Sicken liten katt

haha när vi bodde i hässelby (i min gammelmosters gamla lägenhet) ett tag medans några italienare bodde i vårat hus hadde vi våran katt med oss för för mamman som bodde i vårt hus va alergisk för katter gick våran katt hem till spånga från hässelby för han gillade inte att behöva bo inne i en lägenhet han som är van att kunna gå ut och in när han vill, så han hoppade från balkongen (bodde typ på tredje våningen) och traskade hem! hemma så går han in till alla grannar och får massa fisk och mjölk och sånt när vi inte har köpt nån god mat:rofl: fast dem ena grannarna som hadde en katt hadde alltid burkamt hemma så våran katt blev överviktig (han är fortfarande det):(
 
Sv: Sicken liten katt

Katten kom tebax i lördagsmorgon. Troligen ska katten ha kattungar också :crazy:

Ägarn vill dock prompt hämta hem henne igen men min mor tyckte det kanske varit bättre att hon fått stanna tills kattungarna kommit för det finns ju risk att hon blir tagen av rovdjur/påkörd. Ikväll ska de hämta katten för fjärde gången.

En tanke...Är det inte lite väl häftigt för en katt att få kattungar vid 11 års ålder?
 
Sv: Sicken liten katt

Nu får väl ändå ägarna ge upp? Det är ju endast för deras egen skull de hämtar kissen, för den vill ju uppenbarligen bo hos dina föräldrar!

Angående att kissen kanske ska ha kattungar, min Månsa(läs andra trådar) flyttade hit från vår granne som sjuåring. Då hade hon fått minst en kull varje år sen hon var ett år. Alltså ca 35 ungar sammanlagt, då resonerade jag som så att hon gjort sitt som kattmamma, att hon behövde bli steriliserad! Vår granne, som accepterade att hon flyttat efter att ha tagit hem henne en gång, betalade steriliseringen.
 
Sv: Sicken liten katt

De är väl fästa i katten. Ska bli intressant och se om hon kommer igen. Ang. kattungar hade det blivit knasigt förra gången typ missfall så jag förstår inte varför man inte kastrera/sterilisera en sån katt.
 
Sv: Sicken liten katt

Haha, nu måste hon väl ändå få stanna...lilla kissen!

Tror ni hon ska ha ungar? I såfall kan väl ägarna ta någon av dem och låta Tussan stanna.
 
Sv: Sicken liten katt

Ja du...Vi är inte säkra på att hon ska ha kattungar men hon har ökat i omfånget. Kanske är det all mat. Ägarn fjäskar rejält och sen matar vi ju en vildkatt nere i stallet och det händer väl att Tussan äter en hel del där också.
 
Sv: Sicken liten katt

Denna lilla katt som är så pass gammal som verkar vilja flytta på äldre dar. Fast jag har ju sagt det skulle jag dö så vill jag gärna återfödas som katt hos min mamma. Trisse och Alfons (Mammas katter) är bland de bortskämdaste katter jag känner :crazy:
 
Sv: Sicken liten katt

Hur långt kan en kattunge, säg ca 10-12 veckor, vandra på egen hand? Jag undrar eftersom det en kväll för några veckor sedan dök upp en liten varelse här hos oss. Liten, trött, jättehungrig och rättså smutsig. Den bodde i vårt pannrum (pga hundarna, annars hade den fått sova inne) i några dagar och sedan tog min bror hand om den. Vi bor vid en mycket livligt trafikerad väg (MÅNGA lastbilar :crazy:...) så man kan ju undra hur en sådan liten katt har kunnat klara sig på egen hand? Min pappa tror bestämt att någon svängt in och dumpat av den :mad:! Vad tror ni?
 
Sv: Sicken liten katt

Faktiskt är det så att sådana där stackars små ungar kan krypa in i bilar/lastbilar på så sätt att den råkar lifta flera mil innan den kan hoppa av eller ramlar av. :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 733
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 124
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 268
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Jag har lite akut tagit emot en kastrerad hankatt av en kompis vars dotter har blivit allergisk. Han är jättekelig och snäll och...
Svar
6
· Visningar
1 474
Senast: sten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp