shit jag blir testad

Empalie

Trådstartare
Har fått hem en ny pålle som jag köpt av min hovslagare. Hon är gudomligt trevlig på alla sätt och vis men hon och jag har upptäckt ett problem. Jag får gärna röra hennes bakben, klämma och känna på dom det är inga problem men ber jag om hoven, det vill hon inte. Första kvällen gick det bra det var andra dagen det började. När jagprecis ber om benet drar hon upp det väldigt, håller jag då i så börjar hon veva, jag kan inte hålla emot och häromkvällen sparkade hon sig själv lite på det andra bakbenet när hon vevade med det andra. Jag har pratat med förra ägaren om detta men han har bara haft henne i fyra veckor dock skodde han henne för första gången (hennes alltså) och det hade inte varit några problem. Jag känner att hon testar mig i detta läget för hon testar mig inte annars. Hmm hur gör jag för att vinna. Jag vill inte ha tips och knep. Har inte kunnat kratsa ur bakhovarna på fem dagar............:mad::cry:

Sv: shit jag blir testad

hade samma problem me min ponny ett tag fast hon vevade nog inte lika mkt och började veva så fort hon märkte va min tanke va...men ja väntade tills hon satte ner foten mot marken fast hon gjorde de aldrig helt utan bara vilade mot marken då kunde man ta den. vet inte fall det funkar me den häst men hoppas de kan hjälpa till lite iaf :)

Vad var frågan? Om hon testar dig eller inte?
Med allra största sannolikhet tycker jag det verkar som det. Just att flytta benen på en häst, korrigera den, är en dominansgrej. Om hon vet vad du vill och inte har några problem eller så och ändå inte vill lyfta hovarna är det för att kolla vart hon står i rang i förhållande till dig.
Du vill inte ha råd skriver du? Men ta den tid som behövs och försök inte ignorera problemet. Ta itu med det istället så slipper du allt större problem i framtiden.
Markträna med att flytta henne undan för dig, alltså korrigera henne. Träna också på att hon ska lyfta benen och hålla dem kvar utan att bråka. Du måste inte nödvändigtvis börja kratsa hovarna men stå där och lyft, sätt ned, lyft, sätt ned tills det fungerar bra. (: lycka till.

Är hästen besiktigad? Böjprov? Röntgad? Den kan ha ont, ngn skada eller blivit illa behandlad eller bara för hårt verkad av misstag.
Tänk på att det inte handlar om att vinna i en situation, utan att vinna hästens förtroende. Lycka till med den nya!

ojdå tänk vad fel det kan bli när man skriver, klart jag vill ha råd!

Hästen är röntgad, klinikbesiktad för ca två och en halv vecka sedan. Inga anmärkningar då!

Känner igen detta väääldigt väl!
Hästen känner dig inte helt och litar därför inte på dig. Bakbenen är en väldigt känslig punkt och en skada kan vara dödlig, det vet hästen och därför är den rädda om dem och vill gärna inte låta personer den inte litar på hålla på så mycket med bakbenen. Vår vallack är ett tydligt exempel och det har tagit lång tid att få honom att helt lita på oss. I samband med att tilliten har vuxit har vi fått hålla i benen längre, det kan ta lång tid. Men ge det tid och rör mycket på benen och beröm massor når hon lyfter och innan hon börjar strula så kommer det ge sig.
När hon håller på så skäll inte på henne ute börja om på nytt, sätt ner fot och ta upp igen. Hinner du hålla den en sekund i början så beröm massor (innan hon börjar veva). Beröm alltid när hon gör rätt. Skäller man blir det mer obehagligt för dem, och eftersom det handlar om tillit och inte olydnad ska man vara lugn. De ska veta att det är kul när de väl gör rätt.

Lycka till!

Senast ändrad:

Det viktigaste är att inte ge sig, ha tålamod och vara koncekvent.

Nu vet jag inte hur du gör när du lyfter hästens hovar, men har märkt att vissa (vissa!) människor har en tendens att gå fram till hästen och direkt ta tag i hovskägget/runt benet för att lyfta upp hoven. Testa att låta handen glida ned längs benen på hästen. Klappa på halsen, låt handen glida ned över bogen och ned längs betet, sen ett mjukt tag om benet. Klappa på ryggen och korset, sen glid lugnt ned med handen längs hästens bakben och be om hoven.
Kan ju låta självklart för vissa men har sett exempel på folk som huggit tag i hästens ben/hovskägg och med våld försökt få upp benet eller med fysisk kraft lyfta det.

Om det bara är så att hon testar dig och inte verkar rädd eller nervös kan du be henne lyfta benet, håll kvar i det även när hon vevar. Behöver inte hålla i själva hoven, kan ha en hand runt benet om det är lättare att hålla. Tala lugnt men bestämt och be henne hålla hoven "stiiiiiilla", så fort hon håller still, sätt ned hoven och beröm. Om hon vevar hoven ur din hand och sätter ned den själv, beröm inte utan plocka upp den direkt igen, be henne vara stilla osv.

I kombination kan du även lära in ett kommando för att lyfta benet, typ "fot", "lyft", "hov" eller något liknande. Lärde in det på min ponny och efter ett tag behöver jag bara peta på ett ben och säga lyft så lyfte han själv och jag kunde ta hoven och kratsa.

ta tag om tån och böj ihop alla leder uppåt om hon börjar veva. När du känner att hon är lugn så lättar du igen och håller som vanligt. Beröm.:)

En del hästar slappnar av lite mer om någon tex står och borstar eller kliar och klappar lite på halsen.

Sen använder jag faktiskt godis, jag vet att vissa tycker det är fel men jag tycker det är bra så länge man är konsekvent. När alla hovarna är lyfta, kratsade, eventuellt tvättade (lite problem med bärrandsröta på några av de oskodda fötterna) och färdiga så blir det belöning i form av godis, oftast en liten morotsbit. Numera så lyfter femåringen, som var lite av ett pain in the ass när det handlade om hovarna tidigare, frivilligt alla fyra fötter och står så gott som alltid stilla som ett ljus tills jag är färdig.

Jag hade det problemet på en av mina tidigare hästar. För det första vill jag att hästen "bjuder" på hoven själv... Alltså jag knackar lätt på benet och säger "hoooven" varpå hon ska lyfta så jag kan ta tag i den. Bara det är värt massvis med beröm, sen så är det jätteviktigt att lyssna på hästen när den gör så, att hon vevar betyder ju att hon tycker det är otäckt, försök invänta sekunden hon hamnar i ett lugnare skede och därför är nästan still, beröm och sätt ner - viktigt är att det är DU som ställer ner hennes hov inte att hon drar den till sig. Pröva vissla och säga "jag hööör dig", alltså inte vissla skyhögt utan mer som att du blåser ut luft så det blir ett litet ljud. Det kan lugna hästar eller så blir hon lite förvånad så hon slutar :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 474
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 588
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 553
Senast: Madalitso
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka