Sibirian Husky till sallskap?

Sv: Sibirian Husky till sallskap?

:bow:
Dessutom bör den vara relativt problemfri när det gäller att ha lös mm.
Vidare anser jag att man bör ha möjlighet att ha en polarhund i hundgård en del av dygnet, de mår inte bra av lägenhetstemperatur hela tiden.
PL

Senast ändrad:

Om vi ska se så på saken är väl egentligen sällskapshundar bara små vovvar som knappt behöver någon motion utöver en runda upp längs gatan och tillbaka ;)
Hur som helst känns det som om vi är på samma spår gällande denna frågan i vilket fall ^^

Jag börjar reta mig till förbannelse på dessa männsikor som är så förtjusta i sin egna hund och ras att de rekomenderar den till höger och vänster.
Jag kan inte för mit liv begripa varför.
Speciellt när de drar upp UNDANTAGEN som normgivande exempel.
Tex "det är inget fel att ha jakthundar bara till sälskap, jag har en stövare som inte vill jag och hellre ligger i sängen - så det går hur bra som helst"
Visst kan det finnas exemplar som klarar av det, men det gälelr inte för hela rasen.

Nu är det ju dock som så att en hund som sover inomhus etc. inte får fullt så tjock päls som en hund som sover utomhus, så jag vet inte riktigt om jag håller med dig på den punkten.

Om du syftar på mig så har jag haft samma inställning hela tiden, en husky är inget man ska skaffa om man inte är väldigt väldigt medveten om vad man ger sig in på, visst kräver dem jobb och visst kräver dem väldigt mycket motion... men för en friluftsintresserad människa som har god hundvana och inte är rädd för att röra sig kan jag inte annat än rekommendera hunden i fråga :)
För en person utan tidigare hundvana som inte riktigt vet vad de vill rekommenderar jag INTE en husky, jag bestrider bara saker folk säger som jag inte håller med om.

klart att det går att ha en husky,..!
Men räkna med massor av aktivering och framförallt promenader!
Kanske inte det första valet av hund... :crazy:

Marvin skrev:
Jag gör premiar pa hundsidan! Sa har ligger det till:
Min pojkvan vill skaffa hund i höst, och vill att jag ska hjalpa till med den. :love: Han jobbar idellt för en djurskyddsorganisation har i Ungern och har varit jourhem at ett flertal hundar darifran. Det han tanker nu ar antingen att ta en av de yngre hundarna fran djurhemmet. Det ar förstas mest korsningar, mycket am staff och ungersk vizla (stavning?) i olika kombinationer. Ett annat alternativ ar att skaffa en renrasig hund, vi har funderat pa am staff, vizla, dobermann (jag), boxer... Men han har en fix idé om huskys, som han varit jourhem at en gang och var valdigt förtjust i.

Jag ar tveksam till att en husky trivs i lagenhet, samt att det ar en draghund? Jag skulle vilja leka agility, trana lydnad eller bruks (jag har inte haft hund innan, sa jag spanar vilt pa saker som verkar roliga). Han vill ha en hund som han kan slappa i parken och den kommer tillbaka utan att ha atit upp nagra barn eller andra hundar...

Rasförslag? Synpunkter pa Huskys?
Då skulel jag faktiskt inte rekomender nån av hundarna ni dragit upp.
Både boxern,amstaff och doberman kan ha problem med agressioner emot andra hundar.
Visla vet jag inte så mkt om, mer än att det är en jakthund.

escodobe skrev:
Jag börjar reta mig till förbannelse på dessa männsikor som är så förtjusta i sin egna hund och ras att de rekomenderar den till höger och vänster.
Jag kan inte för mit liv begripa varför.
Speciellt när de drar upp UNDANTAGEN som normgivande exempel.
Tex "det är inget fel att ha jakthundar bara till sälskap, jag har en stövare som inte vill jag och hellre ligger i sängen - så det går hur bra som helst"
Visst kan det finnas exemplar som klarar av det, men det gälelr inte för hela rasen.

:bow: :bow: :bow:

Men det är fortvarande en polarpäls o hunden kommer hela tiden vara lite för varm även om den kompenserar så gott det går. Det finns visserligen många andra raser som har för mkt päls för att må riktigt bra inomhus men polarhundarna är ändå de som är genetiskt anpassade till ett riktigt kallt klimat.
PL

Jag måste nog ställa mig till skaran som är väldigt envis vad gäller hundens aktiveringsbehov och avelsanlag.

Ska man prompt ha en husky bör man vara intresserad av vinteraktiviteter och drag.

Helt ärligt, jag har träffat på Huskys som fungerat utan drag, men så har ägaren bestämt sig för att pröva och hela hunden lyser upp som en sol

Samma gäller BC och vallning.

Det finns så många raser, varför måste man välja en ras som har så starka rötter till ett speciellt ändamål om man inte är intresserad av just det.

escodobe skrev:
Då skulel jag faktiskt inte rekomender nån av hundarna ni dragit upp.
Både boxern,amstaff och doberman kan ha problem med agressioner emot andra hundar.
Visla vet jag inte så mkt om, mer än att det är en jakthund.

Vad skulle du rekommendera istallet?

beror på vilekn storlek, pälsvård och träning de vill lägga ner.
Storpudel är en trevlig aktiv hund, som passar både till lydnad,agility och en del tränar bruks med dem. håller man dem i nerrakat tillstånd är pälsen lättskött.
Kan man tänka sig hålla på med ex apportering och viltspår så är labbe el. golden trevliga, de passar bra till lydnad, och agility - de har stora chanser att funka bra med andra hundar.
Lagotton är populär inom "aktivsällskapshund" folket.

Pumi har jag personligen inte träffat många ex av men den är troligtvis i passande typ dvs aktiv och lättlärd.
I "småhundsligan" så har sheltie,pappilon,cavalier visat sig dugliga i agility och lydnad, och de funkar ofta bra med andra hundar (man ska dock tänka på sheltise mentalitet och cavalierens sjukdomar)
Det här var bara ett par raser som ploppade upp.

Lagotton är populär inom "aktivsällskapshund" folket.
Är ägare till en 5.5 månaders lagotto ( :love: ) och jag vill säga att det är mer en hund för nån som vill arbeta med den.
Har hört flera säga det, att den är mer aktiv än vad som sagts i tidningar, böcker mm.
Min lilla dam kräver massor med hjärngympa, redan från hon var 9 veckor (när hon kom hem vill säga).
Vad jag upplevt är det ingen hund som nöjer sig med "bara" långa promenader, utan vill söka/spåra etc. mycket.

Tja tänkt efter... Vad finns det för sällskapshundar? De flesta är faktiskt så små. Sen finns det en del som är riktigt stora. Tunga i kropp och kanske inte så livligt temprament.

Resten är ju jakthundar, vallhundar, brukshundar etc etc.

Där håller jag absolut inte med dig.
Givetvis ska man vara intresserad av att röra sig en hel del, men det behöver inte alls vara i form av drag eller vinteraktivitetet, även om det givetvis inte skadar, min hund älskar helt klart att springa och det får hon göra dagligen när jag cyklar med henne.
Hon får jobba fysiskt och det är ändå det viktigaste, om det sen är i form av drag eller annan typ av springande aktivitet är mindre viktigt.

Gällande varför man väljer en viss ras kan väl ingen direkt påstå att utseendet är oviktigt? ;) (nej, jag har inte påstått att det är det enda man ska gå på vilket framgår av mina tidigare inlägg)

Edit. Måste väl ännu en gång påpeka att min hund är en blandning av en siberian husky och en alaskan husky och inte en renrasig siberian husky :)

Senast ändrad av en moderator:

jepp, det är därför det står "aktivsällskap" dvs inte lika krävande som rena brukshudnar men inga "en vända runt kvarteret 3ggr om dan)
I princip alla av raserna jag räknade upp kräver hyfsat med aktivering.

Kände det bara som att alltför många har skaffat lagotto utan att veta vad de ger sig in på.....ville vara extra tydlig bara. Vet själv inte hur pass krävande en schäfer är, men om man jämför med kompisens hovawart (som också är brukshund ju) så kräver min lilla dam mer...

Senast ändrad:

Håller med. Ett av skälen till att jag inte har hund nu är just för att jag inte har möjlighet att smälla upp en hundgård och jag vägrar hålla en polarhund i lägenhet. Hundarna jag växt upp med har inte pallat med att vara inomhus ens med sommarpäls.

Sen kan man fortfarande inte dra alla polarhundar över samma kam, en samojed har ju "något" tjockare och längre päls än en siberian husky.
Hur som helst berör det inte mig då jag inte bor i en lägenhet utan i villa med en styck stor tomt ^^

Det behöver du inte göra, men där kommer jag INTE att ändra mig.

Visst kan en hund få sitt aktiveringbehov tillfredsställt med annat, men jag förstår inte varför man med vilje vill undanhålla något som verkligen får hunden att stråla..

Det går inte in i mitt huvud...

Jag har levt med huskys nära inpå och har med egna ögon sett den glädje dessa raser utbringar när dom får dra med sitt spann...

Liknande trådar

N
Övr. Hund Vi har en cocker spaniel och tva katter. Pga ny omstandigheter med min makes nya jobb och mitt sa kommer vara dagar hemifran bli lite...
Svar
8
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar