Si-ledsproblematik

Sv: Si-ledsproblematik

Enligt massör och et är det just i bakre ländryggen problemet sitter, och det problemet har funnits länge enligt et som behandlat hos förra ägaren oxå. H*n kom aldrig till rätta med det. Enligt annan et är problemet si-leden.

Jag vet inte var du bor - men en utbildad hästsjukgymnast kankse vore ngt - dvs en riktig sjukgymnast som har påbyggnad på häst.

För man kan ha problem i länden i årtionden :crazy:
Enda sättet att bli av med det är att ändra rörelsemönstret och just det är ju dessa bra på

Bor i mellan Sverige. Vet du var man kan hitta sjukgymnaster till häst? Det där ryggprogrammet som CJ gjort, hur var det? Har även funderat på vattenträning, det finns en travtränare som har bassäng inte alltför långt härifrån.

Ptja, min häst kunde inte arbeta i rätt form - ibland. Och ibland gick han helt fantastiskt, han var ett riktigt GP-ämne enligt flera tränare o.s.v. med gångarter och ridbarhet utöver det vanliga. Men så kom dom dagarna då man inte kunde ens rida honom lång och låg. Han var aldrig dum eller istadig eller något sådant, han bockade eller drog aldrig, ställde sig aldrig, kort sagt så visade han aldrig några rena protester.
Vi utredde honom februari-december 2007 utan att hitta något alls, jo sista gången vi åkte in var han halt r.o. men då hade han stått ca 1 månad (på smärtstillande + magmedicin) och tappat det mesta i muskelmassa samt att han var så öm i kroppen att man inte kunde borsta eller som när vi kom upp och vet. la handen på ryggen och hästen bara sjönk ihop, han hade helt enkel förfallit. Vid obduktion så hitta man att ryggraden var sammanvuxen ca 15 kotor från och det gick över ländryggen, dessa kunde inte separeras, det var sammanvuxningar i nacken, han hade urkalkat skelett, hans inre organ var en stor oreda (fick ofta gaskolik och var extremt stärkelsekänslig), han hade pålagringar i alla kotor och knän eftersom han sista året gick och bara slet på sig, vila varvat med igångsättningar och mer och mer motsättningar ju mindre muskler han fick.
Men, min häst var ett extremfall, det sa min vet. också, han hade aldrig sett något liknande. Så min Wille finns kvar uppe på SLU för utbildning etc, eller ja hans skelett för det var så ovanligt. Och jag förstår att det ändå är facinerande ur forskningssynpunkt.
Så vad jag lärde mig efter den resan var att iallafall lita på min egen känsla när något känns fel, många dömde ut mig istället för hästen och ansåg mig okunnig etc för att allt var så konstigt, det kändes ganska skönt att få en bekräftelse att jag hade rätt.

Har ni vid något av försöken att behandla kombinerat alltså att Si-leden läggs tillrätta av HL och veterinär sprutar leden och musklerna omkring ? Så var vi tvugna att göra på min för att till slut komma till rätta med felläget, det funkade inte med bara en av sakerna var för sig vist blev det en förbättring men efter ett tags jobb så var det kört igen. Inte förrän vi som sagt såg till att kombinera dessa två med en dags mellanrum (för att behandlingarna skedde på olika platser) så fick vi full effekt och har peppar peppar aldrig haft mer än tendens till känningar i Si-leden sen dess som enkelt släppt med en natt med magnetpaddar över området så det har mer handlat om spänningar muskulärt då.

Okey, jag tänkte mer på att fälttävlanshästarna landar ju i stort sett alltid lite med huvudet upp i uthopp och vattenhinder mm eller dom får ju inte så mkt eftergift iallafall och de har ju inte så mkt problem med just den leden , inte vad jag har hört iallafall.

Enstaka språng kan nog alla hästar klara för alla hinder på en fälttävlansbana är ju inte nerhopp el vatten. Sen tror jag faktiskt hopptekniken spelar in också, fälttävlanshästar hoppar flackare, de vänder inte runt på samma sätt i luften med höga bakben och landar därför inte lika brant som en hopphäst, SI leden är ju kraftigast involverad just när hästen vänder runt och öppnar upp bakbenen. När då hästen landar med "öppna" bakben så är redan SI-leden öppen, är det då en ganska brant landning och ryttaren dessutom tar tyglarna för tidigt så att hästen måste höja huvudet så blir det en ordentlig bräckning i SI-leden.
En fälttävlans häst har ju ofta språngkurvan lite bakom hindret och går följdaktigen inte lika brant ner i landningen så troligen blir det inte samma bräckning i ryggen på dem.

Oj, det var många fel på den hästen. Usch vad hemskt det måste ha varit, både för dig och din häst. Det är jobbigt när man har en massa experter omkring som vet bättre om ens häst än man själv. Man känner ju trots allt långt tidigare än det syns, och mkt mer.

Japp har kört kombinationen sprutat leden och manipulerat, men manipulationen var efter 8 veckors skrittkonvalescens så det kanske var för långt tid? Han är manipulerad ytterligare en gång efter det. Totalt 3 ggr

Japp har kört kombinationen sprutat leden och manipulerat, men manipulationen var efter 8 veckors skrittkonvalescens så det kanske var för långt tid? Han är manipulerad ytterligare en gång efter det. Totalt 3 ggr

Ja det är alldeles för lång tid emellan för att man skall kalla det en kombinerad behandling. Det skall hellst göras på samma dag dock funkade det för oss att göra det med en dags mellanrum pga att det inte gick att lösa samma dag.

Sen får jag inte riktigt ihop åttaveckors skrittkonvalecent, var hästen skadad på annat sätt också ?
En häst behandlad i SI leden skall inte vila men den skall inte heller bära ryttare de första dagarna utan joggas inspänd i longerlina i lugn trav, sprutorna hjälper till att behandla antiinflammatoriskt men även att smärtstilla och mjuka upp musklerna i området, de måste sedan hållas mjuka genom kontrollerad användning = jogga i låg form utan belastning från ryttaren för att tänja ut och återfå normal funktion i muskeln. Efter ca en vecka kan man åter sitta upp och utföra samma jobb som från marken alltså jogga hästen i låg form i båda trav och galopp. Efter ca 14 dagar går man succesivt över till normal ridning dock utan hög form och för mkt nersittning efter ungefär en vecka till kan hästen jobba precis som vanligt inkl hoppning. Att vila eller bara skritta är inte bra för en rygg och jag har aldrig hört någon bli rekommenderad dylik konvalecent. Alltihop stelnar ju till igen om man inte ser till att hålla muskulaturen mjuk. Där kan jag tänka mig att ert problem med att komma till rätta med det ligger. Detta sätt som jag beskriver ovan har jag hört rekommenderas av många mkt kunniga veterinärer (inkl min egen som även är landslagsveterinär), även tyska veterinärer rekommenderar samma.

Efter kortisonbeh i si-leden blev han ordinerad 8 v skritt av vet, erfaren sådan. Det du beskriver är ju verkligen helt tvärs emot det min vet ordinerade. Det låter ju vettigt att hålla musklerna igång, men iom att hästen skrittades, så vilade den ju inte, det var alltså inte promenad vid hand utan skritt på tygeln.

Men något jag undrar över hur man inte har kunnat se något på röntgen på denna häst. Om jag kommer ihåg rätt ifrån dina äldre trådar så var han helt ren på röntgen

Japp, han var u.a. på röntgen. Det satt som... Det är svårt att förklara och jag har inte obd-rapporten här, men det som håller ihop ryggkotorna var det som var sammanvuxet, det var helt oflexibelt och vet. förstod inte hur han kunde gå bra ibland ens, eller varför han inte bröt benen i hagen i o m att de var så urkalkade. Men som sagt, min häst var ett riktigt extremfall, för det var ju fel på precis allting. Och jag har extremt stort förtroende för min vet., han är otroligt kunnig och gjorde verkligen allt han kunde, han var superbra och lyssnade på mig, förstod att det inte var ett ryttarproblem. Och jag vet att han är riktigt duktig på ryggar och hästar med problem där men ingen vet. som har kollat på Willes plåtar har kunnat se ett dyft, på ytan var allting perfekt sas.
Röntgad nere hos Tornell och på Ultuna, alltid u.a., har aldrig träffat en häst som sprungit igenom så många böjprov u.a. det var ju först när han tappade musklerna som han fall ur ordentligt och allt började haverera; benen, magen, ryggen.
Sorgligt var det hur som haver, han var min drömhäst.

*kl*

Drar upp den här tråden igen pga av min 5-åring som med jämna mellanrum är väldigt öm när man drar/trycker med fingrarna från korset mot höftknölen. Som jag ser det, i muskulaturen kring SI-leden, eller har jag fel?

Har under hela sin uppväxt varit svår med att få att jobba i rätt form. Hon börjar rätt, höjer ryggen fint och går så något varv för att sen slänga upp huvudet och tappa allt. Har kollat tänderna och det är inga problem i munnen för hon går fint när man tömkör.
Har bytt sadlar flera gånger under de 2 år hon har ridits och hon har väldigt lätt för att lägga på sig och snabbt få en för trång sadel men nu känns det ändå som vi är hyfsat rätt.
Problemet är att hon nu går bra i trav för att sedan VÄGRA fatta galopp i ridhus. Ute går det jättebra men inte uppsuttet inomhus, däremot på lina?!
Tidigare när hon galopperade inomhus stod hon emot väldigt mkt och slog då man bad henne öka lite.
Behandlades mot knäledsinfl. båda bak i våras och är sedan dess bättre när det gäller att släpa tårna i marken men som sagt sämre med galopperandet.

Vi håller också på med mkt oliksidig träning så det är max 2 dgr i ridhus, i övrigt konditionsträning i kuperad terräng, ridning på fält med högt gräs o stooora volter, tömkörning o promenader för hand. Tycker därför inte hon borde bli speciellt ensidigt tränad o få ont av det.

Var börjar jag??? Vet.undersökning, massör, ET...

Du börjar ju naturligtvis med veterinär, för att utesluta medicinska problem. När den avdelningen är klar, kan man gå vidare med kiropraktor/ET eller liknande.

Du börjar med en veterinär. Det är inte så långt till Åbykliniken för dig så jag föreslår att du bokar tid där hos T A.
MVH Kryddan

Har varit på annan klinik i regionen som jag föredrar framför Åby (där jag varit flera gånger och inte blivit tagen på allvar (hon haltar ju bara lite när man longerar i väldigt långsam trav så det är nog inget...)) så jag tar hellre dem igen om inte Åby har fått ngn ny vet som är mkt bättre än de tidigare...

Men problemet är o har varit att hon kan vara hemskt öm ena dagen för att inte vara öm nästa. Reagerade t ex väldigt mkt i söndags när jag skrev här förra gången och i går reagerade hon inte alls, varken före eller efter ridpass.

Visar ingen hälta i något varv vid longering/böjprov (har utrett flera ggr) och har inte varit öm över ryggen vid de tillfällen jag har haft tid hos vet:mad: Är röntgad i ben u.a. upprepade ggr men inte rygg. När hon longeras blir det oftast korsgalopp vilket vet. alltid (trots mina oroliga frågor) har hänvisat till att hon är ung och obalanserad. Just den här damen har aldrig varit obalanserad utan högst balanserad och går med lätthet (redan när hon reds in) i väl balanserad förvänd galopp. Hon till och med föredrar det framför rätt galopp!!!

Är liksom någon tidigare i tråden lätt uppgiven inför det här då jag har haft symtomen förr och utrett dem utan att hitta ngt fel på hästen. Det jag inte har gjort är röntgen av rygg och UL av SI-leden. Är det detta jag ska be om den här gången för att komma vidare.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag känner mig som världens sämsta djurmänniska och jag mår seriöst dåligt över det! Problemet är som följer: en person i min omedelbara...
2
Svar
32
· Visningar
2 675
Senast: ch791022
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 452
Senast: Efwa
·
Träning Hej! Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd. Det är så att jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 626
Senast: Feffeleff
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka