Shettisar och bete

Armani__

Trådstartare
Har en shettis på tre år och hon går på begränsat bete tillsammans med min arab. De är precis lagom nu, den store har lätt för att lägga på sig, men den lilla damen har aldrig varit rund utan alltid varit väldigt fin i hullet. Nu är hon ju inte så gammal och har hittills mest växt på höjden och blivit grövre, men jag är rädd att hon nu ska lägga på sig och jag är livrädd för fång...
De två andra somrarna jag har haft henne har hon gått på bete med min stora. Första halvan av sommaren har de gått på begränsat område där de betat av tillsammans och skiftet juli-augusti har de fått gå på det gräset som är i hela hagen, alltså en hel del, men inte längre så kraftigt.

Mina två hästar har höst, vinter och vår fri tillgång, så gott som, på hösillage och det fungerar utmärkt (och kraft kvällstid). Tror på fri tillgång, även till småttingarna och inbillar mig att omställningen inte blir lika stor från hösillage till gräs om de är vana vid att äta ordentligt.
Nu är det bara min teori och än så länge har det fungerat :D

Hur mycket bete låter ni era små gå på och vad klarar de av?
Finns det liknande tråd eller om den ligger fel, så får moderator låsa/flytta min tråd =)

Sv: Shettisar och bete

Jag har en minishettis tillsammans med de stora hästarna och under sommaren varierar jag mellan två hagar så dom betar på fri tillgång hela sommaren..givetvis blir det mindre och magrare ju längre tiden går. Det är inga som helst problem och jag ser inga tecken på fång hos lillen. Vintertid får dom hö 3 ggr om dagen + betfor till kvällen.

Vår minishettis går på bete hela säsongen med de stora hästarna, hon går på lösdrift/fri tillgång på hö under vinterhalvåret i en hage med mycket gräs, så övergången blir inte stor till betet.
Har gått bra än så länge.
Dock är det relativt magert "naturbete".

+ Mie

Då borde min lilla också fixa det. Känns ibland som att jag oroar mig i onödan, för jag tror egentligen hon fixar betet ganska bra. Min stora bör som sagt heller inte gå på hur kraftigt gräs som helst, för han blir som en gas-boll och magen fungerar inte riktigt som den ska för hans del.
Ska ta och öka upp hagen åt dem nu i dagarna, så de får tillgång till lite mer gräs igen. Hur upplever ni gräset nu där era hästar går? Kraftigt eller?

Jag fick avliva min ena shettis pga fång för ca 1 månad sen. Så min andra lilla dam har fått gå själv medans dem 2 stora har gått på mer bete i hagarna bredvid.
Har en jättehage som inte blivit avbetad i sommar, då alla har vart på betäckning och vart borta ett tag plus att det blev en massa strul efter att jag fick ta bort min andra.
Det är jättehögt gräs gult kan man väl säga, och ingen som betat av det.
Hur mycket näring är det kvar i det gräset?
Skulle jag våga släppa ihop shettisen med dem andra två på det betet?

I år har jag också låtit mina minisar gå med de stora hästarna och peppar peppar så har det fungerat bra. Till saken hör att jag har haft betesreducerare på dem båda två ( minisarna) Den ena har lätt för att få fång med har en bra ämnesomsättning och den andra har haft den i syfte för att han inte ska bli för fet:angel: Nu är han dock smällfet i alla fall:crazy: han blir tjock av att bara titta på något grönt:p. Jag skall dock tillägga att jag delar din filosofi med fri tillgång annars och tycker att det funkar alldeles utmärkt på de stora hästarna, kanske något extra kilo vad gäller kroppshydda men tycker bättre om normalhull än superslimmat;)

Jag har en 34 år gammal shettis som alltid har gått med stora hästar på kraftigt bete. Han har aldrig haft problem med fång eller liknande utan verkar ha en riktig stålmage. ;)

Jag har en minishettis som är 5 år gammal som fram tills i år också gått med stora hästar på kraftigt bete. I år fick han dock fång men mår nu bra igen. Han får dock aldrig mer gå på bete igen utan får hålla sig hemma vid stallet tillsammans med min andra minishettis.

Jag tror att så länge du motionerar din shettis ordentligt så tror jag inte du kommer att få problem med fång. Om du sedan har dom inne om nätterna (så att de får vila magarna) så är chanserna ännu mindre att den skulle få fång.

Ju högre gräset är, ju mindre näring är det väl i det? Hästarna brukar bara trampa ner så pass högt gräs så jag tror inte att det hade varit någon fara att släppa din shettis tillsammans med de andra om gräset är så högt som du skriver.

Gräset har ju fått växa utan att nån betat där. Så det går upp till magen på vissa ställen. Och översta lagret har ju blivit gult av solen.

Är du inte rädd för frostgräset då på hösten/vintern? jag är livrädd för frostgräs och skulle aldrig våga ha ens storhäst på gräs året runt. MEN jag har fångest eftersom jag haft 2 fångisar...:crazy:

Jag var lite oroad första åren, men eftersom dom alltid har tillgång till hö under dessa perioder så tror jag inte att dom äter så stor mängd av gräset då, kanske därför dom klarat sig ?

Annars skulle man ju inte kunna ha hästar på lösdrift... för dom flesta lösdrifts hagar (iaf häromkring) är så pass stora att det finns gräs året runt.

Men jag förstår att du tänker så om du har fångisar...

Senast ändrad av en moderator:

Shettishingstarna 2 och 5 år går ute dygnet runt på bete och har så gjort hela sommaren, är inte orolig och det fungerar bra. Dom håller sig aktiva och är i fint hull båda två! Valacken har haft fång och får gå med munkorg i stort sett hela tiden, även han i fint hull.

Jag hade tänkt mig lösdrift först men när båda hästarna fick fång bestämde vi oss för att bygga box ist. Jag har inga hästar för tillfället,men jag tror att jag kommer att göra så att vinterhagen får harvas/plogas varje höst så att gräset försvinner och så får det frysa på.

Någon lade in en super-bra länk häromdagen (såg den igår) och jag ville gå in och titta igen på den, men hittar inte den i tråden. Är den borttagen eller är jag blind?
Den som lade in den får gärna PM:a mig =)

"Jag tror att så länge du motionerar din shettis ordentligt så tror jag inte du kommer att få problem med fång. Om du sedan har dom inne om nätterna (så att de får vila magarna) så är chanserna ännu mindre att den skulle få fång".

Nirvana: Nu har jag ingen shettis, men blev lite intresserad av det du skrev..se ovan..vår ponny har gått med betereducerare dygnet runt en period, när vi sedan böjade "släppa lös" henne några timmar per dag blev hon efter ett par dagar aggresiv när vi skulle sätta på den i hagen (men det har jag skrivit om i en annan tråd).
Men det min fundering gäller är, nu har vi låtit henne gå utan betesreduceraren på dagen och tagit in henne på natten och då har hon bara halm i boxen som hon kan äta av. Hur stor är skillnaden i det hon får i sig tror du (el någon annan)? Du skrev att det var bra att ha dem innan på natten så magen får vila. Tidigare har hon ju kunnat äta gräs dygnet runt, men i mindre mängd. Hon är inte överviktig och motioneras regelbundet, men har vid ett tillfälle för några år sedan haft "stel nacke" enl förra ägaren så någon utvecklad fång har hon inte haft vad vi vet. Vi skulle ha koll på nacken sa veterinären...men oron finns ju alltid för fång..

Någon lade in en super-bra länk häromdagen (såg den igår) och jag ville gå in och titta igen på den, men hittar inte den i tråden. Är den borttagen eller är jag blind?
Den som lade in den får gärna PM:a mig =)

Puttar upp tråden och min förfrågan =)

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 776
Senast: Angel
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka