shettisar och hovslagare...

K

Körfrälst

Detta problem... :( Många hovslagare vill inte sko shettisar för att "slippa kröka ryggen", och de som gör det har jag lite dålig erfarenhet av...

Jag äger sedan många år tillbaka ett litet shetlandssto, ca 90 cm hög. Hon har varit utlånad ett tag men är nu hemma igen och träningen ska tas upp seriöst igen (körning)

Min lilla tjej är snäll att lyfta/hålla/banka på hovarna med så länge de hålls på ett lagom högt avstånd från marken (dvs inte över framknä resp. hasled) men... Hovslagarna vill, för att skona sin kropp antar jagl, lyfta benen så mycket högre. För att min ponny ska kunna hålla balansen måste någon stötta henne på motsatt sida, av att få benen uppvridna på det sättet blir hon rädd och arg, sprakar och hoppar därmed både för att återfå balansen och för att komma undan...

Detta blir för mig ett stort problem, vad gör man? Att vänja henne vid att vrida benen på detta vis går inte, för hennes kroppsbyggnad motsäger sig helt till att kunna stå på det viset. Dessutom har jag provat alla hovslagare i området och alla skor på amma vis. :( Jag vill faktiskt inte utsätta min pony för detta längre. Hur gör ni andra med små¨ponnyer som behöver skos?

Sv: shettisar och hovslagare...

Skulle det hjälpa att ställa henne så att hon står lutad mot väggen som stöd på den sida där hovslagaren inte skor? Så brukar min hovslagare göra

min nya hovis nämnde att på ett ställe där han verkar shettisar så har
domen stor klump som dom ställer hästens andra hov på och på så sätt
komme lilla pollen högre upp och hovisarna kan arbeta utan att vara dubbelvikta...

det är inte säkert att det funkar på din pollen, men det är nog värt ett försök!

Har haft precis samma problem med min shettis!
Har även träffat på hovslagare som anser att man kan göra lite som man vill med de små.. Hade en som skodde på tid :crazy: Tog han 15 min att sko min shettis på alla 4!!
Han var inte välkommen tillbaka :devil:

Men har en bra hovslagare nu som sitter på knä när han skor Nalle.. Då kan han lägga hoven på låret utan att anstränga ryggen och utan att Nalle behöver vinkla sönder sitt ben. Vilket innebär att han har slutat bråka med hovslagaren eftersom det inte gör ont längre!

Det blir samma sak som med stöd av en människa, och det gör ont på henne att vrida benet på det viset... :(

*Christine* skrev:
min nya hovis nämnde att på ett ställe där han verkar shettisar så har
domen stor klump som dom ställer hästens andra hov på och på så sätt
komme lilla pollen högre upp och hovisarna kan arbeta utan att vara dubbelvikta...

Fungerar nog bra på framhovarna, men hur gör man bak?? (som är största problemet)

En sådan skulle jag behöva! :love: Men tyvärr vill ingen som skor i mitt område göra så... Vad gör man, skaffar easyboots??

Min hovslagare gör som Excaliburs, sätter sig ner på huk med ett knä i backen och lägger pållens hov över sitt eget ben. Aldrig några problem med att verka eller sko. T står som ett tänt ljus förutom att hon vill pussa B (hovslagaren) i nacken :o.
//marti

Visst är det ett problem. Har själv en "skock" shettisar och har i flera år varit bortskämd med att ha haft världens bästa hovslagare som ponnyerna fullkomligt älskade. När han på grund av skada var tvungen att sluta sko och letandet efter en ny hovslagare började insåg jag hur svårt det var att hitta någon som vill sko/verka dessa små ponnyer.

Den första vi hade bände upp benen på hästarna och det blev bråk med samtliga som stått som ljus tidigare. Har bytt hovis igen och nu fungerar det bra med alla utom en som fortfarande har svårt för hovslagaren.

Kan man inte ordna så hästen står högre än hovslagaren? Så hästen står som på en scen eller stor pall?

Har haft samma problem med min islänning som är 126 cm hög. Med två hovslagare har min häst, som annars är en ängel att hantera, uppfört sig som en galning. Försökt att sätta sig på rumpan nästan, när de har hållt på med framhovarna. En gång fick hon bremsas och hon har fått ta mycket rytande. Hästen är inte rädd men "dum", har det hetat.

Nu har jag ny hovslagare (från Island) som förklarade för mig att man inte kan vinkla ut benet för mycket på en islandshäst. Det blir väldigt obehagligt för dem då. Det var en helt annan häst som skoddes den här gången, kan jag lova. Lugn och fin, och hon var sitt vanliga nyfikna vänliga jag mot hovslagaren. Hon har till och med måttat en spark mot en av de andra hovslagarna, och hade ni känt min häst hade ni förstått att det verkligen inte stod rätt till då:mad: .

Det måste väl ändå vara jobbigare att "slåss med" en häst än att böja sig lite mer?

Hade jag endast haft shettis eller shettisar så hade nog inte flertalet hovslagare jag haft tagit den/dem. Men då jag har ett par stora oxå så har den lille fått hänga med på ett hörn. Tråkigt.

Jag har en brygga som jag ställde upp shettisen på förut.
Det fungerade bra.
Nuvarande hovslagare sätter sig på knä och tar shettisens hov i ena handen och skor med den andra handen.

Ja det är ju dessutom svårt att hitta någon som vill komma ut för att enbart sko en shettis (lustigt nog, de tar ju samma betalt som för stor häst, och då är det ok att åka ut enbart för denne.. :confused: ) Jag har ju numera eget stall, och mitt kallblod´s hovslagare har ryggproblem och vill inte sko den lilla, men inte heller vill jag byta hovis på den stora för han är så BRA!

Om vi återgår till mitt fall, så har ju min shettis blivit väldigt rädd om bakbenen/bakdelen. Ny hovslagare var ute för några sedan, jag var tvungen att åka till doktorn med bonussonen och därför skulle en granne passa på hovslagaren. Hovslagaren vred om/upp benen på henne och höll fast trots att hon sparkade och fick panik, detta fick jag veta när jag kom hem igen. Dagarna efteråt fick man inte röra hennes bakre delar utan att hon rullade med ögonen och började slå :cry: Det visade sig sedan att flera kotor i ryggen dragits snett under episoden och trots att dessa är tillbakalagda så är hon rädd om baken, kör man henne kan hon få panik när något nuddar baken/benen (tex bakselen, draglinorna, en pinne...) Jag vet är orolig för att hon blivit "förstörd"... :cry:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar