Sibirisk katt

Lager

Trådstartare
Är det någon som har, eller känner väl till, Sibirier?

Jag har läst på lite om dem, och är väldigt förtjust i utseende och den mentala beskrivningen. Men det vore roligt att få höra om konkreta erfarenheter. Hälsa? Mentalitet? Särskilda krav?

Det verkar inte vara en särskilt stor ras i Sverige, det kanske är enklare att skaffa en norsk skogis istället för en maffig ryss om man vill ha en hårfager katt. :D

http://www.sibiriskkatt.nu/
 
Sv: Sibirisk katt

Kan inte så mycket om rasen, men tills du fått fler svar bidrar jag med det lilla jag uppmärksammat. Har träffat några stycken och alla var ganska tillbakadragna gentemot främlingar, behöver inte vara någon nackdel. Pälsmonster! enligt mig. :D Riktigt mycket och riktigt tjock päls, mycket borstande enligt en av ägarna.

Det finns helt klart fler norska skogkatter, men jag tror inte alls det är svårt att hitta en sibir numera. :)
 
Sv: Sibirisk katt

Stort tack för svar! :)

Jag tycker de stora pälsmonstren är sååå vackra... Har tittat på maine coon också, men förstått det som att de har fler sjukdomsproblem än sibbarna?

Har inte varit någon raskattsentusiast i grunden, vi har tidigare bara haft bondkatter av typen "bortskänkes - fader okänd, men mamman är en j**el på att döda möss" ;)
 
Sv: Sibirisk katt

Tror inte maine coon är så sjuka att man behöver tveka, tvärtom är det nog bra att rasen är knuten till ett hälsoprogram angående HCM. :) Förmodligen har mco-uppfödarna mer koll på sin ras HCM-bild än många andra. Det som är lite oroväckande med mco tycker jag är att det börjar dyka upp höftledsproblem, troligast pga deras stora storlek. Men är man sugen på den rasen så tror jag att man lugnt kan gå vidare med de planerna, som med alla andra djurköp får man vara noga vid val av uppfödare etc.
 
Sv: Sibirisk katt

Ok!

Jag ska snoka vidare i godan ro, och läsa på lite mer om båda raserna. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 274
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 287
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 607
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp