Sv: Si-ledsproblematik
Vad det gäller HL ochhans S-I leds teorier så är jag inte imponerad - främst för att han härleder allt till denna stackars led
Jag och min häst har haft ryggproblem - men på olika sätt
Min erfarenhet är att både vet och läkare har sin lista med grejjer - hamnar man utanför den - så är det inte roligt - det kan ta åratal
MIn häst bockar när hon känner av sin rygg och i hennes fall satt det i SL leden dvs mellan kors och länd
och i mitt fall i de flesta leder
Det viktigaste är att förstå - varför uppstår dessa låsningar
I både mitt och hästens fall pga av oliksidigt arbete
I mitt fall var benen inte lika långa och i hästens fall så hade hon gått och sparat sig pga av en ryggdefekt
Nåväl ryggdefekten opererades men hästen var likadan
Av en slump i ett bakslag - jag var desperat hästen hade ont i hela kroppen mest vä sida - inte läge för massage inte ens rykt på bålen så har hon fått liniment
och jag ville testa hur hon mådde och var hon hade ont och jag har lärt mig av Chris Johnston ett ryggträningsprogram
Och PANG så tar hon bort en låsning själv.
och nästan två år av funderingar och slita mitt hår och ingen vet. eller ET har haft något att hjälpa mig med är borta
MIn erfarenhet är att vissa låsningar är extremt handikappande - men det har tagit mig många år att hitta var och hur på mig själv och hästen tar det ännu längre tid för - ET och andra "hittar inget"
Men min poäng om än långrandig är grejen är att hitta orsaken till att man får låsning i SI leden och andra leder
och det är muskelspänningar - just för ovan nämnde leder handar det om en för kort ryggmuskel på ena sida i övergången mellan korsben och bäcken på människor har rotatorerna stor del - jag kan förebygga med massage och stretching och träna till mer liksidighet
Så hästen måste också bli mer liksidig - och en låsning varsom - hindrar det arbetet. Så man går runt runt.
jag vet ingen quick fix :smirk: Man måste vara detektiv och lära sig massor själv - för både hästar och människor ramlar "mellan stolarna"
Det är orsaken till at jag är så intresserad av biomekanik - härav är jag nödd och tvungen - om jag tycker det är rolgt att gå
Börja med en massör som är intresserad och som vet exakt vilken muskel den masserar och vilken funktion den har
Någon som orkar tänka utanför det vardagliga och är intresserad.
Sedan har man problem så måste man lära sig en hel del själv, men gå förbi de som har quick fix och snöar in bara på S-I leden