shiba vs finsk lapphund

Kibani

Trådstartare
Varför ska det vara så svårt att välja? XD

Jag går i hundköpartankar o har väl gjort ganska länge. Men först måste man ju ha råd mm, vilket jag ännu inte har. Kan änsålänge bara hoppas att jag kan skaffa hund riktigt snart. Men det skadar ju inte att veta vad man vill ha när man väl kan skaffa en fyrbent vän:laugh:

Efter att ha läst om nästan varenda ras känns det som så har jag kommit fram till 2. Nämligen Shiba och Finsk lapphund. Så vad vet ni bukare om dessa två raser? Vilka fördelar resp nackdelar har dessa vackra hundar? Det känns som att det enda jag väger för o emot just nu är Shibans sinne vs Lapphundens päls ^^;
Visst, har ni förslag på liknande raser så varsogod att ge förslag ;)

Sv: shiba vs finsk lapphund

Det är ganska olika hundraser du väljer mellan. Hur har du resonerat när du kommit fram till dessa två? :) Jag hade dock valt Finsk Lapphund, passar mig bättre mentalt än shiva.

Oj, det var verkligen två olika raser.

Som en sann shibamänniska tycker jag att shibans mentalitet är underbar - inte tjatig eller klängande, utan elegant, intelligent och stolt. En shiba är mer en jämnlike än mer föriga raser, tycker jag, just för att man inte kan utgå från att den ska göra som man säger utan faktiskt motivera och förklara. De är lättlärda, klarar av att ta det lugnt inne och aktivera ute, har tålamod om man blir sjuk och inte gör så mycket ett par dagar men orkar ändå hänga med på det mesta man hittar på.

Lapphunden kan jag mindre om, men har intrycket av att de är skälliga och verkar ha ett något högre aktivitetsbehov än shiban. I gengäld är de förigare och mer samarbetsvilliga.

Det är ganska olika hundraser du väljer mellan. Hur har du resonerat när du kommit fram till dessa två? :) Jag hade dock valt Finsk Lapphund, passar mig bättre mentalt än shiva.

Det ska givetvis stå Shiba, och inte "shiva". :angel:

/Trött Apo

Finsk Lapphund rekomenderar jag. Inte så skälliga skulle jag vilja säga utan det är väl hur man som ägare själv styr det där.

Tycker det är en trevlig, lugn men pigg ras som gärna blir stora personligheter. Pälsvården tycker jag inte är så jobbig. Min tik fäller tussar som är lätt att dammsuga upp än om man jämför med vår gråhund som är mer korthårig...

Lättlärd och pigg i sättet men kan samtidigt vara som en gosig nallebjörn.

Mycket beror nog på individen som sagt!

Funderar du på finsk lapphund kan jag även rekommendera att du tittar på isländsk fårhund och norsk buhund.

När jag började titta på raser så började jag nog med att titta igenom en rasbok jag skaffat mig o se vilka jag fastnade för utseendemässigt. Sedan läste man vidare o sållade bort de vars "innehålls" beskrivning verkade för krävande för mig o så blev det dessa två jag fastnade mest för;) Undrar om det inte slutade med att jag läste det som stod om nästan varenda ras i den boken:rofl::angel:

svarar väl resten i samma inlägg ;)

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad ni menar med så olika raser,just för att jag tyckte de verkade så lika i aktivitets behov o så.

Så det ska bli spännande imorrn när jag ska åka och besöka en kennel som föder upp Finsk lapphund. Var tidigare på besök hos en shiba kennel. Det som blir extra intressant med denna är att de även har Shiba, Isländsk fårhund och Norsk buhund:D Men de föder nog bara upp Finsk lapphund, annars blir det en väääldans massa hundar:eek::rofl:

Våran Finska Lapphund skällde jätte mycket iallafall.

Jag har läst någon stans att i Finland så ser dom varje år ut en "King Barker" Eller något bland Finska Lapphundar? Vet inte om det stämmer dock.

I rasbeskrivningarna så står det ochså att dom ska vara skälliga, det är dom avlade för. Om man kan träna bort det sen så är det ju underbart, men det lyckades inte vi med iallafall.

Annars så är det en mycket "egen" hund, men ack vad underbar:love:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 031
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 709
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Jag funderar på att skaffa hund inom en rimlig framtid och har kollat extra på ovannämnda raser. Jag har varit på utställningar samt...
2
Svar
32
· Visningar
5 448
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka