Shih Tzu vs. Lhasa Apso

tassel

Trådstartare
Jag blir inte helt klock på skillnaderna i dessa raser. Vad jag läst mig till är Lhasa Apsos mer reserverade och lite "svårare"? än Shih Tzus. Något som stämmer? och bara liten skillnad i utseendet.. finns det något mer?
Är det någon här som har någon erfarenhet av någon av dessa raser eller kanske tom båda som har lust att reda ut lite vad skillnaderna är?:)

Jag är intresserad av att skaffa någon av dessa raser nämligen men är ju svårt när man får så olika budskap hela tiden.

Utöver det ovan är det någon skillnad i sjukdomar hos dem? är den ena friskare än den andra tex.?

Vill veta allt om raserna:D:)

Senast ändrad:
Sv: Shih Tzu vs. Lhasa Apso

utseendemässigt har lhasan "vanlig" nos, medan shih tzun har mer intryckt. känner en uppfödare som har lhasa hemomkring, och vad jag har sett av hennes hundar är de mycket trevliga och lugna. känner tyvärr inga shih tzus, så mer kan jag inte hjälpa till :) pälsvården lär nog heta duga hos båda raser dock... (på utställningar är jag VÄLDIGT glad att jag har en trimras när jag se dem stå och borsta och kamma och reda ut och borsta och kamma och borsta och kamma.... :D)

Jag har två shih tzu! Lhasa apso känner jag ingen, men min kompis har en lhasa apso/shih tzu korsning. Han är bra mer reserverad än vad mina är och ganska rädd av sig. Dock är han omplaceringshund, så jag vet ju inte hur han haft det innan min kompis skaffa honom. Finns också en lhasa apso i området som hussen alltid har lös, han har attackerat min kompis finska lapphund två gånger :mad:.

Shih tzu är en väldigt glad hundras och lätt att ha att göra med. Dom kräver inte särskilt mycket aktiveringsmässigt, så skulle man vara sjuk några dagar och bara ta rastrundor så klarar dom ju sig utan att klättra på väggarna. Dock hänger dom glatt med på det mesta man hittar på. Jag sysslar lite med agility och båda mina hundar tycker det är jättekul och gör alltid sitt bästa. Min äldsta, Elvis, älskar att bada, åka båt och sitta på sin plats i fönstret och spana. Han är alltid sugen på att hitta på nått kul. Blir fullkomligt överlycklig om man frågar om han vill ut och gå :laugh:. Douglas, den yngre, är en riktig slappis. Han älskar att ligga i soffan eller sängen och vila, är inte överenergisk direkt när vi ska ut och gå men kommer vi bara ut så hänger han alltid med. Douglas är ett riktigt gosedjur, men det kan man inte direkt säga om Elvis.

Jag klipper ner mina hundar, så det är inte särskilt mycket pälsvård för min del. Något som är väldigt bra med den här hundrasen är att dom inte fäller! (inte mina iaf). Vet inte riktigt hur det är med Lhasan.

Här är mina grabbar
31543136.jpg

31543158.jpg

28291281.jpg

31763328.jpg

31763336.jpg

Är det något annat du undrar över om Shih tzu, så säg bara till :)

På utställning är det faktisk väldigt kul att borsta, sätta upp tofs och göra dom fina ;).

Det är dock inte så kul när pinnar och löv fastnar i pälsen, iskocklor fastnat när man vart ute i snön, eller när det är väldigt varmt ute och vovven bara sitter och flämtar för fullt, så jag är väldigt glad över att mina är nerklippta nu. Dock saknar jag att åka på utställningar.

jo, det ser ganska mysigt ut när de står och småpillar med hundarna, som bara ligger på trimbordet och ser majestätiska ut :) MEN, har bichon friséer i släkten, och vet vilket helsike det är att hålla dem i utställningsskick, så jag kan bara tänka mig hur mycket jobb det är med hundar som är så där långhåriga. pinnar, tovor, snöbollar, is, mossa, kottar osv osv osv och bara tanken på hur en fullpälsad en skulle se ut en halvtimme efter bad i lerpöl får mig att rysa... speciellt efter att jag upptäckte att min, en halvtimme efter lerpöl, ser ut som innan badet. smutsen bara faller av när hon torkat :D

Nosarna har jag koll på:) Jag fastnade först för Lhasas iom att jag inte är så förtjust i ST's platta, men nu har jag börjat fundera kring båda iom vad jag fick höra om lhasas.. Har tänkt ha min ganska så nedklippt (har inte tänkt att syssla med uställning) så det blir nog inte precis så mycket pälsvård som om man låter pälsen växa:).

Men det låter ju bra att de är trevliga, de brukar inte vara reserverade och så?

Vi hade en shih tzu förut, en svart hane som alltid hölls nedklippt och en otroligt mysig kille :) Ruff som han kallades för gick alltid lös i skog och mark och höll sig alltid i närheten av en och brydde sig inte om andra hundar som vi mötte. Han var alltid full av energi och älskade att leka med en fotboll, hans bästa kompis var en svart honkatt som vi hade som också alltid följde med på promenaderna för att "skydda" Ruff ;) Mötte vi någon hund som skällde på honom så gick katten framför Ruff och fräste med rest ragg mot den andra hunden, många fick sig ett gott skratt i alla fall :D Ruffen hatade att bli kammad och det var därför han hölls nedklippt, vatten ville han inte heller gå i närheten av utan det var i skogen som han trivdes bäst.

Förutom en avbruten klokapsel samt ett frö i ögat så höll han sig frisk livet ut fram till hans död då han fick i sig ngt och dog inom 24 timmar 10 år gammal så vi fick ha vår goa gubbe ett bra tag i alla fall och han lämnade ett stort avtryck efter sig :) Jag hade gärna haft en ST igen om det inte var för pälsen då (intresserad av utställning) men det känns inte som min grej direkt att rulla upp pälsen på papiljotter eller vad man nu än gör.

Ja att den ska vara rak vet jag också men jag vet också att på många andra långhårsraser så rullar man upp pälsen på papiljotter/silkespapper eller vad det nu kan tänkas vara för konstiga saker så det var därför jag tog för givet att man gör så på ST också för att man inte ska slita så mycket på pälsen :)

Det är ju skönt att de inte behöver sådär enormt mycket stimulans, skönt om man kan variera aktiva och mindre aktiva dagar, eftersom jag brukar vara sådan själv:angel:. Hur pass lättlärda är de? har de någon "will to please" eller är det mer att man måste vara smart och kunna motivera dem med olika saker?

Att de inte fäller hår är ju toppen, efter att ha haft katter hela mitt liv är jag trött på att ha hår ÖVERALLT:angel::p. Har kollat lite på pudel också de fäller ju inte heller;):angel:.

Hur pass vaktiga är de? både mot folk som kommer på besök och mot ägaren?

Många frågor:angel: blir så himla sugen på en nu, på direkten, men det går ju tyvärr inte..

Mig veterligen har jag träffat en enda Lhasa apso och levt med henne då hon är pappas exs hund.

Fy fan vilken hemsk hund :eek:

Men det kan ha med uppfostran o göra iofs. Jag var mindre, minns hon bet mig och attackerade mig så fort jag skulle prata med pappa. Hade sån lust o sparka henne. Hade jag träffat henne idag och hon betett sig på det viset vet jag hur jag ska mopsa upp mig mot henne. Men det slipper jag som tur är.

Min läsning säger också att shih tzu verkar trevligare än LA i allmänhet, inte träffat nån shih tzu men jag ser folk skriva mer varmt om dem än jag ser folk skriva om LA.

Jag tycker shih tzu är lättlärda. Fast sådär jättemycket will to please tycker jag inte dom har, ibland slår dom dövörat till.

Douglas gör typ allt för en godis bit och har fått väldigt mycket beröm på våra kursen (har endast gått allmänlydnad 1 & 2 än sålänge), medans Elvis lätt tappar intresset om man inte är tillräckligt intressant. Dock är jag inte överdrivet duktig på lydnadsträning måste jag erkänna. Håller man igång då och då ska det nog inte vara några problem :). Tränar man agility är dom mycket mer uppmärksamma på en, för det är tydligen mycket roligare än vanlig lydnadsträning :p.

Jag tycker inte shih tzu är vaktiga, mer än att dom kanske kan ge ifrån sig nått skall om nån kommer. Om man läser på om rasen så hjälpte dom väl mastiffarna med att vakta i de tibetiska templen. Shih tzun (eller ja, de hundarna som shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel och tibetansk terrier(?) uppstod ifrån) varna när nån kom och då tog mastiffarna över. Har inte märkt att dom skulle vara vaktiga, typ hålla bort okänt folk från matte. Har svårt att se mina bli arg på någon människa faktiskt, dom är så fruktansvärt glada.

Sådär helt off toppic så kan jag ju berätta att min uppfödare (min pojkväns styvmamma) precis fått en kull hundvalpar, såg att du var från jönköping...

Känns varken Shih tzun eller Lhasa apson helt klockren för dig kanske du ska kolla på tibetansk spaniel eller kanske bichon havanaise, om du vill ha nått liknande? Min jobbarkompis har två havanaiser, dom verkar väldigt trevliga :)

KL
Nu kom jag på, jag har visst träffat shih tzus, de var jättetrevliga och glada! Jag träffade dem i samband med fest och de brydde sig inte om massa folk, bara glada och härliga. Men skälliga :D

Säger ju att shih tzu är en väldigt glad ras :laugh:.

Men det brukar påstås att shih tzus INTE är skälliga. Med min ena hund har jag faktiskt problem med att han skäller när folk är i trappuppgången och ringer på hos oss, men i stort sett aldrig annars. Det andra hunden kan knapp skälla :).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 838
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 872
Senast: Sebastian
·
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 546
Senast: angelwings
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka