shettisen smiter när jag tar ut min ridhäst ur hagen

S

sussi

Har någon tips på hur man kan få shettisen att vara kvar i hagen även när den blir ensam. Han får panik och vill ju självklart följa med när vi skall ut och rida. Tyvärr kan han inte alltid få vara med, men för det mesta. Jag vill helst inte binda honom eftersom jag är orolig för att han skall skada sig när han försöker slita sig loss. Jag har heller inget stall att ta in honom i eftersom mina hästar går på lösdrift. *suck*

Är det någon som rider en häst och har en annan på släp i grimskaft? Fungerar det bra eller är det risk för att man skadar både sig själv och hästarna?

sussi

Sv: shettisen smiter när jag tar ut min ridhäst ur hagen

Jag brukade rida med handhäst när jag hade min förra häst.Eftersom jag har 2 hästaar som nite klarar att vara ensam i hagen så får de stå i stallet när jag är å rider.
Hellre det än att de sticker iväg så de inte skadar sig själva eller andra.

Mitt råd är att se över ditt elstängsel. Även shettisar går att lära så de respekterar tråden. Men detta krävs lite kunskaå om hur elstängslet är uppbyggt samt att man har rätt grejor till den typ av hage man har.

Vi hade samma problem förut ute i stallet, när jag tog in min shettis så smet den andra med ut. Vi löste det genom att sätta upp en lägre tråd, så att vi har tre trådar i deras hage, samt att vi verkligen kontrollerade att elen gick som den skulle i deras hage. Sen dess håller sig den andra kvar, och är lugn fastän hon blir själv! Hur gör din shettis om hon får hö när hon blir lämnad, kan det kanske lugna henne?

/ Maris

Rätta mig om jag har fel, men ska man inte ha tillgång till box om man har lösdrift.

Jag kom på ngt, vet inte om det är bra :smirk: :

Bygg en "sluss" utanför hagen. När du ska leda ut din häst ur hagen, ut i slussen, låt shettisen komma med. Nu är alltså båda i slussen. Släpp din häst där och led tillbaka shettisen till hagen och stäng efter den. Fånga sen in din häst, led ut den genom grinden och vips, ute ur hagen, UTAN shettis ;) ..Hehe..

Åh nej..Missuppfatta inlägget *smaart* :o :o :o :o
Å jag som kom på ngt så bra... :idea:

Jag har min shettis på släp ofta när jag rider.
Det är riktigt roligt dessutom får han samma motion som de större hästarna.

Han har en grimma som sitter bra och så har jag ett långt grimskaft.
Ibörjan tvärnitade shettisen(när han såg någe gott gräs)och jag var tvungen att släppa honom för att inte hans huvud och nacke inte
skulle skada sig.
Då är man ju tvungen att hoppa av och hämta in honom. Han sticker inte bort eftersom han inte vill vara ensam.
Ett måste är alltså att hålla grimskaftet i ena handen och att inte binda fast det i sadeln eller övrigt utifall det skulle hända något.

Sen beror det mycket på hästen man rider.
Ett islandssto som jag har är perfekt för uppgiften
hon håller koll på shettisen som en riktig cowboyhäst.
Islandsvalacken går det inte med han är rädd för rep
och blir hispig. Dessutom har han och shettisen en
tävlings-tendens sinsemellan.

Det kan vara bra att ha en extra person med.. gående bredvid den första gången man provar.

Visserligen taget ur min gamla Djurskyddsbestämmelser för Hästar:
"För utegångsdjur som behöver särskild vård ska finnas ett närbeläget utrymme som kan värmas upp."
Det fattar jag som att vid behov, dvs sjukdom och dylikt, ska man kunna stalla in hästen och även kunna värma upp det om det man måste. Och, säkert har jag fått det om bakfoten, ska det finnas en box per tionde häst.
Jag tycker det låter vettigt.

Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats.
Djurskyddlagen

Nu har jag läst den nyare varianten och under rubriken Närrmiljö står det under sjukbox och att man ska ha ett närbeläget utrymme och box till djur som behöver särskild vård. Det där med tionde var bara ett allmänt råd. Då fattade jag inte så fel ändå.

Okej, men originalfrågan handlade ju inte om sjuk häst utan om hur hon skulle göra för att hindra shettisen från att rymma från hagen och att hon inte hade stall.

Jo, men iom att man SKA ha ett närbeläget utrymme med box för att hysa ev sjukling tänkte jag mig att hon kunde använda detta till shettisen under ridturen. En annan variant, som jag kanske hade gjort, är att fixa till ett staket som håller pyret innanför. Men det har säkert någon tipsat om.

Testa med att göra en "antenn" av kraftig ståltråd att fästa i nacken på grimman. Den ska gå in under grimman så skrället verkligen känner vär den är emot stängslet.
En av mina gick alltid genom trådarna, trots 6000 v i varje tråd. :eek:
Fixade en antenn och sedan dess vågar han inte försöka igen.
Du bör nog fixa med en sjukbox också. Lite sent att börja bygga en när du står där med en sjuk häst. Då skulle ju shettien kunna vara i den när du rider, om det inte går att lösa på annat sätt.

Jag har en 2 åring på 165 cm som hoppar :bump: över när jag tar in en häst. Trots att det finns en kompis kvar i hagen. Det är större problem. Önskar jag hade en shettis

Jag har inte ridit med Shettis som handhäst men däremot mycket med storhäst och det fungerar jättebra... Då min tränare har 4 hästar och jag en så brukar jag låna nån av hennes hästar de dagar jag vill att min häst ska få lite mindre motion (missförstå mig rätt) Det passar ju henne bra oxå så har hon en häst mindre att rida den dagen.. :banana:

Gör en utebox i din ligghall/vindskydd och stoppa in shettisen i den.
Den behöver ju inte vara så stor, dels så är det en shettis och dels så är det under en kort tid.

Lagen säger att den kan ha 85% av 4 kvadratmeter = 3,36 kvadratmeter.
Det är ju bara att sätta två grindar i ett hörn.

F.ö. så måste du ha ett uppvärmningsbart utrymme som kan användas som sjukbox för varje påbörjat 10 tal djur.
1-10 hästar = en box, 11-20 hästar = 2 boxar o.s.v.

Här är reglerna på en PDF fil

Kan du inte låna en shettis till???

Jag hade samma problem med min. Jag ägde honom inte och han är numera såld. Jag har nu lånat två minishettisar och dom har jag inga problem med.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar