Sibirian Husky till sallskap?

Sv: Sibirian Husky till sallskap?

Jag är lite trött jag också så det jämnar nog ut sig ;)
För övrigt är det otroligt fula smileys på detta forumet :(

Grana skrev:
Det där har jag funderat mycket på när jag läser svar här om att deras hund klarar minsann vara enbart sällskapshund, fast de har en jakthund eller vad det nu kan vara för hund som behöver jobba.
Har de så mycket kunnighet så de ser att hunden mår bra av att bara vara sällskapshund? Eller ligger hunden och bara sover för den helt enkelt har gett upp, den vet att här händer det ändå inget.
Sen tycker de att deras hund är lugn och fin, fast den egentligen är så uttråkad så den bara sover.
Det är ingen lycklig hund de har då, även fast de tror det.

Precis! Många tror kanske att deras hund är lycklig och glad, fast den i själva verket inte är det. Man måste vara så kunnig på hund att man kan se om hunden bara har "anpassat" sig till sitt trista liv eller om den faktiskt är nöjd med tillvaron.

Tror inte att det är så många som faktiskt kan se detta hos sin hund. Med tanke på att de är så många som blir förvånade att hunden är så pass understimulerad att den börjat hitta på djävulskap. När man säger till en hundägare att deras hund gör utfall mot andra för att sätta fart på tillvaron eller för att den är understimulerad och det är därför den tuggar sönder skorna, blir många förvånade. :crazy:

Den ras jag tycker ni ska kolla närmare på är den ungerska pumin! :idea: En lagomt stor hund, pigg och lättarbetad, mkt bra på lydnad och agility och riktiga charmtroll. De börjar bli vanligare även om det inte är var dag man ser dem. Vi har haft några på klubben och de är ett nöje att se in action. :bump: Vizlan är trevlig men som sagt en jakthund även om den fungerar mycket bra på apellplanen med. Skulle jag själv välja mellan labbe eller vizla så blev det vizlan, ;) men mellan en pumi och en vizla så blev det pumin.

GaurdianAngel skrev:
De gillar heller inte när deras hem blir smutsigt. :smirk:
Men det är väl ändå inget måste att hemmet blir smutsigt bara för att man har hund? :confused: Vi hade våra hundar (golden) främst i kök och vardagsrum (villa) men släppte ofta dem förbi grinden i köket så att de kunde ta sig både ner i källaren och upp till övervåningen. Hundhår är ju självklart, men borstar man hunden regelbundet är inte det heller något större problem, alternativt köper man en ras som inte fäller så mycket. Efter utgång torkade vi blöta tassar alternativt bar ner dem i duschen när de blivit väldigt smutsiga/blöta. Resultatet blev dammsugning en gång i veckan utan drivor med hundhår och det är väl ganska normal städrutin även utan hund? Jag gillar inte heller ett smutsigt hem, och ser det inte som ett måste bara för att man har hund.

Sen kan man göra som exets familj och släppa in sin blöta/snöiga/smutsiga/skräpiga new foundland rakt i köket och låta den skaka på sig och i princip aldrig borsta den... :D Det funkar också, men kräver bra mycket mer städning... ;) Och i värsta fall fukteksem på hunden... :(

Jozze skrev:

Sen kan man göra som exets familj och släppa in sin blöta/snöiga/smutsiga/skräpiga new foundland rakt i köket och låta den skaka på sig och i princip aldrig borsta den... :D Det funkar också, men kräver bra mycket mer städning... ;) Och i värsta fall fukteksem på hunden... :(

Haha, låter inte så tokigt hygieniskt eller smidigt ;)
Nej men som du säger, torka av samt eventuellt duscha tassarna vid behov :)
Hår i sin tur finns det ju givetvis en hel del av... men så länge man dammsuger någon eller några gånger i veckan så blir ju inte det direkt en sanitär olägenhet.
Då är det väl snarare som så att man inte får vara rädd för att SJÄLV bli lite smutsig eller blöt då hunden, oavsett vilken ras det kan tänkas vara, behöver gå ut även om vädret inte är det bästa ^^

Speaking of which ska jag bege mig ut i regnet nu.

Om nu din pojkvän jobbat med djurskydd så kanske det är av intresse att köpa en hund från hundhjälpen ?? så många som behöver hjälp där, och eftersom din kille är insatt i sådant så är det ju ett plus. Nästa hund eller om jag i framtiden skaffar en nr 2 så ska jag köpa en från just Hundhjälpen.

http://www.hundhjalpen.se/index2.html

Det finns gott om hundar här i Sverige med som farit illa och behöver nya hem. Dessutom slipper man riskerna som finns när det gäller importer av gatuhundar från kontinenten, så jag skulle kontakta närmsta hundstall istället om jag vill ta hand om någon som annars avlivas. :smirk:

Om jag inte har missförstått situationen bor personerna i fråga i Ungern :) Blir nog lite för långt/dyrt/omständigt att hämta en hund från Sverige då.
Annars är det ju en mycket bra idé, finns så många som behöver ett nytt hem.

Edit: Efter att ha läst igenom deras sida ser jag ju att de verkar även utanför Sverige gränser, dvs ignore my post ;)

Senast ändrad av en moderator:

Nu är det ju inte så att hundarna tas från gatan och sedan exporteras...Läs lite på sidan så får du lite bättre vetskap..eller ring och prata så slipper man massa spekulationer....som inte stämmer. Merpparten av hundjälpens hundar är inte gatuhundar utan har haft ägare...Sveriges hundar har det 100 ggr bättre än dessa samt vi har ett djurskydd...Det har inte dessa hundar..så för mig är det ingen tvekan om vilken som behöver bäst hjälp.

Förlåt mig nu men, herregud du kan då inte ha sett mycket av Sveriges misshandlade hundar om du ger dig på att skriva något sådant.

Vi har ett djurskydd, men hur många följer det ? och hur många blir straffade av att inte följa? ( du kanske också borde skaffa dig lite vetskap, när ber andra göra det )

Nej du det finns hundar i Sverige som misshandlas till döds, som utsätts för tortyr och överges...

Jasså, vad vet du om det ? Har jag kanske inte jobbat aktivt inom djurskyddföreningen kanske...Har jag kanske inte vart med om att omplacera vanvårdade hundar, har jag kanske inte vart med miljö och hälsoskyddet vid omhändertagande...Jajja, uttala dig när du vet något om mig tack.

Men det var ju vad du gjorde alldeles nyss om Mia_R ... Och hur ska jag kunna veta allt vad du gjort? Jag utgår ifrån vad jag läser här och eftersom du svarade som du gjorde så utgick jag ifrån att du inte visste så mycket !

Appropå det här med straff för djurplågeri är det bara sinnessjukt låga straff i Sverige, satt och kollade på Animal Planet idag... och för en gångs skull har jag något positivt att säga om USA... folk som riskerade upp till 10 års fängelse för vanvård samt x antal hundratusen i böter, precis så ska det vara.
I Sverige? Tja, skadegörelse på egendom vill jag minnas att jag har sett som totalt vansinnig dom.

Jag tror inte att det i praktiken är hårdare straff på vanvård i USA, skulle vilja påstå att det finns förhållandevis mkt fler hundar där som ingen egentligen bryr sig om.
PL

Jo givetvis är mörkertalet enormt, men fortfarande, där KAN man iaf bli hårt straffad för vanvård... vilket knappt är möjligt i Sverige.

PenDragon skrev:
Appropå det här med straff för djurplågeri är det bara sinnessjukt låga straff i Sverige, satt och kollade på Animal Planet idag... och för en gångs skull har jag något positivt att säga om USA... folk som riskerade upp till 10 års fängelse för vanvård samt x antal hundratusen i böter, precis så ska det vara.
I Sverige? Tja, skadegörelse på egendom vill jag minnas att jag har sett som totalt vansinnig dom.
Men hur många döms egentligen, både i Sverige och USA?
Alldeles för få vad jag vet......åh, om man bara fick göra vad man ville mot dessa %#½!"#*?& ( = fula ord :crazy: ) djurplågare....

Svår avsiktlig misshandel med flera benbrott mm, ett fall som en av djurpoliserna i NY såg som en seger gav ändå bara vilkorlig dom, skulle troligen gett fängelse i sverige Det finns ett fall där ngn som lagt ut hundkamper på nätet riskerade 15 års fängelse o massvis av böter, vet inte hur det gick. I en stor del av USA saknas i stort sett en samhälleligt djurtillsyn. I grunden är nog problemen likartade, bristande tillsyn o domstolar som dömer i underkant av straffskalan men synen på djurplåger är nog traditionellt svagare i USA.
PL

Liknande trådar

N
Övr. Hund Vi har en cocker spaniel och tva katter. Pga ny omstandigheter med min makes nya jobb och mitt sa kommer vara dagar hemifran bli lite...
Svar
8
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka