Sibirian Husky till sallskap?

Sv: Sibirian Husky till sallskap?

Nä, jag har inte heller direkt smutsigt hemma, men det blir ju en hel del städande. :smirk:

Har man 2 hundar så blir det en hel del hundhår, grus och annat skit på golvet. Mina får gå in i badrummet och skölja mage och tassar så fort det varit lerigt/blöt ute. Men att det är mer jobb med städning när man skaffar hund går ju inte att undvika.

Själv dammsuger jag nästan varje dag och svabbar golv en gång i v.

Jag är fullt medveten om detta och har även läst länken...fast den relaterar ju faktiskt enbart till Spanska hundar...Och slutligen står i artikeln:

Sammanfattningsvis rekommenderar vi alltså att infektionssjukdomarna hos hittehundar bör diagnostiseras och behandlas i ursprungslandet och att endast konstaterat smittfria hundar förs till Sverige. Utöver rabiesvaccination rekommenderar vi att man även vaccinerar hunden mot valpsjuka och leptosiros.

Och ? Skulle inte Hundhjälpen göra det då...? MEN jag kommer att köpa hund därifrån någongång, vad andra gör är upp till dom.

http://www.hundhjalpen.se/information/adoption.hundarnas.bakgrund.htm

Oj, vet jag ingenting om hur det går till med dessa hundar?! :mad: Kom inte med en massa tvärsäkra påståenden om andras kunskaper eller okunskaper innan du känner personen ifråga! Det finns väldigt gott om hundar och andra djur i Sverige som far illa, så inte fanken behöver man importera dem för att göra en insats. Då är det betydligt bättre att medverka till att det sker förändringar på hemmaplan så man kan hjälpa i stort, än att bara rädda en individ medan 100-tals andra dör.

Sen vad den här diskutionen har öht med med tråden att göra kan du ju förklara, du som "vet" och "kan" allt! :smirk:

En jag känner blev lite personligt involverad i ett fall av vanvård nyligen (i försöket att rädda stackaren dvs), hunden i fråga hade blivit upprepat misshandlad av såväl sin ägare som hans vänner... han hade uppmuntrar dem han kände att sparka till hunden så den flög iväg när de kom in i rummet för att uppmuntra den att slåss... resultatet av detta grymma beteende blev en stackars undernärd vovve som slutligen fick avlivas... hur straffades personen i fråga? Inte alls, han fick en varning och dem skulle återkomma för att kolla till de övriga hundarna som var i hans ägo, dem fick han så klart behålla.
Helt sinnessjukt :(
Jag har faktiskt inte hört om något fall i Sverige där vanvård eller misshandel av djur har lett till fängelsestraff... har sett exempel på bönder som vanvårdat sina kor till döds i stor utsträckning, straffet blev (om jag inte minns helt fel) böter och förbud mot att hålla djur igen, men inget fängelse.

Visst förekommer det fängelse straff för djurplågeri i sverige. Såg en uppgift på 25% under perioden 99-00 en annan på 10% under 90talet om det stämmer så är det en klar skärpning. Vad vi behöver är inte i första hand häftiga fängelsestraff utan en fungerande djurtillsyn där man hittar problemfallen o i bästa fall kan rätta till innan det går för långt. Men vi behöver även polis åklagare o domstolar som tar de här fallen på allvar o där brister det ibland. Maxstraffet höjdes för ett par år sen från från ett till två år men jag tror inte den höjningen har använts i praktiken.
Hittade en tabell med maxstraff för djurplågeri i USA den var några år gammal o alla stater fanns inte med men det varierade mellan 90 dgr o 10 år. Det finns några fall med väldigt långa straff men de verkar mer vara undantag än regel. Det verkar också vara ett starkt motstånd i USA mot att använda skärpta regler mot jordbruket.
PL

Senast ändrad:

Skönt att höra att det faktiskt förekommer hårda straff i Sverige för sådana brott också.
Håller med dig till fullo gällande att vad som behövs är en fungerande djurtillsyn samt att åklagare och domstolar verkligen tar det på allvar.

Kollade lite pa pumin... :rofl: Söt, men inte riktigt min stil. Vi ska kolla med nagra vizsla-uppfödare har omkring, samt lite andra folk som har erfarenhet av de hundarna.

Vi kommer nog aven att titta pa vad de har pa djurskyddsföreningen nar vi ar redo att skaffa vovve, men jag tror pojkvannen ville ha en rasren hund den har gangen.

Oj, den har traden har tagit flera intressanta vandningar nu! :bow:

Det är det som är meningen, o det är därför jag blir så sur på trådskapare som menar att de har en rätt att styra tråden.
Hoppas ni hittar en hund som passar er båda.
PL

Förresten, nat tips om var man hittat bra info om hur man gör nar vi sedan ska flytta hem till Sverige igen? Vaccineringar, ev karantan etc?

Kolla in Jordbruksverkets hemsida. Annars kan det hända att SKK har nån Lightversion så att man får ett grepp till att börja med :) Jag vet iaf att man ska vaccinera mot rabies. Det kan ta upp emot ½ år, så man ska vara ute i god tid. Sen ska man avmaska mot dvärgbandmask rätt så tätt inpå att man åker till sverige. Sen är det säkert nått mer, men en början iaf :D

Hej!

Jag orkade faktiskt inte läsa alla sidorna ordentligt, så istället tänkte jag svara på rubriken till hela tråden.

Jag fick hem en Siberian Husky-tik för snart 7 år sen. Hon var då 6 månader gammal och hade bott med sin stora flock, både i lägenhet och på villatomt.
Vi hade då redan en blandras (tik) hemma på 4 år och jag var i början orolig för hur det skulle funka dem emellan, men det gick bra. De fann varann och kom överens om rangordning rätt bra. Inga skador, tack och lov!
Vi hade lite problem med att få henne rumsren, men efter att ha begränsat ner utrymmet till bara hallen och med promenader var 3:e timme gick allt mkt bra. Till slut kunde vi börja öppna upp lägenheten lite.
Ja, vi bodde, och bor fortfarande, i lägenhet.

Min gamla tik var av valltyp, så hon tränade gärna på kommandon och konster och agility-liknande lekar. Hon apporterade rätt gärna och älskade att söka. Men när jag skulle lära huskyn de vardagskommandon jag vill ha, tog det liiiite längre tid. Man fick lära sig att se vilka situationer som passade, d v s när tjejen själv hade lust. När hon väl ville var hon (och är fortfarande) riktigt lättlärd, men man kan inte tjata om det och man kan inte tro att det passar alla stunder. I möten med andra hundar och med vissa djur i skogen har jag behövt visa min plats i flocken, alltså över henne. Gör jag inte det tar hon över och struntar fullständigt i mig. I riktigt skarpa situationer hade hon kunnat utmana mig om jag inte varit konsekvent.
Tjejen älskar att kela och vara med familjen, men familjen får inte bli för stor och vi får inte kräva att hon ska umgås. Hon vill kunna gå bort och vara ifred lika mycket som hon vill kunna vara med oss.

Sorkar älskar hon att gräva efter, men bara när hon själv vill det. Katterna är inte lika roliga längre sen hon fått hälsa på några stycken hundvana. Harar och kaniner däremot är ju lyxmiddag, precis som rådjur. Höns är ett rent party!

Jag har haft henne med till stallet, men kan inte rida iväg och lämna henne i stallet utan att hon skriker heeela tiden. Om jag tömkör hästen i ridhuset och sätter hunden i ett hörn blir hon till slut less, svartsjuk och mycket pratglad.
Idag står hästen i ett litet stall med bara 3 hästar, så där har hon kunnat vara med mycket mer. Har t o m fått med mig hunden på lite lugna ridturer, kopplad. Att springa bredvid en travande häst är mycket kul och nu får jag verkligen kämpa för min rätt att ibland åka själv till stallet. (Jag har en hund som JÄTTEGÄRNA följer med.)
Hon kom loss en gång och valde att totalt strunta i mig. Det slutade med att ett av gårdens höns hamnade i käften på min hund... Men kul hade hon (hunden), det kan jag lova.

När det är snö ute har jag ibland mycket svårt att övertala min hund att komma med in. Hon ligger mer än gärna i snön och rullar sig. När det snöar som värst, eller regnar och är kallt, går hon mycket gärna ut på långpromenader. Och för mig är det bara att bita ihop och klä mig rätt.

Jag har försökt se till hennes behov av arbete. Idag består det mest av att dra däck, gå med klövjeväskan, gå i skogen eller att springa bredvid hästen.

På sommaren klarar hon sig rätt bra, så länge hon har skugga att lägga sig i.
Hon byter päls 2 gånger om året, men gör det under än längre period än de huskys som bor ute. Pälsen är dock lättskött och min hund är sällan smutsig när hon är torr. Allting bara åker av, så det är golvet som är smutsigt istället. Hår får man räkna med, även om det är i perioder.

Hon pratar ofta när vi kommer hem, när hon vill ha något, är uppspelt eller vid löp. Skälla gör hon inte i den stilen som andra hundar, uatn det kommer mer i samband med pratet och då mer som pratläte än skall. Ylar gör hon vid höglöp. Piper kan hon göra när hon tigger elelr klagar.

Av de huskys jag träffat har alla varit väldigt egensinniga, självständiga och rätt höga i rang. De är trogna sin ledare (om man uppför sig bra) och de ÄLSKAR att få jobba (dra och springa och jaga för eget bruk).
MEN, det är ingen ras för enbart sällskap. Det är heller ingen agilitylämpad ras. I jakt vill de ha bytet själva och man kan glömma att de väntar på ens kommando. I lydnad kan de komma rätt långt för att vara en ras som man inte ens ska lära sitta (som jag fick höra i början), men glöm träningstider och tävlingar.
Det är en ras som vill dra saker, springa fort och länge och vara ute.

Och ni får ursäkta mitt långa svar, men jag vill bara ge en bild av hur det KAN vara att leva med rasen. Förhoppningsvis väljer fler en mer lämpad ras för sällskap/lydnad än husky, om det nu är det de är ute efter.

Det är iaf vad jag har hört ett av Lagottons särdrag, att vill man inte ha en hund på diskbänken så skaffa ingen Lagotto! De ställer sig på baktassarna och ska kolla in allting som ligger på bord etc!

Hm, jo, det verkar nog stämma ganska så bra....Dock har min lilla tös ganska fort lärt sig vad "gå ner" betyder, men försöka kan man alltid.
Jag har i alla fall lärt mig att inte lägga bröd etc. för nära bordskanten.... :)

Jaa! Glömde ju bort det värsta. Deras päls *brr* Det räckte med att titta på min kompis Husky så var man ju täckt av vita hår från topp till tå :crazy: Värre än Schäfer och Goldenhår faktiskt... Annars är Schäfer det värsta jag vet :o

*lånar knapp*

Såg för en stund sedan på AnimalPlanet på TV. Det handlade om Djurpoliserna.

Där berättade de att man kan få böter på 35 000 dollar eller 5 års fängelse för att ha vanvårdat sina djur.

Tror inte man kommer att komma upp i dessa straff här i sverige, men jag har faktiskt ingen aning.

Det var en kvinna i programmet som hade låtit halsbandet på sin växande valp, sitta så länga att man fått operera bort det. Hon fick först 3 500 dollar i böter, men det utökades när valpen dog i valpsjuka några dagar senare. Då åkte de hem till ägaren för att arrestera henne. Vet inte om hur länge hon fick sitta, men det var minns ½ år.

Värre än Schäfer och Goldenhår faktiskt... Annars är Schäfer det värsta jag vet

Fnys! :mad: Du vet inte vad Du pratar om. :smirk: Visste Du inte att det är jättemysigt med schäferhår i maten, i sängen och på kläderna. Att man dessutom har håriga och lurviga strumpor mer eller mindre dagligen när man sprungit på golven hemma är ju superbra under den kalla vintertiden. Fryser aldrig om fötterna, med dessa extra värmelager.
Sedan kommer man ju ut en hel del bland folk, då du ständigt är på jakt efter rätt dammsugarpåsar. Det går ju åt en del och på så sätt får Du ju ett rätt så socialt liv.
En annan fördel är ju att Du får klappa/klämma på en del fina manliga (förhoppningsvis) rumpor då du när gästerna ska gå måste borsta bort allt hår de har på sina finbyxor.
Ja, det finns hur mkt fördelar som helst med denna härliga ras. :D :D

GaurdianAngel skrev:
*lånar knapp*

Såg för en stund sedan på AnimalPlanet på TV. Det handlade om Djurpoliserna.

Där berättade de att man kan få böter på 35 000 dollar eller 5 års fängelse för att ha vanvårdat sina djur.

Tror inte man kommer att komma upp i dessa straff här i sverige, men jag har faktiskt ingen aning.

Det var en kvinna i programmet som hade låtit halsbandet på sin växande valp, sitta så länga att man fått operera bort det. Hon fick först 3 500 dollar i böter, men det utökades när valpen dog i valpsjuka några dagar senare. Då åkte de hem till ägaren för att arrestera henne. Vet inte om hur länge hon fick sitta, men det var minns ½ år.

Det var precis det jag såg härom dagen också! :)
Tycker faktiskt det verkade förekomma en hel del straff även för "mindre" förseelser, givetvis förstår jag att det är vinklat på ett sådant vis också, men iaf :)

Liknande trådar

N
Övr. Hund Vi har en cocker spaniel och tva katter. Pga ny omstandigheter med min makes nya jobb och mitt sa kommer vara dagar hemifran bli lite...
Svar
8
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka