Sv: Si-ledsproblematik
Ptja, min häst kunde inte arbeta i rätt form - ibland. Och ibland gick han helt fantastiskt, han var ett riktigt GP-ämne enligt flera tränare o.s.v. med gångarter och ridbarhet utöver det vanliga. Men så kom dom dagarna då man inte kunde ens rida honom lång och låg. Han var aldrig dum eller istadig eller något sådant, han bockade eller drog aldrig, ställde sig aldrig, kort sagt så visade han aldrig några rena protester.
Vi utredde honom februari-december 2007 utan att hitta något alls, jo sista gången vi åkte in var han halt r.o. men då hade han stått ca 1 månad (på smärtstillande + magmedicin) och tappat det mesta i muskelmassa samt att han var så öm i kroppen att man inte kunde borsta eller som när vi kom upp och vet. la handen på ryggen och hästen bara sjönk ihop, han hade helt enkel förfallit. Vid obduktion så hitta man att ryggraden var sammanvuxen ca 15 kotor från och det gick över ländryggen, dessa kunde inte separeras, det var sammanvuxningar i nacken, han hade urkalkat skelett, hans inre organ var en stor oreda (fick ofta gaskolik och var extremt stärkelsekänslig), han hade pålagringar i alla kotor och knän eftersom han sista året gick och bara slet på sig, vila varvat med igångsättningar och mer och mer motsättningar ju mindre muskler han fick.
Men, min häst var ett extremfall, det sa min vet. också, han hade aldrig sett något liknande. Så min Wille finns kvar uppe på SLU för utbildning etc, eller ja hans skelett för det var så ovanligt. Och jag förstår att det ändå är facinerande ur forskningssynpunkt.
Så vad jag lärde mig efter den resan var att iallafall lita på min egen känsla när något känns fel, många dömde ut mig istället för hästen och ansåg mig okunnig etc för att allt var så konstigt, det kändes ganska skönt att få en bekräftelse att jag hade rätt.