Siames med lynnesproblem

C

Calenfiriel

En vän har en ung siameshona som de nu ska "göra sig av med" för att hon bits och klöser. Jag rådde dem att skaffa sällskap till henne i början, men nej, det räckte med en katt (han har haft ensamkatt innan, lyder anledningen, men det var en fet kastrerad huskattshane, BIG DIFFERENCE från en ung siameshona!!)...
Jag misstänker att katten är gravt understimulerad, i lägenhet utan sällskap och heltidsjobbande "föräldrar".
Hur vanligt är det egentligen att rena "lynnesfel" finns hos rasdjur?
Jag ska försöka få dem att stimulera och aktivera henne mer, jag tänker också att det kanske är en ungdjursfas hon går igenom, som växer bort om de behandlar henne rätt. Eller att det är en ovana som utvecklats från understimuleringen. Jag och pojkvännen tänkte ta henne först, men jag vet inte hur mycket jag vill offra mina egna katters tålamod och psyken. Min yngsta har precis blivit vuxen och slagit sig till ro, och harmonin är fullständig igen. Dessutom har vi inte mer tid än vad ägarna har, det enda vi har som de inte har är katter till sällskap. Jag vill så gärna göra något för kissen, men jag vill egentligen att DOM ska göra det, inte jag, för det är deras ansvar när de skaffar katt ju! :mad:

Och dessutom skulle vi varken ha plats eller tid för en kisse till hur stort mitt hjärta än är...var nära på att "rädda" en annan övergiven som sökte hem i en annons, men hon hade precis blivit tingad - ett tecken tro? :angel: Vi ska inte ha fler, inte i denna lilla lägenheten. Jag tror egentligen att det är bebisnerven som rycker i mig och pojkvännen :p

Vad tror ni? Inte om jag ska ta katten eller inte, för jag avböjer, men vad ska jag göra med hennes ägare, vad ska jag rekommendera? Några råd och tips och tankar? Dom ska väl inte behöva avliva katten i första taget!?

Sv: Siames med lynnesproblem

Dom lär väl börja prata med uppfödaren. Omplacering är väl första steget. Just siameser är ju väldigt krävande och i flera böcker står det att dom behöver en likasinnad kamrat, helst en annan siames eller oriental för att dom ska vara lika varandra.

Jag har haft en extremt understimulerad katt som gjorde regelrätta anfall mot mig. Dom anfallen upphörde samma dag som jag skaffade en kompis till henne. Tyvärr behövde katten mer stimulans än så och med tanke på att hon inte kunde vistas i möblerade rum och var LIVRÄDD för att gå ut, så valde jag att ta bort henne.

I det här fallet tycker jag dock att de ska börja med att prata med uppfödaren. Det borde vara lättare att omplacera en raskatt mot en bondkatt med avbitet öra som hittades övergiven och oljig som alldeles för ung...

En tonårskatt av en aktiv och högsocial ras är extremt krävande, jag skulle aldrig drömma om att orka ha en ensam trots att jag lägger tid på mina katter... Både stimulans och konsekvent uppfostran behövs, och det här verkar vara ett typiskt fall där man köpt katt utan att veta vad det kräver.

De flesta uppfödare är väldigt måna om att hjälpa till med omplacering, i 9 fall av 10 är det ju inte katten det är fel på utan ägaren som inte borde ha en sådan katt...

Håller med de som säger att siameser kräver mycket. Jag hade min ena hane ensam först, han blev mycket bättre när han fick sällskap. Vill de inte köpa en till raskatt kan ju en bondkatt vara ett alternativ. Vill de fortfarande inte ha två katter bör de omplacera katten snarast.

Jag har en siames och en oriental och de kräver otroligt mycket närhet av varandra och mig och det kan faktiskt bli förmycket för en katt av annan ras. Innan orientalen hade jag en bond katt och siamesen men bondkatten "räckte" liksom inte till för Siamesen som ville ha sällskap hela tiden. Jag skaffade då orientalen och de är som Piff och Puff. Det är ett kännt faktum att Siameser kan bli "elaka" när de är frustrerade och understimulerade. Jag har plats till en till om de vill omplacera. Sätter en bild på mina killar

AnubisochRamsessover.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 630
Senast: Liten
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 876
Senast: Stereo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar