aprilmaj

Trådstartare
Vi har mest haft större hundar genom åren och är nu utan hund. Än så länge kan vi inte skaffa hund, men jag planerar och funderar under tiden.

Och så mitt i allt detta skaffar grannen en valp - och den är världens sötaste, gulligaste och roligaste. En shih tzu! Trodde ALDRIG jag skulle falla för en liten trasselsudd, men det har jag gjort, helt pladask.

Har läst på nätet och även sett foton. Temperament och hälsa verkar bra. Men en långhårspäls är bara för opraktiskt när man vistas i naturen så mycket som jag - och sedan också hunden - gör. Har sett att en del alltid håller sina nerklippta, och då är de ju i mitt tycke mycket sötare än som långhåriga.

Vad säger ni; kan man skaffa en långhårshund och ha den nedklippt?
Finns det någon härinne som har egna erfarenheter av rasen?

Sv: Shih tzu

Klart man kan! Vi har en liten pälsboll som vi lämnar in på trim var tredje månad. Han mår mycket bättre utan all päls, blir piggare o gladare, valp på nytt!

Jag har inte haft en egen hund av den rasen men va hundvakt åt en i flera år. Jag hade honom nästan mer än vad ägaren hade då hon jobbade väldigt mycket, heladagar & nätter.
Han va väldigt trevlig och lätt att ha och göra med. Hon brukade trimma honom på sommrana men annars va pälsen väldigt lättskött.
Har för mig att rasen är ganska skällig av sig men han skällde aldrig.

Om jag skulle skaffa mig en hund av mindre ras så skulle jag nog skaffa mig en sådan. Väldigt trevlig ras i min uppfattning. :)

Hade jag inte varit en korthårshunds-människa och även gillat utställningar då och då hade jag gärna skaffat shit tzu - otroligt trevliga hundar :)

Ska man inte ställa ut så är det ju bara att klippa. Min vän som är uppfödare av en annan liten väldigt långhårig ras klipper ned så fort de är färdig utställda.

Kan visa bilder på Ruben

helt oklippt
89079_1243194090.jpg

100325016.jpg

nyklippt
100807005.jpg

ett ett par månader
101002019.jpg

100924128.jpg

Jag har två, mycket trevliga små shih tzuz.

Väldigt lätta att ha att göra med, alltid glada. Den ena är riktigt piggelin och full fart, medans den andra är en riktig soffpotatis.

Här är lite bilder på dom.
32844831.jpg

32844832.jpg

31543136.jpg

25503980.jpg
31543158.jpg

31543221.jpg

31302373.jpg

Tack för de underbara bilderna, både tove och Bison!
Och tack ni andra som har delat med er av era erfarenheter!
tove: De är ju för söta... Det är så roligt att de verkar behålla det "valpiga" ansiktsuttrycket även som vuxna.
Kortklippt blir det när det väl är dags.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka