Shettishingst som bits -råd önskas!

J

JuliaAmanda

Jag hjälper till att sköta och träna en shettishingst på ett och ett halvt år. Han är otroligt social och har en stor personlighet, tanken är att han nu i vår ska visas på utställningar och så småningom köras in och bli avelshingst.
MEN den vardagliga hanteringen är problematiskt då han bits och nafsas STÄNDIGT. Inte så att han hugger utan bara småbits/nafsar.

Jag har sedan jag började sköta honom (för tre veckor sedan) jobbat med ledarövningar, vilket han svarar otroligt bra på. Han är väldigt lättlärd och trevlig när man arbetar med honom. Stannar kvar när jag ber honom, och jag kan även gå några meter därifrån åt alla håll och gå runt honom utan problem.
Han håller sig borta från mitt personliga utrymme när jag går med honom och stannar direkt när jag stannar. Dock märker jag att han blir mycket mer fokuserad och villig när han får han något i munnen samtidigt. Grimskaftet till exempel..
Han har inga problem med att acceptera mig som ledare, och så fort jag tillrättavisar honom genom att tex be honom att hålla sig undan så reagerar han på de minsat hjälperna omedelbart.
Det är när jag låter honom vara nära, eller pysslar med honom i stallet, som mulen hela tiden är där och nafsar/försöker bitas.

Hans ägare tycker sig också märka att han är ännu mer bitig sen jag börjat träna honom med mina övningar (innan har han bara blivit tömkörd och tränad smått i de akademiska grunderna). Det är alltså emellan tillfällena jag är där. För precis efter att man jobbat med honom är han väldigt lugn och trevlig. Inte alls lika bitig.

Jag tränar honom tre dagar i veckan, antingen dessa NH/ledar -övningar eller tömkörning. Inte mer pågrund av hans ålder.

Skulle verkligen uppskatta om någon annn ville dela med sig av erfarenheter och kunskaper samt råd. För det är en häst med otroligt mycket kapacitet!

Sv: Shettishingst som bits -råd önskas!

Hej!
Hästar som bits är aldrig roligt, inte ens när det är en gullig liten shettisbebis!
Min häst (som är lika gammal som din) hade en period för ett tag sedan när hon ständigt försökte nafsa och tugga på allting.
Jag började helt enkelt med att, varje gång hon försökte nafsa på något, nypa till i mulen, på samma ställe som man bremsar, samtidigt som jag bestämt sa Nej! Första gångerna blev hon jätteförolämpad och surade i flera minuter, men efter ett par gånger behövde jag bara peta lite försiktigt på "näsan" för att hon skulle komma på bättre tankar!
Numera skulle hon aldrig komma på tanken att nafsa! :D
Nu kommer alla NH-människor säkert bli jättesura på mig och gräma sig över att jag NÖP hästen, men samtidigt är det precis så en mer ranghög häst skulle hantera saken i hagen.;)

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av just shettisar, men jag har inte stött på någon häst som inte lär sig av att man är bestämd och konsekvent.

Lycka till med din häst! :D // Linda

Han skulle nog behöva en likasinnad kompis, samt trädgrenar att gnaga på.

Nu kommer alla NH-människor säkert bli jättesura på mig och gräma sig över att jag NÖP hästen, men samtidigt är det precis så en mer ranghög häst skulle hantera saken i hagen.;)

Alls inte!!!!!!! Hade just tänkt komma med rådet; bit tillbaks!!!!!!!

Hatten av för dig!:bow:
Senast för en månat sedan fick jag en utskällning av en sann NH-eldsjäl för att jag gav en vän precis samma råd!:o
Men som sagt är det ju så stor skillnad på bestraffning och bestraffning:D
Ett nyp, självklart!
En fet smäll: Not in a million years! :D

Ett nyp, självklart!
En fet smäll: Not in a million years! :D

Det gäller ju att tala med hästen på hästens språk.... ;) Har du nånsin sett en häst som örfilar upp en annan!???;)
Nyper (eller biter) man så ger man igen med samma mynt, hästen blir inte skadad eller traumatiserad på något sätt, i alla fall tror inte jag det, utan hajar vinken. Det skulle den aldrig gjort om den hade fått sej ett nystan i nyllet. Då hade den bara tappat förtroendet för en....
Man får ju naturligtvis inte ta i så att bloden skvätter, men det gör ju sällan hästar heller.... :D

Du sätter ord på mina tankar!
Jag har märkt en grej när jag har studerat våran flock ute i hagen... Om en ranghög häst tillrättavisar en lägre häst, och denna underkastar sig så visar den högre hästen så gott som alltid någon form av ömhetsbetygelse, till exempel kliar där den bitit... :o Så jag provade detta på min ett och ett halvt-åring när hon fått lite väl bråttom en gång och glömde att jag gick framför henne, och reaktionen var omedelbar! Hon blev hur lugn som helst och totalaccepterade min tillrättavisning utan att sura!
Det var häftigt att se.

Ursäkta trådkapet:angel:

Kapar vidare, men det kan gillas för jag har en shettishingst som inte bits!
Det har han aldrig gjort, men det berättar jag inte här..... ;)
Det du säger om "hugg sedan smek" är helt rätt observerat!!!!!!
När den uppstudsiga hästen väl är tillrättavisad (vilket går på en och en halv millisekund) så åtföljs ofta det av en puss och "Jag vet att du inte vet bättre, men tänk dej för nästa gång...:" av den dominante (och förhoppningsvis kloke) hästen!

Om man med sin hand formar en "näbb/mun" och "hugger till" så talar man hästspråk. (Henry Blake) Man behöver alltså inte ta i vidare hårt, i synnerhet inte på en äldre häst som egentligen vet, men inte kan låta bli att utmana lite.
Men yngre kanske man får ta i lite från början (nypa eller som jag, bita och spotta hår i timtal), för att sedan förfina, precis som med alla andra hjälper.
Det bästa är att det fungerar, tryck och eftergift - voila - kommunikation har uppstått.

Att göra sin häst illa är aldrig försvarbart, vi gör dem tillräckligt illa på grund av okunskap och att vi är mycket klumpiga varelser - inte ger hästen igen för det?

Att man sedan vevar som besatt när man fått en stålskodd fjordingdoja på tårna som inte vill flytta på sej, det är force major. Det kan nog alla hålla med mej om....

Vad skönt att det inte bara är något jag har fått för mig!:laugh:
Vi människor är ju som sagt ganska bra på att misstolka och förvirra våra kära hästar om vi inte passar oss noga.:(
Men som tur är så lär man sig med tiden!

Men som tur är så lär man sig med tiden!

Med tålamod och ett öppet sinne kommer man långt!
Samt när det gäller att bitas har jag mycket att tillägga om handfodring, men det är ju upp till var och en - jag gör det inte, hur gulligt det än är.
Inte vidare gulligt att ha en stor kuse som hugger en i armen för att den vill ha godis.....

Nej uschfy för handmatning!:eek: Jag har ALDRIG gett någon av mina hästar mat ur handen, utom vid t.ex. clickträning. Jag ska så smätt börja trickträna min häst för att träna lydnad och uppmärksamhet, men vill inte ge massa godis hela tiden, så jag har clicktränat henne! Tycker att det funkar jättebra, och man slipper detta eviga letande efter godis!:banana:

Jätteroligt!
Hoppas att det går bra!!!!
Mina hästar kan redan så många trix (inte vad jag har lärt dem, mer utbrytar konster och tävlingen ta-av-se-täcket-på-tio-sekunder-blankt ) så jag har inte riktigt utforskat den möjligheten!

Lill-skiten på styvt åtta månader är väldigt nafsig, men jag och hans far har gjort gemensam påse att vänja honom av med det.

När man är på avstånd, typ inte står och borstar eller håller på nära hästen av någon anledning, så är det ju jätteenkelt att inte låta hästen bita - zonen, eller reviret som en del kallar det. Kommer hästen in i din zon utan att du har bett den, och dessutom biter eller nafsar ber man den helt enkelt att gå bort från din zon. Bjuder man in hästen till sej och den gör samma sak - ut från min zon!!!! Hästen är ju som bekant välkommen när den uppför sej, precis som i "verkliga livet"....
När den är uppbunden i gången eller man står med den inne i boxen kan ju detta vara lite svårt att göra, det är då man "biter tillbaka"....

Anledningen till denna utläggning var att jag läste mina inlägg och fick intrycket av att jag åt shettisar till frukost.... Det gör jag inte, de står kvar allihopa, och ser inte vidare jättetuggade på ut.... ;)

Nyfiken ochså - du pratar om ckick och uppmärksamhet - hur fungerar det? Vad har du för häst? (Inte för att det spelar någon roll egentligen, en häst är en häst är en häst....;))

Jag har ett korsningssto, angloarab/knabstruber på 1½ år.
Jag har börjat träna trick med henne för att hon ytterligare ska lära sig lyssna på mina signaler och vara medveten om vad jag gör hela tiden. Nu när hon är clickertränad räcker det med ett klick med den som belöning, då hon associerar den med att få godis/mys. Sen finns det många trick som fungerar som stretchning och som stärker självförtroendet. Jag kan inte så mycket än, men hoppas att jag lär mig något i processen:D

Man lär så länge man lever! Och så länge man ser och observerar och framför allt - gör!
Alla får göra fel, du och jag, hästen, hunden eller flygplanet som just åkte förbi när jag skulle hoppa - det är så man lär sej! (att vissa lärdomar kan göra ont i rumpan, det är en annan femma....)
Att vara skrivbordsryttare lär man sej ingenting annat än teori på - att gå ut i hagen och sätta sej och titta (som min man som knappt sett en häst på vykort innan han träffade mej gör) lär en mer än alla böcker i världen!
Sen ska man naturligtvis söka information, som din clickerträning till exempel, eller TS som har det absoluta grundtänket men körde fast i alla fall, och detta är ju en bra grund för att gå ut och GÖRA!

Samt att tro på sej själv, våga försöka, och våga misslyckas.....

Att man emellanåt står som ett pucko rätt upp och ned och undrar vad i hela friden man ska göra nu då, med en lika förbryllad kuse i tassen, det får man bjuda på!!!!! :)

Vad mysigt med en prickig häst!!!:love:

Nu kom vi långt ifrån ämnet, men jag har fortfarande en shettishingst som inte bits!!!!!! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 445
Senast: Cornelia
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar