Sv: Sibirian Husky till sallskap?
escodobe skrev:
Jag börjar reta mig till förbannelse på dessa männsikor som är så förtjusta i sin egna hund och ras att de rekomenderar den till höger och vänster.
Jag kan inte för mit liv begripa varför.
Speciellt när de drar upp UNDANTAGEN som normgivande exempel.
Tex "det är inget fel att ha jakthundar bara till sälskap, jag har en stövare som inte vill jag och hellre ligger i sängen - så det går hur bra som helst"
Visst kan det finnas exemplar som klarar av det, men det gälelr inte för hela rasen.
Instämmer med dig Escodobe!
Jag blir faktiskt uppriktigt arg och besviken när människor skaffar hund för dess utseende eller andra faktorer som status etc.
Jag morrar särskilt mycket när det handlar om min favoritras, som råkar vara dobermannen.
Här har jag avstått från min absoluta favorit därför att jag just nu inte har möjlighet att tillgodose hundens behov. Ibland tänker jag; "kan den personen, så varför inte jag? han eller hon gör inget särskilt med sin hund - och det fungerar hyfsat - så skulle jag också kunna göra."
Men så slår min mera realistiska hjärnhalva till och och jag
vet att jag skulle få dåligt samvete för hunden som jag inte tränade så mycket som den mår bäst av.
Jag har haft rottweiler, men sällan eller aldrig rekommenderat rasen därför att jag vet vad den kräver. De flesta har varken kunskap, ork eller intresse att ge hunden det den behöver. Även om de bedyrar det när de står där och klappar och klappar...
Nu gäller denna tråden polarhundar, men principen är densamma - varför inte se till att skaffa en hund som passar ens behov, istället för att få hunden att passa ens önskemål? Vad är det som är så svårt att fatta?
Nu har jag en annan ras som nog är lättare att rekommendera andra så kanske kommer jag att tipsa om den i framtiden. Men som princip så tycker jag att man skall se till personen som söker råd. Är han/hon en friluftsnisse, bruksnörd eller soffpotatis?
Självkännedomen suger hos många också. "Jag älskar att kamma och borsta!", eller "jag tycker om att vara ute i ur och skur".
Ja, hur länge då? tre veckor?
När skall folk sluta att vara så förb****t egoistiska? Eller rekommendera en ras trots att de VET att det inte är en bra lägenhetshund, sällskapshund eller brukshund... you name it!