M

mai

nån som vet ungefär hur mycke en shettis kostar i månaden
om stallhyran e ca 3000

Sv: Shettis

En shettis kostar i princip lika mycket som en stor häst, den äter visserligen mindre men ska ha samma omvårdnad som en stor. Dvs veterinärvård, hovvård, försäkringar, strö, avmaskningsmedel osv.

Men det beror ju som sagt på vad som ingår i stallhyran.

Fast eftersom allt är mindre mängd blir det ju betydligt mycket mindre summor. Min shettis försäkring är t ex bara en fjärdedel av mitt halvblods. Veterinärvård är ju såklart samma summa (och vacc etc). Många shettisar går barfota vilket gör hovvården billigare. m.m.
Min shettis kostar mig ca 950:- per månad, inkl. allt, helinackordering (750), verkning (50), försäkring (60) och sen resten fördelat på avmaskning, vaccination m.m.

mai skrev:
nån som vet ungefär hur mycke en shettis kostar i månaden
om stallhyran e ca 3000

Tycker det låter som en oskäligt hög hyra (såg att du bor i STHLM, men iallafall) , med tanke på att en shettis ju bara gör av med pyttelite strö och äter en bråkdel av vad en stor häst eller större ponny gör. För det är väl inte KALLhyran som är tretusen.

Pust vad skönt att man har hästarna hemma... De bor och sover i spån och äter mat för drygt 1000 per häst och månad (halvblod).

*S* en av mina shettisar gör av med precis lika mycket strö som mitt halvblod är en riktig gris om jag får säga det.

till bubbla det var en billig hovslagare du har jag betalar 250 kr var 8 vecka för att verka mina shettisar *tur att det bara är en som är skodda * Sen är ju halvbloden svin dyra i försäkringen men en shettis är ju billig i försäkring men en del av våra shettisar är ju faktiskt försäkrade för lite högre summor he he. :angel:

det är väl som tidigare sagt maten och mjligtvis ströet som det inte går lika mycket av. Sen är ju utrustningen ofta billigare...Men fyra shettishovar kostar ju lika mycket som fyra halvblodshovar...

Jepp 100.- tar han för verkning. Men sen behöver inte min shettis verkas riktigt var åttonde vecka heller. Plus att vi raspar till lite själva emellan.

Även om man har en shettis högt försäkrad så brukar de ju ligga i den lägsta premiegruppen. Halvbloden i regel i den högsta.

Tack, nee ja ska ha henne på södertörn coh där har dom ju flexibel uppstallning och ja ska inte ta allt men 3000 har ja för mejj va de högsta å då får man ALLT mockning fodring in-utsläpp i hage å skrittmaskin bla bla bla...osv...

men i vinter ska hon stå lite närmare sen tillbaks till södrertörn å då följer ja me.. hehe...

tack, nee ja ska ha henne på södertörn å då har ja för mejj att 3000 va de dyraste men dom har ju flexibel uppstallning då kommer ja ta de men ja vet inte hur myckee de kommer kosta då, men i vinter (nästa) kommer ja ha henne lite närmare mejj sen ska ja flytta till södertörn je me...

för 3000 får man ALLT där mockning, fodring, in-utsläpp hage å skrittmaskin..bla bla bla...osv...

Det är väl inte alla som behöer tas var 8 vecka men hovslagarn kollar de i allafall om det behövs och behövs det inte så slipper jag narturligtvis betala för den hästen, Fast hovarna på mina hästar växer bra och lika bra året runt ingen skillnad här inte :smirk: Men jag är ju extremt petig med hovarna på mina hästar då jag tycker att det är en av de viktigaste sakerna att sköta på en häst dåliga hovar dålig häst kan man ju säga ;)

Är också noga, men olika hästars hovar växer ju väldigt olika. Plus att det skiljer vad de går på för underlag om de går barfota. Detta fungerar bra med vår shettis, mitt halvblod behöver skos var 6-7 vecka men vår NF-ponny går gärna 9. Så det skiljer rätt mycket, och det är fortfarande bra hovvård.

Shettisen skall väl inte gå i skrittmaskin :confused:

Jag betalar ingenting för min shettis m föl. Äger den med stallägaren så hon betalar. Jag betalar endast spånet och specialfodret. Men några andra hade shettis där betalade dom 500:- i stallhyra. En shettis äter ju inte lika mycket som en stor häst. Det kan ju inte vara rimligt att du skall få betala 3000:- för en liten shettis i mån och utöver det försäkring, hovvård, vetvård mm. Borde ju kunna förhandla lite där tyckeer jag.

Kram Favina :bump:

Mina shettisar kostar för två styckna:

Hö+kraftfoder = 434kr
Strö = 235kr
Försäkrning = 124

Har eget stall så jag slipper kallhyra.

nee dde ska hon inte men en fråga varför inte?
jo men dom har ju flexibeluppstallning då kan man bestämma lite mer exakt VAD man vill ha och ja vet inte om själva boxen kommer bli billigare den e ju lika stor som vanligt

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
586
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar