Sibirisk katt..

Bubbaz

Trådstartare
Jag och min sambo har planer på att skaffa katt och har fallit för den sibiriska katten. Dels för att den e stor och lurvig, ett krav från min sambo ;) , och dels för att den ska vara allergivänlig. Min sambo tål inte korthåriga djur men långhåriga går bra.

Funderar om det finns någon här som har en/flera SIB hemma eller erfarenhet av dem i övrigt?
Hur mycke får man ge för en SIB kattunge?

hoppas på några svar :bow:

Sv: Sibirisk katt..

http://www.sibiriskkatt.nu/

Ta kontaket med uppfödare eller "provnoshem" eller vad de väljer att kalla de t så kan ni se om det passar allergimässigt. Själv är jag jätteallergisk mot bla sibbar, men det varierar ju. Tål silkiga pälsar bättre än utegångspälsar.

Det är en ganska stor ras, blir maffiga katter. De har ett "sötare" uttryck än skogaisar och MCO. Hur de är temperamentsmässigt vågar jag inte svara på, jag har bara träffat dem på utställning och där är de ju sällan sig själva.

Jag har en uppfödarvän som även har en sibir hemma, och jag har även sålt en kattunge till en köpare som i samma veva skaffade en sibirisk unge, så de är nu oskiljaktiga vänner.
Jag gillar sibbarna, de är sociala och trevliga, lite livligare än raggis som jag är van vid, men kanske lite lugnare än skogis, jag vet inte?
De har ett ganska speciellt uttryck, med väldigt höga kindben, som jag tycker ser så sött ut!
Ofta så gillar de vatten, den sibir som bor ihop med ragdollen jag sålde älskar att sitta under vattenkranen och leka med vattendropparna! :D

Var och tittade på en sibbe igår.. jag e såld, ska ha en sibbe NU! Dom e ju underbara, gillar det lite grymma ansiktsuttrycket dom har, lite vilda i utseendet... å storleken... nä säger bara wow vilka katter...

Har hittat den kisseunge som jag vill ha. Född på alla hjärtans dag e han, å mitt hjärta har han då stulit.... hoppas bara han inte e tingad...
adonis

Vilken häftig kattunge!
Ser så liten och söt ut men ändå så vild och självständig. :love:

Jättesöt.
Visste inte att de fick vara svartvita, men jag har inte så bra koll på rasen och vilka färger som är tillåtna...

LilleMor skrev:
Jättesöt.
Visste inte att de fick vara svartvita, men jag har inte så bra koll på rasen och vilka färger som är tillåtna...

Jag tror att i princip alla färger utom choklad/lila och maskat är tillåtet hos sibirisk katt.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 374
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar