shettiser från bockland..

D

Dezz

Ibland undrar jag vad vad det är man håller på med..

Har nyligen köpt en shettis som är en kanonhäst på en massa sätt men han har börjat testa oss ganska mycket på sista tiden. Han är snäll i stallet när man står och bortar honom men när man rider honom och vill att han ska galoppera så börjar han bocka..

Ska kanske tillägga att de som hade honom innan knappt red honom alls utan bara körde honom..

Iaf så har vi 3 barn hemma, en ridvan och 2 nybörjare.. det var jag och den ridvana tjejen som var istallet igår.. Hon rider shettisen som vanligt och allt går bra tills hon börjar kräva att han ska lyssna och galoppera då kör han ner huvudet och bockar.. Hon är en snäll lite dam så hon finner sig i att sitta på den bockande hästen..(åker inte av iaf.)
men riktigt ser hur uppgiven hon blev.. :(

iaf så hoppar jag av min häst och tar mig an shettisen.. ska kanske tillägga att han är en stor shettis och jag väger bara 50 kg så jag hoppade upp på honom och blev avbockad på 3 sekunder.. upp igen.. han fortsatte bocka så fort jag lade på en skänkel eller spöt som jag oxå testade..
märker iaf att det enda som hjälpte var att göra one rainstop på honom, han gick runt, runt i evigheter innan han stannade.. o så fort han börjde bråka så fick han kyssa stigbygeln igen.. efter 2 gånger lugnade han sig och jag kunde tom ta ett tar steg i trav utan att han bråkade det minsta.. mycket beröm och sedan slutade vi..

Frågan är ju bara, jag känner mig grym. jag vet att jag är för lång och för tung för att rida honom även om det bara var i ca 3 min.. är 1.60 cm och väger 50 kg.. men kan detta skada honom, jag måste ju ta denna dust med honom då jag vägrar låta barnen fara illa.. tänk om han skulle bocka av mågon av dem, det kan ju gå riktigt illa..
vad tycker ni gör jag rätt.. ska jag ta och uppfostra honom en gång för alla och se till att han beter sig eller ska jag göra detta på något annat sätt..

ska kanske tillägga att jag gillar inte att piska upp en häst. Vill göra det på ett snällt men bestämt sätt så att han förstå utan att bruka våld..

om någon har en tanke så varsegoda, jag kan ta kritik så skriv vad ni vill, bara bra med någon som kan ge mig lite fler ideer..

Sv: shettiser från bockland..

kolla ryggen på den lille. "vanliga" Shettissadlar är inte direkt kända för sin kvalité.

Nog för att shettisar testar, det verkar ligga lite latent i den rasen :love: men att han har börjat bocka så kraftigt så fort.. njeam, det låter som om det skulle kunna vara något som spökar.

Ist för att sitta upp på honom - Rid honom från marken. Tömkörningsdressyr - det funkar i alla tre gångarterna. Schysstare mot honom - du slipper åka av. :D

Lycka till! jag hoppas verkligen att det blir bättre!

kolla ryggen på den lille. "vanliga" Shettissadlar är inte direkt kända för sin kvalité.

Nog för att shettisar testar, det verkar ligga lite latent i den rasen :love: men att han har börjat bocka så kraftigt så fort.. njeam, det låter som om det skulle kunna vara något som spökar.

Ist för att sitta upp på honom - Rid honom från marken. Tömkörningsdressyr - det funkar i alla tre gångarterna. Schysstare mot honom - du slipper åka av. :D

Lycka till! jag hoppas verkligen att det blir bättre!

Tack för ditt svar.. Jo jag har oxå funderat på det men han är pigg och glad och tycker att det är kul att jobba bara man inte ställer krav på honom.. :mad:
men en koll kan ju iof aldrig skada..

ja tömköra honom kan man ju alltid göra och jag kör ju honom en hel del oxå, men då fungerar han kanon.. lyssnar jättebra och är pigg och framåt.. men frågan är ju hur får man honom att sluta bocka om han nu gör det när man tömkör honom??? Inte för att detta har hänt men hur gör man om det skulle uppstå???

jag rekommenderar "GAS" vid bock ^^ Huvudet upp och frammåt-frammåt-frammåt.

One-reinstop är duktigt farliga. Bättre att gasa ur bocken. Han bockar troligen för att han lärt sig att han slipper jobba (och galopp ÄR jobbigt när man är shettis.. bara fråga mina..) iumed att ni ant. "saktar" ner honom alt. trillar av. Alltså - en problemlösare (om det nu inte är ryggen som spökar..) Samma sjuka som går hos vissa ridskolehästar :D dom lär sig att dom kommer undan jobbet genom vissa olater - bockning, gå under hand osv.

Ställ Krav på både form och bärighet i tömkörningen, i synnerhet i galoppen, reta honom lite.. ibland får man trigga igång ett beteende för att kunna komma åt problemet under säkrare former än det annars uppstår. Hur hemskt det än låter..

jag rekommenderar "GAS" vid bock ^^ Huvudet upp och frammåt-frammåt-frammåt.

One-reinstop är duktigt farliga. Bättre att gasa ur bocken. Han bockar troligen för att han lärt sig att han slipper jobba (och galopp ÄR jobbigt när man är shettis.. bara fråga mina..) iumed att ni ant. "saktar" ner honom alt. trillar av. Alltså - en problemlösare (om det nu inte är ryggen som spökar..) Samma sjuka som går hos vissa ridskolehästar :D dom lär sig att dom kommer undan jobbet genom vissa olater - bockning, gå under hand osv.

Ställ Krav på både form och bärighet i tömkörningen, i synnerhet i galoppen, reta honom lite.. ibland får man trigga igång ett beteende för att kunna komma åt problemet under säkrare former än det annars uppstår. Hur hemskt det än låter..

Vilket bra svar.. tack.. jag ska ta och prova får vi se vad som händer.. ja det känns som om han har kommit på att om man kör mer huvudet och bockar så slipper man det jobbiga med att galoppera.. så han testar givetvis det. vem skulle inte gjort det??:angel:
men jag måste fråga, varför är galoppen jobbigare om man är shettis??

Får se hur han beter sig idag.. det är kanske så att det är bättre idag, vem vet, man kan ju alltid vara optimist tills man är bevisad motsatsen :)

Vi har en ponny som var jättebråkig från början när vi köpte henne. Det visade sig att hon hade problem givetvis. Låst bog. Kolla upp sånt för att vara helt säker innan att allt är okej. Läste att någon skrivit om shetissadlar också.
Hur som när vi senare skulle sätta igång hade vi mycket hjälp av tömkörning. Men fortfarande idag är ponnyn mycket pigg av sig. När eller om hon inte blir mycket riden blir hon allltid "glad" och lite busig. Ibland testar hon också, när det kommer krav på henne.
Idag kan vi se tillbaka på ponnyn och andra personer säger att det är som en helt annan häst. Ryttaren har också utvecklats otroligt mycket kanske man ska tillägga. ;)

Innan jag ens kommit på tanken att testa div gymnastiska övningar när h*n bockar så kolla upp ponnyn. Båder veterinär och equit.Kan faktiskt ligga något till grund att h*n bockar..Man behöver inte ta för givet att ponnyn är trilsk och vill få sin vilja igenom bara för att det råkar vara shettis.
Lycka till!

Vilket bra svar.. tack.. jag ska ta och prova får vi se vad som händer.. ja det känns som om han har kommit på att om man kör mer huvudet och bockar så slipper man det jobbiga med att galoppera.. så han testar givetvis det. vem skulle inte gjort det??:angel:
men jag måste fråga, varför är galoppen jobbigare om man är shettis??

Får se hur han beter sig idag.. det är kanske så att det är bättre idag, vem vet, man kan ju alltid vara optimist tills man är bevisad motsatsen :)

en shettis är från början en körponny, gruvponny.. galoppen är/har varit en sekundär gångart (min ena springer hellre iväg i trav om hon blir rädd än fattar galopp) sen är det ju jobbigt att jobba.. och en shettis är inte så dum som man kan tro :rofl: alla sätt att slippa jobba är bra sätt ;)

men kläm igenom knodden ordentligt bara ^^ man får så dåligt samvete om man missat något som en låsning eller ryggont..

Lycka till! :D

Senast ändrad:

Igår var jag uppe istallet igen. och gissa vad som hände?? En lugn urgo shettis som bara står och myser.. inga tendenser till att bocka :)

Den ridvana tjejen red honom o han lyssnade kanon.. vad glad och pigg och galopperade jättefint.. Hon var överlycklig:love:

Så antagligen var det inget allvarligt utan bara lite trots från hans sida, jag kommer givetvis att hålla ögonon på honom o fortsätta känna igenom honom men just nu verkar det lugnt..

tack iaf för alla era svar och tips..

Jag tycker nog att man bör kolla upp om den lille hästen har ont någonstans. Tycker det verkar som att han faktiskt har ont, och innan man nu börjar bråka med honom och bli arg på honom innan man vet vad som ligger bakom, så kanske man bör utesluta att han har ont.

Har själv gjort det misstaget; blivit arg på hästen, och sedan har det visat sig att han faktiskt har ont någonstans. Då får man stå där med dåligt samvete :cry:

Lycka till

Nu säger jag inte att det är så i ert fall men MÅNGA gånger så rids shettisar med HELkassa sadlar, riktigt usla. De ligger inte stilla, åker ofta för långt fram och då kommer bockserierna som ett brev på posten!

Så kolla sadeln och dess position.

Har ni en välsittande sadel; skolning, skolning,skolning - shettisar är ofta illa inridna och har fått ta sig alldeles för mycket friheter med ungarna.

Kombinera ridningen med körning så att han får röra på sig tillräckligt.

Till sist; shettisar är INTELLIGENTA och starka, det är bättre att få dem MED sig än att ha dem EMOT sig!:D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 255
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka