shettiskorsning

sonette

Trådstartare
Jag är ny här på buke och skulle vilja ha lite experthjälp:)Jag köpte i höstas ett shettissto.Nu ijanuari fick vi världens chock då vi en morgon hade ett föl i hagen.Alltså en tjuvbetäckning:devil:Har tagit reda på av säljaren att det måste vara en arab-welsh hingst som är pappa. Min fråga är hur hög kan lilla killen bli tror ni?Kan man se tidigt om det blir en lite häst eller högre?

Sv: shettiskorsning

I viss mån kan man se på benen hur fölet blir i storlek i förhållande till stoet. Man tittar på längden på skenor och kotor och jämför med stoet.
Men i ditt fall så kan det bli väldigt svårt att avgöra något alls efter som de inblandade raserna kan ha så olika exteriör. Som exempel så har ju en shettis förhållandevis korta ben och stor kropp om man jämför med en arab.

De korsningar som har haft liknade rasinslag som ditt föl som jag träffat på har också varierat från mini till C-ponny.

Tack för era svar. Är det mellan kota skenben man mäter? Fölet har längre där än mamman.B eller c ponny när ser man det? Är det när de börjar växa om eller som fullvuxna? Skulle vilja veta om jag ska han kvar eller ej:confused:

B- eller C-ponny skulle jag tippa på, låter som att det kan bli en ganska trevlig barnponny med de raserna, ingen katastrofkorsning med andra ord :)

Jag tror att det är svårt att sia redan nu. Men gissningsvis blir han litet större än mamman, jag skulle gissa på B-ponny.

Ok:) Men vad gör ni era bedömningar från,är det en chansning?Har tittat på saluannonser och korsningar och någon har sett ut som en shettis,beror det på vad som är mamman?Eller har det ingen betydelse,läste någonstans att det växer mer efter födsel än i magen (om mamma är shettis och fölet blir större)Svammel men jag hoppas ni förstår vad jag menar:)

Bedömmer utifrån magkänslan då jag egentligen inte kan nåt om saken :angel: Också tänker jag på andra shettiskorsningar jag känner till. När jag tänker efter tror jag att b-ponny är sannolikare än c-ponny.

Vi har en ponny som troligtvis är korsning shettis/welsh och kanske nåt mer. Mammans stam är okänd, men hon har shettis i sig och är a-ponny. Pappan är welsh cob sektion c och vår ponny är ca 102cm nu (han är 3år i år).

Det är liksom fullständigt omöjligt att veta hur mycket en korsning med så stor storleksskillnad kan tänkas växa. När den börjar närma sig ett år kan du kanske göra en kvalificerad gissning, men även den kan vara fel.

Jag har ett rent halvblod med mamma 160 + pappa 175 cm. Ända till hon var drygt 2 år trodde jag hon skulle stanna på 155 cm ungefär, sen körde hon igång och växte och är idag 165 cm (4 år) och jag är inte säker på att hon har vuxit klart ens... Det är med andra ord inte så lätt att förutsäga ens med renrasiga individer.

Jag är ny här på buke och skulle vilja ha lite experthjälp:)Jag köpte i höstas ett shettissto.Nu ijanuari fick vi världens chock då vi en morgon hade ett föl i hagen.Alltså en tjuvbetäckning:devil:Har tagit reda på av säljaren att det måste vara en arab-welsh hingst som är pappa. Min fråga är hur hög kan lilla killen bli tror ni?Kan man se tidigt om det blir en lite häst eller högre?

hej Sonette,
kanske kan detta ge lite vägvisning, vi har ett shettisto som blev tjuvbetäckt av en welsh/fullblodshingst han var då ca 136cm 3 år och vad jag vet idag ligger han runt där fortfarande. Mamman är 92 cm hög och avkomman är idag 3 år och blir B-ponny, kanske kan ge en guidning iaf.
Lycka till och ta väl hand om den lille/a:D

Ok tack.Var det pappan till fölet som var 136?Vet inte om jag förstod riktigt.Vet du isåfall hur hög fölet är i dag?Jättekul att veta:banana:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 700
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka