Siberian husky.

F

Flo-Jo

Ni som kanske kommer i håg min gammla tråd.:angel:
Så disskuterad vi om att jag oh min sambo skulle köpa en Siberian husky fast vi bor i lägenhet.
Nu om 3 veckor ska vi få lill killen.
Han är bara 4½ vecka nu och är något av de sötaste liv jah någonsin skådat.:love: :love: :love: :love:

Jah vill tacka för att ni fick oss att tänka efter 2 gånger men men vi hade nästan redan då bestämt oss.
Vi hittade en kennel här nere i skåne med jätte finna hundar oh jätte bra ryckte.:)
När Ikaros som han ska heta blvit större är tanken att vi sakta men säger ska börja dra med honom oh se vad han tycker om de.
Vad jah har förståt så är det inte all Huskys som gillar att dra.
Men vi ska ge de nångra gånger eftersom han är en (drag hund) ska han få syssla med de han är(avlad) för.:bump:

Men jah tar gärna emot fler tips om ni har.:banana:
Mvh/Frida
 
Sv: Siberian husky.

Jodå, alla siberian husky gillar att dra! Det gäller att börja i tid bara. Den erfarenhet jag har så är det de hundar som inte får börja dra förrens de är flera år gammal som blir lata och inte "tar i", de är helt enkelt inte van och förstår inte vitsen med att slita ut sig!:p
Har tagit tillbaka två vuxna hundar som ägaren/köparen inte kunnat ha kvar, de har inte dragit förren de kom tillbaka till oss. Visst vill de vara med ut och blir lika galna som resten av hundarna när vi kommer med selarna, men de springer bara med och låter de andra hundarna göra "hundjobbet".
Måste grattulera till valet av ras! Glöm inte att lägga ut bild på underverket!! Och sist men inte minst, huvudsaken att hunden blir aktiverad på något vis, en husky "dör" inte av att inte få dra (som en del påstår:devil: ) men som uppfödare tycker man alltid att det är kul om hunden får göra det den är avlad för!
Och du, börjar du dra så är du "fast"!:D
 
Sv: Siberian husky.

Nej en husky dör inte av att inte får dra, lika lite som en BC inte dör av inte få valla.

Men... Jag tycker att om man skaffar sig en sådan inriktad hund ( som Husky och BC är ) så får man banne mig se till att aktivera sin hund genom drag (eller valla)

För hur det än är så är det något speciell att se en Husky dra eller en Bc som vallar, hunden lyser upp på ett helt annat vis ..
 
Sv: Siberian husky.

Ja klart han ska dra..
Vi köpte inte hunden för att den just är värlens vackraste ras=)
Utan för att han ska få dra.
vi har ju planer på att kpa en malaamute sne men de blir när vi köpt huset.
=)

Jag ska se om ja kan lägga in nå bild här nu=)
 
Sv: Siberian husky.

Måste få säga att om du vill dra med hundarna så bör du hålla dig till samma ras. Tänk till lite mer vilken av dessa du vill ha innan du tar hem huskyvalpen!
 
Sv: Siberian husky.

Visst håller jag med dig om att man ska tänka sig för innan man skaffar hund, varför vill jag ha hund och vad ska jag göra med den, tänk om alla gjorde så, vad lite omplaceringar det skulle bli!:idea:
Men jag håller inte med de uppfödare som bara säljer tex sina huskyvalpar till de som redan har hundar och kör drag med dem, på det viset får vi ju inga nya till vår sport. Sedan är man ju ändå noga med att köparen ska ha ett friluftsintresse och vara fascinead av draghundar. (inte bara pga utseéndet dock!)En massa peppning från uppfödaren och besök med "lånehundar" får dem oftast att vilja fortsätta dra med sina hundar!
 
Sv: Siberian husky.

Vi har precis fått hem våra två små nya huskievalpar... de har redan demolerat 1 st täcke då det var tråkigt att vara instängda i köket :angel:

Men helt underbara är de i vart fall! Trots snigelätande och jordgrävande...:love:
 
Sv: Siberian husky.

Bilder, bilder!! Fast kanske du ska göra en egen tråd....
 
Sv: Siberian husky.

Jag ska :D Jag blir bara mer o mer förälskad i dem, så här skall ingen missa att säga hur fina de är :love: :rofl:

Men som sagt, det tar jag i en annan tråd...:)
 
Sv: Siberian husky.

jag håller inte med dig där kicki j att ALLA s.huskys älskar att
dra.
jag har själv en rasren siberian husky & hon hatar att dra.
jag har faktiskt provat det med henne men hon vägrar att
göra det. hon vägrar gå helt. även om jag hjälper till att dra
så vägrar hon. hon ställer upp på allt annat som aktivitet,men
inte drag.

jag kan bara svara för min egen s.husky ang. detta med drag.
det är inget fel heller med henne hon har bara inte det intresset
helt enkelt.

detta med att ha siberian husky i lägenhet funkar utmärkt det med.
jag bor i lägenhet i utkanten av stan i grönområde med stor skog omkring.
där jag & mina hundar vistas den största tiden.
tex min husky hon älskar att springa i skogen.
så varför skulle det nu vara så negativt med att bo i lägenhet när man
äger s.husky,det fattar ej jag. har inget problem med henne alls.
så länge som hunden får den dagliga aktiviteten den ska ha.
hon lider inte av det eftersom hon inte vill vara draghund. då tvingar jag inte henne till det hon inte vill.
har haft s.huskys innan henne med i lägenhet &inget problem med dom heller
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Siberian husky.

Men du beskriver bara hur din Husky är ( det håller inte rent statistiskt)

Kicki J är uppfödare och har då (förhoppningsvis) kunnat följa ett större antal Huskys och jag tycker som hon, att man ska vara inställd på att aktivera sin Husky med Drag och visar det sig sedan att den inte vill dra så är det ju så.

Men faktum kvarstår att Huskyn är en draghund och du kan knappast se på en 8 veckors valp om den utvecklar sinnet för drag eller inte.

När man köper valp måste man utgå ifrån statistiken inte den enkilda individen..

Då bör man se sig om efter en omplcering där man med bättre säkerhet kan se om hunden gillar att dra eller inte!
 
Senast ändrad:
Sv: Siberian husky.

Som jag skrev i tidigare inlägg, det beror helt på hur tidigt du börjar och på hur du går till väga under inlärning och hur ofta den får dra! Och visst, undantag finns, speciellt om den är ensamhund.
 
Sv: Siberian husky.

Jag vet inte HUR man gör när man lägger in BILDER=/
Me ni kan gå in på kennelns hemsida.
www.starax.se oh sen går ni in på valpar sen på B-Kullen oh sen tycker ni på valp numer 3 Ikaros-bismark Så har ni vår bebe där=)


Sen kan de nog va som bådda skriver här.
Vissa tycker att dom ska bo i hundgård oh andra vill ha dom i lägenhet oh ja de ärolika från kennel oh köpare till köpare oh kennel.

Men ja vet Måånga som har huskys ilägenhet jag bor själv i Lund(skåne)
Oh här har husky intresset växt mer oh mer tycker ja..i allfall för jämthunden och alla polarhundarna.

Oh de eh ju trevligt när man ka få lite posetiv info oxå för i början var de bara negativt..
Man var liksom lite dum i huvet tyckte folk när man köpte en husky oh sen bodde centralt.
Vi bor centralt eller inte MITT i smeten men nära inpå men vi har 3 st STORa FINA PARKER.
Nära til skog oh mark oh nära till stallet på landet så Motion kommer han få oh även känna på lant luften.

Som sagt vi köper en husky mycket för att vi just VILL ha en husky oh vill syssla med de som är bra på..vill hunden dra så ska han få de..Vi kan ju inte mer än testa går de inte..så får vi hita på något annat hellt enkelt=)

Jag slulle aldrig köpa en jakt hund om jag inte var intresserad av jakt.
Min mamma har en bordercollie tex som nån pratadeo m här oh hon älskar att valla oh de eh PERFEKT då mamma har hästar också..

Men varflr skulle man inte kunna ha en husky oh en malamute enligt Malamute uppföddare oh polarhunds klubben ska de inte va något problem..inte så länge ägaren förstår att en malamute kräver 50 gånger mer än vad en husky gör att den är störe oh hårigare=).


Men om de blir en till husky eller en malamute eller 2 husky oh en malamutei slutändan de får vi se med plat oh så i framtiden.
Första vovven kommer snart i a<llfall oh han är efterlängtad..
Räknar veckorna nu..:crazy:
 
Sv: Siberian husky.

Jag tänkte mest på att de håller väldigt olika tempo när de drar, visst finns det några kennlar som avlat fram ruggigt snabba malamuter men över lag är vill de hålla ett lägre tempo än husky. Och att de skulle kräva 50 ggr mer än en husky, pratar du om borstning under fällningen så kan jag hålla med men annars, nej....
 
Sv: Siberian husky.

Fast en SH kan ju både bo i lgh, dra, samt träna sök tex! Vår gamla husky älskade att dra (både i koppel och med husse/matte i skidor... :smirk: ) och han skulle nog ha blivit superb på att söka om han hade fått leva och vi hade börjat träna det med honom...

Men Flo-Jo: Om du har en husky i en lgh o ej i hundgård, bered dig på ett MASTODONT jobb! Vi har 2 st 9 veckors och de lyckades inatt tex ta sig ut från köket dvs, de orkade putta undan en stor skiva som var blockad med en hink på ca 20-30 kg...

De är envisa som synden, hittar på bus/fanskap HELA tiden, och dessa är inte underaktiverade, de är igång från 5-24 med undantag av sovpauser... :love:
 
Sv: Siberian husky.

btw, (inte så kunnig vad gäller drag) är det inte lite som med hästar, att man sätte snabba först och tex malamute närmast släden? Eller är jag helt ute o cyklar?
 
Sv: Siberian husky.

Jo tack fäller mer de GÖR DOM=)
Men ja de är från uppföddare till uppfödare som sagt att malamute är en mycket mer krävande hund än vad en Husky är..
Sen kan jag ju inte svara på de eftersom ja bara visstats runt huskys oh de vill oxå säga en malamute innan.

Vad TYCKTE ni om Ikaros då??
Va han inte söt=):D
 
Sv: Siberian husky.

Flo-Jo skrev:
Vad TYCKTE ni om Ikaros då??
Va han inte söt=):D

Han var underbart söt :love:
Läckert med blå ögon, eller är båda blå eller
är det bara hans vänstra (?) tyckte det "lyste"
så starkt på de första bilderna...
 
Sv: Siberian husky.

Jättesöt! Har hoppats att vår fyraveckors tik sla få blå ögon men ack nej, de håller på att mörkna.
Staraks andra tik härstammar ju från oss! Kul!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 288
Senast: Enya
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 281
Senast: Turelur
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873
0
Hundhälsa Jag och min kille tar hand om en rottweiler och en chihuahua åt min moster för hon jobbar så mycket. Vi tar alltså hand om dom ca 5...
Svar
18
· Visningar
4 732
Senast: 0000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp