Shettis utan ryggmuskler...

cewe

Trådstartare
...,och bara en stor gräsmage. Hur får man igång den på bästa sätt.
Är inte riden på ett år, bara promenerad och ngn enstaka gång körd/tömkörd.
Har tänkt börja med att tömköra, ska man variera med att longera också ibland?
Hur snart kan dottern sitta upp och skritta (givetvis korta stunder till en början)?
Tänkte mig att stretcha pållen lite lätt efter varje pass, är det ok att börja med på en gång (har bara stretchat hästar som varit igång tidigare,därför frågan)
Vi kommer givetvis inte har bråttom

Senast ändrad:
Sv: Shettis utan ryggmuskler...

Att skynda långsamt tycker jag låter bra.

Tömkör gärna i terräng där den måste lyfta på fötterna och gärna i upppförbackar. (guldträning även för den som går med)

Det låter bra med tömkörning men gör det gärna ute i terrängen där den får gå på lite omväxlande underlag och uppför/nedför.

Jag har inte så mycket erfarenhet av shettisar men i stallet där jag tidigare hyrde in min häst stod 3 stycken som hade väldigt lätt att bli runda. Det ägaren såg till var att de trots vikten ändå fick kraftfoder, de fick korn och betfor. Om de inte har väldigt bra hö, så brukar annars hömagen stanna kvar och de får inte så mycket hull på övriga kroppen, vilket de behöver för att bygga muskler. De blir liksom både magra och feta samtidigt.

Jag vet inte vad målet med shettisen är men det är ju bra att longera den en del om man tänker att den ska fungera som ridponny, att den lär sig att arbeta rätt på böjt spår. Jag skulle nog tömköra (linarbeta) den på böjt spår också, för att kunna få den bättre förberedd för ridning, börja bygga muskler genom att arbeta mer på tygeln.

Shettisar har ju starka ryggar och det beror ju på hur stor din dotter är, men är hon proportionerlig mot ponnyn så skulle jag låta henne börja rida rätt tidigt, men korta stunder och försöka (!) rida lätt i traven.

Om den nu går att köra så skulle jag också göra det. Bra motion och skonsamt för ryggen i början.

När det gäller stretching beror det lite på hur gammal ponnyn är? Äldre hästar ska man ta det lugnt med om de inte är regelbundet stretchade sen innan. Men stretcha du redan från början men håll dig ifrån ytterlägena tills att du känner att ponnyn bjuder till själv.

Man behöver inte ta såna myrsteg om ponnyn tidigare varit igång men det man ska tänka på är att den får vila i perioder efter intensivare arbete, tex igångsättning 3-4 veckor och sen en veckas vila, jobb ca 4 veckor igen och en veckas vila, osv...

/Camilla

kan man inte ta med dom på sina egna joggigturer?? för att få lite kondis menar jag....tömkörning i all ära men nån kondis får dom ju inte...

Han får korn och betfor och hösilage, fast inga mängder. Går ute och betar på dagarna men är inne på nätterna.
Dottern och jag ska tömköra med ägaren här i veckan. Dottern har aldrig gjort det, och jag behöver friska upp mina tömkörnings-kunskaper :angel:.
Hoppas och tror att det här kommer bli både nyttigt och roligt för min dotter, som hitills nästan bara ridit på ridskola.
Det är massor av nya saker hon ska lära sig.

Någon kondis har inte undertecknad heller, så vi får väl bygga den tillsammans.
Dottern mår nog inte dåligt av det heller, märker att efter hon la av med bollsports-träningen har hon nog tappat lite kondis hon också.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.